Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

محل اصلی تصمیم گیری درباره کاهش دامنه نوسان سعید فلاح پور عضو هیات مدیره سازمان در گفت و گو با بورس ٢۴ : با این تصمیم هیجان و اصلاحات ملایم تری داریم بازار منفی نمی شود ؛ مطمئن باشید پیگیر عرضه های اولیه بزرگ هستیم...

نخستین شفاف سازی از هیات مدیره سازمان بورس

بورس24 : دو هفته ای است که نهاد نظارتی بازار سرمایه با همکاری نهادهای اجرایی که تحت سیطره خود دارد ، محدودیت هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

این محدودیت ها از ابطال پی در پی برخی معاملات در بازار سرمایه استارت خورد ، با محدودیت در صدور کد سهامداری ادامه پیدا کرد و با افزایش حجم مبنا شرکت ها و کاهش دامنه نوسان روزانه سهام از 5 درصد به 2 درصد به نقطه اوج خود رسیده است.

از اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان منشا اصلی این تصمیم گیری ها علت وضع این مقررات جدید را جویا شده ایم.

سعید فلاح پور یکی از پاسخگوترین اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص محدودیت دامنه نوسان و وضع مقررات جدید به خبرنگار بورس24 گفت:می بینیم که بازار رشد مناسبی کرده است و سرمایه گذاران زیادی به بازار سرمایه جذب شده اند و سهم ها رشد خوبی داشته اند. دو حالت وجود دارد، اگر بازار به رشد خود ادامه دهد، این محدودیت ها به انجام تحلیل و مطالعه بهتر کمک می کند و بازار با شیب ملایم تری به رشد خود ادامه می دهد و به افراد این فرصت را می دهد که کمتر هیجانی عمل کنند.

هیجان و اصلاحات ملایم تری داریم

وی گفت: بازار سرمایه همیشه مثبت و یا همیشه منفی نیست و در طول زمان نوسان می کند ، ولی برخی ممکن است با این موضوع آشنایی نداشته و زمان های مختلف بازار را ندیده باشند ، بنابراین انتظار دارند بازار همیشه مثبت باشد.

به گفته وی؛ اگر بازار نوسانی باشد ، بنابراین در جهت مثبت به تحلیل بیشتر کمک خواهد کرد و هیجان فروکش می کند اگر نوسان در جهت منفی باشد به نفع تنظیم بازار است و کمک می کند اصلاحات بازار ملایم تر باشد‌.

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخی گفته اند به جای روزانه ۵ درصد مثبت، ۲ درصد مثبت شده است و ما ۳ درصد سود را از دست داده ایم، کسی که این گونه صحبت می کند معلوم است بازار سرمایه را نمی شناسد و می خواهد بازار سرمایه و بورس هر روز ۵ درصد مثبت بخورد! ولی همه می دانیم که این گونه نیست و بازار نوسان مثبت و منفی دارد. در مجموع کسی که بازار سرمایه را می شناسد ، نباید نگرانی بابت ضرر و از دست دادن سرمایه خود داشته باشد ، چون با شرایط جدید معاملاتی ، منفی یا مثبت سهام با آرامش بیشتر و شیب ملایم تری طی خواهد شد.

نقدشوندگی کاهش نخواهد داشت

وی در پاسخ به این سوال که پس فکر می کنید این رخداد باعث خروج پول از بورس یا کند شدن ورود نقدینگی به بازار نخواهد شد؟ گفت:خیر، دامنه نوسان باعث منفی شدن بازار نخواهد شد.اما راجع به نقد شوندگی بررسی خواهیم کرد، اگر ببینیم نقد شوندگی بازار تحت تأثیر قرار می گیرد ، می توانیم قوانین کمک کننده ای داشته باشیم.با توجه به حجم معاملات روزانه که گاهی اوقات به ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد بعید به نظر می رسد مشکلی داشته باشیم.بنابراین اگر مشکلی ایجاد شد سازمان اختیار دارد و می تواند تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند.

