Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سال آینده، پنجاهمین سال فعالیت کاغذ پارس است و اتفاقاً می توانیم، سال پوست اندازی کاغذ پارس پس از نیم قرن فعالیت بدانیم. همانطور که اطلاع دارید و آمار و ارقام نیز مؤید این نکته است، در سال های گذشته آمار سرمایه گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات وضعیت مناسبی نداشته است... از مجموع ۴۰۰ میلیون تن کاغذ تولیدی در دنیا، بالغ بر ۴۰ درصد آن (۱۶۰ میلیون تن) در کشور چین تولید می شود، برای تولید کاغذ یکی از منابع مواد اولیه کاغذهای بازیافتی است...

مزد صبوری در «چکاپا»

بورس24 : سال آینده، پنجاهمین سال فعالیت کاغذ پارس است و اتفاقاً می توانیم، سال پوست اندازی کاغذ پارس پس از نیم قرن فعالیت بدانیم. همانطور که اطلاع دارید و آمار و ارقام نیز مؤید این نکته است، در سال های گذشته آمار سرمایه گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات وضعیت مناسبی نداشته است.

از مجموع ۴۰۰ میلیون تن کاغذ تولیدی در دنیا، بالغ بر ۴۰ درصد آن (۱۶۰ میلیون تن) در کشور چین تولید می شود، برای تولید کاغذ یکی از منابع مواد اولیه کاغذهای بازیافتی است که بخش عمده ای از کاغذ تولیدی در چین با استفاده از کاغذ بازیافتی وارداتی تولید می شد، در این میان قطع واردات کاغذ بازیافتی و هدایت شرکت های تولید کننده کاغذ به سمت خمیر ویرجین و در نهایت افزایش تقاضای خمیر سبب شد تا سرمایه گذاری کاغذ پارس در این بخش، آن را به مزیتی برای شرکت تبدیل سازد. شرکتی که در خاستگاه صنایع بالادستی قرار گرفته است مجموع سرمایه گذاری هایش برای تکمیل زنجیره ارزش، ما را به انجام مصاحبه ای با احمد مقدم مدیرعامل شرکت کاغذ پارس هدایت کرد. بررسی پتانسیل های موجود در این شرکت در قالب این مصاحبه آمده است. که مشروح آن را با هم می خوانیم.

جناب آقای مقدم، سالی که رو به پایان است را برای صنعت سلولزی و به ویژه کاغذ پارس چگونه ارزیابی می کنید؟

اساساً، فضای کسب و کار در صنعت در حوزه های مختلف متأثر از شرایط کلان سیاسی و اقتصادی کشور است. اما برای یک بنگاه اقتصادی، تحلیل و تجزیه مرتبط با صنعت و افق های پیش رو تعیین کننده است. خوشبختانه مجموعه کاغذ پارس با پیش بینی شرایط حاکم بر کشور و همچنین بازار جهانی محصولات سلولزی، استراتژی های سال جاری خود را تدوین نمود. افزایش سودآوری شرکت در سال جاری، تنوع تولید، بهبود شاخص های کمی و کیفی، سرمایه گذاری های جدید، نوید آن را می دهد که سال های بهتری در انتظار کاغذ پارس و سهامداران آن باشد.

به طور ویژه گروه صنایع کاغذ پارس چه برنامه هایی برای کاهش اثرات این تهدید ها و حتی تبدیل تهدید به فرصت داشته است؟ چشم انداز سال آتی را برای خود چگونه پیش بینی می کنید؟

با درنظرگرفتن پیش بینی های ناشی از افت تقاضا در بازار های جهانی، شرکت سیاست های فروش داخلی خود را تغییر داد. تغییر ترکیب تولید شرکت به نفع محصولات با ارزش افزوده، تولید محصولات جدید که تا قبل از این صرفاً وارداتی بودند از جمله برنامه های سال گذشته این شرکت بوده تا جائیکه دو محصول عمدتاً وارداتی بودند ولی در سال جاری کاغذ پارس توانست بخش عمده ای از نیاز کشور را (بیش از ۸۰%) را از طریق تولید داخلی پوشش دهد و با تعامل با واحد های زیردستی خود، سهم بازار را به شدت افزایش دهد، خوشبختانه به رغم آنچه که اشاره شد، این شرایط ساز و کار سودآوری مجموعه را دستخوش تغییر نکرد و اتفاقاً نسبت به پیش بینی ها فراتر رفتیم.

