Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : در ماه ها و هفته های گذشته قیمت فولاد با افزایش قابل توجهی همراه شده و در این میان سنگ آهنی ها خواستار افزایش نسبت سنگ آهن به فولاد شدند. مهرداد اکبریان عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ در خصوص علل انگیزه سنگ آهنی ها مبنی بر درخواست افزایش نسبت سنگ آهن به فولاد و این که آیا این درخواست به افزایش قیمت فولاد ارتباطی دارد یا خیر؟ ابراز داشت: فعالان حوزه سنگ آهن خواستار تغییر در محاسبه قیمت سنگ آهن شدند اما این تقاضا ارتباطی با افزایش یا کاهش قیمت فولاد ندارد. نرخ فولاد تابع یک سری پارامترهای داخلی و خارجی است که ممکن است یک روز به افزایش قیمت فولاد منجر شوند و روز دیگر به کاهش آن. این گونه نیست که حال که نرخ فولاد افزایش یافته ما موضوع تغییر نسبت سنگ آهن به فولاد را مطرح کرده باشیم، بلکه موضوع دیگری مطرح است...

دوپینگ سنگ آهنی ها با تغییر فرمول محاسبه نرخ شمش

بورس24 : در ماه ها و هفته های گذشته قیمت فولاد با افزایش قابل توجهی همراه شده و در این میان سنگ آهنی ها خواستار افزایش نسبت سنگ آهن به فولاد شدند.

مهرداد اکبریان عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص علل انگیزه سنگ آهنی ها مبنی بر درخواست افزایش نسبت سنگ آهن به فولاد و این که آیا این درخواست به افزایش قیمت فولاد ارتباطی دارد یا خیر؟ ابراز داشت: فعالان حوزه سنگ آهن خواستار تغییر در محاسبه قیمت سنگ آهن شدند اما این تقاضا ارتباطی با افزایش یا کاهش قیمت فولاد ندارد. نرخ فولاد تابع یک سری پارامترهای داخلی و خارجی است که ممکن است یک روز به افزایش قیمت فولاد منجر شوند و روز دیگر به کاهش آن. این گونه نیست که حال که نرخ فولاد افزایش یافته ما موضوع تغییر نسبت سنگ آهن به فولاد را مطرح کرده باشیم، بلکه موضوع دیگری مطرح است.

او گفت: تاکنون محاسبه نرخ سنگ آهن بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان بوده، درصدی مشخص که اگر بر اساس آن محاسبه شود می توان به این نتیجه رسید که درصد سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن چقدر است اما متاسفانه این درصدها چندان واقعی نیستند.

وی در ادامه بیان داشت: قیمت شمش فولاد خوزستان هر میزان که می خواهد باشد؛ ما خواستار افزایش درصدی شدیم که به وسیله آن نرخ سنگ آهن مشخص می شود. البته در درجه اول پیشنهادمان این بود که راهکاری پیدا کنیم که ملاک تعیین قیمت سنگ آهن شمش فولاد خوزستان نباشد، بلکه به صورت توافقی تعیین قیمت شود. به این صورت که در هر شرایطی بر اساس میزان عرضه و تقاضای واقعی قیمت سنگ آهن تعیین شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر این که تقسیم سود در حلقه های زنجیره فولاد عادلانه نیست و سهم سنگ آهنی ها و معدنی ها کم است، تصریح کرد: پیشنهاد و خواسته فعالان و تولیدکنندگان حوزه سنگ آهن این بود که مبنای فعلی تعیین قیمت سنگ آهن که بر اساس شمش فولاد خوزستان است، برداشته شده و قیمت سنگ آهن به صورت توافقی تعیین شود اما اگر قرار است که به صورت درصدی از نرخ شمش فولاد خوزستان باقی بماند باید این درصد افزایش یابد.

گفتنی است ، تلاش های فعالان حوزه سنگ آهن بالاخره به نتیجه رسید و کارگروه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود بالاخره قیمت پایه شمش را اصلاح کرد. بر اساس این مصوبات قیمت پایه شمش فولادی بر اساس 83 درصد قیمت صادراتی ایران در خلیج فارس و با رقابت باز تعیین خواهد شد.

ضمن این که میزان عرضه شمش معادل 90 درصد تقاضای بورس در 2 هفته قبل یا حداقل 60 درصد تولید کلیه واحدهای تولیدی باشد که بر اساس جدولی توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

افزون بر این ، تامین نیاز واحدهای بزرگ نوردی با ظرفیت بالای 400 هزار تن در سال از طریق قراردادهای بلند مدت به قیمت کشف شده در بورس خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24