این مقام نظارتی با بیان این که حجم معاملات در شرایط کنونی بسیار خوب است ، ادامه داد : این شرایط یعنی نقد شوندگی و سهام راحت دست به دست می شود‌. بنابراین ما فکر نمی کنیم جای نگرانی باشد ، بلکه این فقط آرامش بیشتری به بازار می دهد که افراد بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند. کسی که در این مورد صحبت می کند باید دو طرف بازار یعنی مثبت و منفی را در نظر بگیرد. با توجه به این که نوسان جزو ذات بازار است و مثبت و منفی دارد ،سرمایه گذاران باید هر دو طرف آن را ببینند ، چرا که اگر بازار منفی شد ، این مقررات کمک می کند شیب منفی ها هم ملایم تر باشد.

زمان اجرا قانونی است ، تصمیم هیات مدیره سازمان بوده...

فلاح پور در پاسخ به این که آیا طبق دستور العمل اجرایی معاملات سهام مصوب 89 نباید بورس ها هرگونه تغییر در دامنه نوسان و حجم مبنا را سه روز کاری قبل اطلاع رسانی و سپس آن را اجرایی می کردند؟ گفت: اصلاح، تغییر یا ابلاغ این مقررات به گونه دیگر بر عهده همان مرجعی که این مقررات را گذاشته یعنی هیئت مدیره سازمان می باشد. اگر آن قانون را مجلس یا مرجع دیگری تصویب کرده بود و سازمان در مغایرت با آن قانون تصویب می کرد این بحث درست بود ولی چون هیئت مدیره سازمان دستورالعملی را تصویب کرده است ، اصلاح آن را نیز می تواند انجام دهد و این مغایرتی ندارد.

به گفته وی، اگر مرجع دیگری قانون را تصویب کرده بود، هیئت مدیره سازمان چنین کاری نمی کرد چون اختیار تغییر آن را نداشت‌ ،باید به مرجع قانون گذار پیشنهاد می داد و مرجع قانون گذار پیشنهاد او را یا قبول می کرد یا خیر؟لکن دستورالعمل اجرایی انجام معاملات اوراق بهادار چون مصوبه هیات مدیره خود سازمان بوده ، از این جهت اختیار تغییر آن نیز در دست خودش بوده است.

عرضه اولیه را فراموش نمی کنیم، به موازات پیگیریم

وی در پاسخ به این که با توجه به این که صدها شرکت سهامی عام می توانند وارد بازار سرمایه شوند، برای این که بازار سرمایه عمق بیشتری داشته باشد، یکی از بهترین کارهایی که سازمان می توانسته انجام دهد این بوده است که شرکت های خیلی بزرگ مثل شستا، شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و... را عرضه اولیه کند و با ورود این شرکت ها عمق بازار بیشتر شود که البته این کار را نکرده است ، گفت : پذیرش شرکت های بزرگ در حال انجام است ولی شرکت ها نیز باید کارهایشان را انجام دهند، مدارک و مستندات تهیه کنند و حسابرسی ها انجام شود. این یکی از کارهای در حال انجام است و بورس ها تمام تلاش خود را می کنند که این کار را انجام دهند. بازار سرمایه همه دستورات لازم از جمله عرضه اولیه شرکت ها و قوانین کمک کننده را با هم و موازی انجام می دهد و قاعدتاً از این فرصت باید استفاده کرد.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت از نوع دوم ...

فلاح پور گفت: مصوبه ای برای شکل گیری یک صندوق جدید تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت از نوع دوم ارائه کرده ایم. فعالان بازار در اولین فرصت می توانند این صندوق را درخواست کنند.

وی توضیح داد : صندوق نوع دوم که می تواند به صورت ETF تشکیل شود و الزام داشتن ۵ درصد سرمایه گذاری در سهام را ندارد. این چیزی بود که برخی فعالیت بازار تقاضا داشتند . برخی نمی خواهند لزوماً سهام داشته باشند. به همین دلیل این صندوق ها راه اندازی شده است.

وی گفت: دستور العمل آن از هفته پیش ابلاغ شده است و هر کسی مجوز سبدگردانی داشته باشد می تواند درخواست داده و صندوق بگیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24