برنامه سال آتی کاغذ پارس چگونه است؟

سال آینده، پنجاهمین سال فعالیت کاغذ پارس است و اتفاقاً می توانیم، سال پوست اندازی کاغذ پارس پس از نیم قرن فعالیت بدانیم. همانطور که اطلاع دارید و آمار و ارقام نیز مؤید این نکته است، در سال های گذشته آمار سرمایه گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات وضعیت مناسبی نداشته است. وقتی نرخ رشد منفی نیز داشته ایم، اما گروه صنایع کاغذ پارس با توکل به خداوند و هم فکری و مساعدت صاحبان سهام، در سال ۹۶ فاز مطالعاتی طرح توسعه خود را در قالب شرکت پارس طبیعت سلولز آغاز کرد. لذا امیدوار بودیم این طرح در سال ۱۳۹۷ و یا اوایل سال ۹۸ به بهره برداری رسد. اما هم زمانی راه اندازی این طرح با یکی از پر تنش ترین سال های اقتصادی ایران و جهش چند برابری نرخ ارز تمام معادلات را بهم ریخت.

شاید بروز این اتفاقات خیلی از سرمایه گذاران را در شرایط مشابه از ادامه کار منصرف می نمود؛ ولی از آنجائیکه به آینده این طرح به عنوان بزرگترین مجتمع تولید ظروف یکبار مصرف بسته بندی زیست تخریب پذیر در دنیا ایمان داشتیم، به رغم تمام مشکلات، موانع داخلی و خارجی، طرح را ادامه دادیم. اجرای این طرح از زمان انعقاد قرارداد هر روز با چالش جدیدی مواجه شد. افزایش نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش، مشکلات حمل کالا ، انتقال وجه و … از جمله این مشکلات بود. خوشبختانه ماشین آلات وارد کشور شد، کار نصب تجهیزات و ماشین آلات به اتمام رسید و تولید آزمایشی نیز در مرداد ماه انجام شد. همان طور که حدس زده می شد چون تکنولوژی کاملاً نو بوده به مشکلاتی در حین تولید برخوردیم که نهایتاً پس از بررسی ها، بخش هایی به خط تولید اضافه کردیم و ساخت این تجهیزات انجام و در بهمن ماه به محل کارخانه رسید و در حال نصب هستیم که ظرف چند روز آینده به اتمام خواهد رسید.

امید است با مرتفع شدن مشکلات در چین، نفرات بتوانند عازم کارخانه شوند و انشاالله شاهد راه اندازی خط تولید در فروردین ماه سال ۹۹ باشیم ولی با راه اندازی این طرح سهامداران باوفای شرکت مزد صبوری خود را خواهند گرفت. اما در این فاصله، مجموعه اقدامات بسیار مهمی انجام داده است، زیر ساختارهای فروش داخلی با توجه به جنس این نوع فعالیت طراحی شده است. در زمینه صادرات نیز اقدامات و رایزنی های گسترده ای با خطوط هواپیمایی معروف، فروشگاه های زنجیره ای خارج از کشور انجام شده که پیش بینی می شود شرایط صادرات این محصول زودتر از پیش بینی ها محقق شود. کاغذ پارس، نمونه واقعی مولدسازی دارایی است که امروز اثرات آن را در منطقه می بینیم. فرصت های مناسب اشتغال زایی جوانان تحصیلکرده، استفاده از متخصصین و کارشناسان چشم انداز های بسیار روشنی را برای این مجموعه فراهم نموده است که با استفاده از پتانسیل های موجود و توانایی های منحصر به فرد و غیر قابل تکرار، آینده ای بسیار روشن و سود آور را با طرح های توسعه شاهد باشیم.

در مورد طرح های آتی کاغذ پارس، توضیحات بیشتری می توانید ارائه دهید؟

حیات یک مجموعه و رشد و تعالی آن در گرو حرکت است. اساساً مجموعه کاغذپارس همواره در تلاش برای توسعه است و می داند سکون، حکم تدریجی مرگ را برای یک بنگاه اقتصادی دارد. نمایشگاه، رویداد کنفرانس مربوط به صنایع سلولزی و بسته بندی نیست که در آن حضور نداشته باشیم تا از آخرین وضعیت و پیشرفت های صنعت آگاه باشیم . فلذا طرح های بسیار زیادی در دست مطالعه است که امکان سنجی و سود آوری آن در حال مطالعه است. امید است که انشااله پس از جمع بندی و حصول نتیجه کارشناسی به اطلاع برسانیم. قطعاً تمام تلاش مدیران که منتخب صاحبان سهام این شرکت هستند، در راستای حداکثر سازی ثروت از راه خلق ارزش آفرینی برای مجموعه می باشد که امیدواریم در این مسیر به یاری خدا موفق باشیم.

منبع : بورس امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24