Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت ورق در بازار سیاه به ٩٠٠٠ تومان رسید ؛ قیمت میانگین بورس در چند ماه گذشته...؟ معاون فولاد : برخی ورق های ما را به عنوان کالای سرمایه ای می خرند و نگه می دارند!!

واقعیت هایی درباره مبارکه

بورس24 : فولاد مبارکه اصفهان موفق شد در عملکرد 11 ماهه سال جاری درآمدی بالغ بر 3650 میلیارد تومان را به ثبت برساند.

این عملکرد در شرایطی محقق گردید که شرکت با مشکلات زیادی از جمله در تامین مواد اولیه ، نظام قیمت گذاری محصولات و تحریم های آمریکا و ...روبرو بود.

سهام شرکت فولاد مبارکه جزو سهام بنیادی بازار سرمایه می باشد ، این شرکت تنها مجتمع فولادی کشور است که زنجیره تولید فولاد را به صورت کامل دارا می باشد و سرمایه گذاری های مناسبی جهت کاهش ریسک تولید شرکت انجام داده است و به همین علت پرتفوی سرمایه گذاری شرکت با کمترین ریسک برای سرمایه گذاری روبرو است. از جمله سرمایه گذاری های این شرکت در اختیار داشتن حدود 41 درصد از سهام سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات می باشد که «ومعادن» در پرتفوی خود چادر ملو، صبا نور، گل گهر، گهر زمین، ملی مس و ... را دارد.

در شرایطی است که روند تولید و فروش در فولاد مبارکه صعودی است و شرکت های زیر مجموعه نیز در شرایط ایده آلی قرار دارند،ارزش بازار فولاد مبارکه در حدود 94 هزار میلیارد تومان است این ارزش بازار و شرایط ذکر شده سرمایه گذاری در فولاد مبارکه را منطقی و دارای حداقل ریسک می کند.

رکورد تحویل بار به مشتری

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درباره آخرین عملکرد فروش و تحویل محصول این غول فولادی به بورس24 توضیح داد و گفت: رکورد تحویل محصول به بازار را در 11 ماهه اول سال داشتیم و در حدود 7 میلیون و 100هزار تن محصول در بازار عرضه کردیم.در حالی که در کل سال گذشته حدود 6 میلیون و 740 هزار تن محصول به بازار تحویل گردید .

وی ادامه داد: بر اساس آمار ، روند تحویل کالا به مشتریان در سال جاری نسبت به سال قبل از رشدی 8 درصدی برخوردار است.

اکبری گفت: از مجموع محصولی که در بازار داخل عرضه شده است ، بیش از یک میلیون و 900 هزار تن به شرکت های حوزه لوله و پروفیل تحویل داده شده است و این میزان به نسبت سال 94 که حدود 770 هزار تن بوده رشد قابل توجه (بیش از250درصد رشد) داشته است. تناژ تحویل به مشتریان لوله و پروفیل در سال جاری با توجه به این که یک ماه از سال باقی است ، از مرز 2 میلیون تن عبور خواهد کرد.

ورق مبارکه 9000 تومان!

معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که جو بازار در حال حاضر قدری درگیر برخی حواشی شده است و شاهد قیمت هایی در محدوده 9 هزار تومان در بازار آزاد هستیم نیز این طور توضیح داد: مشتریان فولاد مبارکه بر اساس نیاز خطوط تولید خود(که توسط سازمان صنایع تعیین و در بهین یاب ثبت شده است) اقدام به سفارش گذاری می کنند و آمار خرید محصول از سوی مشتریان چه در رینگ معاملاتی بورس کالا و چه در مچینگ مشخص می باشد. با توجه به فروش سلف ورق فولاد مبارکه قیمت تمام شده چند ماه گذاشته برای خریداران در حدود 5600 تومان است. ولی در بازار آزاد شاهد معاملات ورق در محدوده قیمتی 9هزار تومان هستیم نکته مهم این است،در شرایطی که برخی کارخانجات مصرف کننده مدعی کمبود ورق هستند نباید ورق تحویل شده سر از بازار آزاد در بیاورد، البته موضوعات این چنینی نیازمند نظارت های جدی است و از سوی مسئولان امر آمار موجودی کالا در انبارها سراسر کشور باید مورد بررسی قرار گیرد تا بازار متاثر از جو ایجاد شده توسط واسطه ها ،دچار هیجان کاذب نشود و ورق فولادی به عنوان کالای سرمایه ای موردمعامله قرار نگیرد.

دلیلی برای کنترل قیمت ورق وجود ندارد

او گفت: طبیعتا به منظور شفافیت بیشتر و کاهش التهابات بازار سایر تولید کنندگان ورق فولادی نیز باید اقدام به عرضه درصدی از محصول در بورس کالا و مابقی به صورت مچینگ نمایند تا مصرف کنندگان نهایی منتفع شوند وگرنه دلیلی ندارد قیمت های فولاد مبارکه در در بورس کالا کنترل شود ولی قیمت در بازار آزاد بدون محدودیت تغییر نماید.

اکبری درباره مواد اولیه و برنامه های تولیدی پیش روی شرکت هم گفت: یکی از مشکلات اصلی برای تداوم تولید کمبود مواد اولیه و گاز است. این موضوع منجر شد تا واحد تولید گندله ما به دلیل کمبود کنسانتره و گاز با کاهش بیش از یک میلیون تنی در تولید روبرو شود اما با وجود تمام این مشکلات ، ما تاکنون در حدود 7میلیون و 100 هزار تن محصول به بازار عرضه کرده ایم و با اضافه شدن آمار تولید ماه جاری میزان عرضه بسیار فراتر خواهد رفت ، این در صورتی که بیشترین آمار فروش سالیانه ما 7میلیون و 30 هزار تن بوده است.

در انتها باید ذکر کنم هدف گذاری ما برای تولید سال آتی بیشتر از این میزان خواهد بود و در صورت رفع کمبود های مواد اولیه این پتانسیل را داریم تا در سال 1399 در بیش از 7 میلیون تن تولید داشته باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24