Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک مقام مسئول در گفت و گو با بورس ٢۴ تغییر نرخ تسعیر ارز شبکه بانکی را تائید کرد این سود قابل تقسیم نیست ، فقط به درد افزایش سرمایه می خورد و ترمیم نسبت کفایت سرمایه بانک ها

اجازه ٢٠ درصد افزایش نرخ ارز به بانک ها

بورس24 : بانک مرکزی در آخرین روز سال ۱۳۹۸ در بخشنامه ای نرخ تسعیر ارز بانک ها در پایان این سال را ابلاغ کرده است.

بخشنامه ای که امروز در گروه ها دست به دست شد و حکایت از اهتمام ویژه بانک مرکزی برای اصلاح ساختار مالی بانک ها و بالا بردن نسبت با اهمیت کفایت سرمایه بانک ها متناسب با شرایط روز است.

با توجه به نرخ ارز در بازه کنونی سرمایه بسیاری از بانک ها در صورت محاسبه ارزی بسیار پایین خواهد بود و بانک مرکزی با تصمیمات جدید خود سعی در مطابقت دادن سرمایه بانک ها منطبق با شرایط روز را دارد و طبیعی است که اگر سرمایه بانک ها اصلاح نشود، درصورتی که فتح بابی در حوزه بین الملل رخ دهد، بانک های ایرانی حرفی برای گفتن در جامعه جهانی در میان سایر بانک ها را نخواهند داشت.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که سود ناشی از تسعیر ارز با توجه به تورم انتظاری در سال ۹۹ و فاصله بیش از ۵ هزار تومانی نرخ تسعیر ارز بانک ها و ارز در دسترس قابلیت تکرار در صورت های مالی سال ۹۹ بانک ها را خواهد داشت.

احسان ترکمن معاون مالی و برنامه ریزی بانک سامان در خصوص بخشنامه تسعیر ارز بانک ها به بورس24 این طور توضیح داد: این بخشنامه درست است و در آخرین روز سال گذشته ابلاغ شده و قطعا بر عملکرد سود و زیانی بانک هایی که تراز ارزی مثبتی دارند ، آثار مثبتی خواهد داشت.

داستان چیست؟

این مقام بانکی گفت: بانک های با تراز ارزی مثبت با این رشد حدود ۲۰ درصدی نرخ تسعیر ارز که دلار از ۷۵۰۰ به ۹۰۰۰ تومان و یورو از ۸۵۰۰به ۱۰۲۰۰ تومان داشته ، بسته به وضعیت ارزی خود سود شناسایی خواهند کرد اما به این نکته باید توجه داشت که این سود به منظور افزایش سرمایه بانک ها قابلیت استفاده خواهد داشت و غیر قابل تقسیم است.

تاثیرات تغییر نرخ تسعیر ارز؟

او گفت: اقداماتی که بانک مرکزی در حال عملیاتی کردن آن است ، در راستای اصلاح ساختار مالی بانک هاست و تاثیرات خوبی بر وضعیت ترازنامه ای بانک ها ایجاد می کند ، اصلاح نرخ تسعیر ارز در صورت های مالی بانک ها منطبق با روند افزایشی قیمت در سال گذشته، اصلاح سود بانکی از روز شمار به ماه شمار در کنار فروش اموال مازاد بانک ها می تواند تاثیرات مثبت خوبی در ساختار ترازنامه ای بانک ها ایجاد کند.

ترکمن در پایان گفت: بخشنامه اخیر بانک مرکزی در خصوص تسعیر نرخ ارز در صورت های مالی سال ۹۸ بانک ها اعمال خواهد شد.

بخش های مهمی از بخشنامه ابلاغ نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی در شبکه بانکی کشور که روز 28 اسفند ماه گذشته نگارش شده است....

الف)مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی برای پایان سال مالی ۱۳۹۸ به منظور اعمال در دفاتر بانک ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی و تهیه صورت های مالی، مبلغ ١٠٢.٠٠٠ ریال برای هر یورو (٩٠.٠٠٠ ریال برای هر دلار آمریکا) و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان سال تعیین شود.

الف -۱) آن دسته از اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی که در دفاتر بانک ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی به نرخهای سامانه نیما و سامانه الکترونیکی ارزی (ETS)، شناسایی و ایجاد شده اند و نرخ مذکور بیشتر از مبالغ اعلامی در بند (الف) می باشد، بر اساس نرخ زمان ایجاد و شناسایی اولیه (قیمت تمام شده) تسعیر شوند.

الف -۲) آن دسته از اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی که در دفاتر بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به نرخهای «سامانه نیما» و «سامانه الکترونیکی ارزی (ETS)» شناسایی و ایجاد شده اند و نرخ مذکور کمتر از مبالغ اعلامی در بند (الف) می باشد، بر اساس نرخ های اعلامی در بند (الف) تسعیر شوند.

ب) قراردادهای منعقده بانکه ا و مؤسسات اعتباری با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین می باشد.

ج) مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در آخرین مقطع تهیه صورت های مالی، تا مقطع بعدی اعلام آن، ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی در بانک ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی می باشد. همچنین در خصوص اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی غیرپولی نیز مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد تحصیل/ تجدید ارزیابی لازم الاجرا است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24