Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی که طی هفته های اخیر به دلیل تحرک نرخ دلار قیمت محصولات فوفولاد لادی نیز مانند سایر کالاها رشد کرده است، عده ای مدام بر لزوم پایین آوردن اجباری نرخ فولاد برای حمایت از تولیدکننده تاکید دارند اما مدیرعامل یک شرکت فولادی معتقد است تا زمانیکه شاهد دو نرخ فولاد یعنی رسمی و آزاد هستیم و قیمت های دستوری برقرار است، دلالی هم به حیات خود ادامه می دهد.

قیمت گذاری دستوری فولاد، حیات دلالان را تضمین می‌کند

بورس24 : در شرایطی که طی هفته های اخیر به دلیل تحرک نرخ دلار قیمت محصولات فوفولاد لادی نیز مانند سایر کالاها رشد کرده است، عده ای مدام بر لزوم پایین آوردن اجباری نرخ فولاد برای حمایت از تولیدکننده تاکید دارند اما مدیرعامل یک شرکت فولادی معتقد است تا زمانیکه شاهد دو نرخ فولاد یعنی رسمی و آزاد هستیم و قیمت های دستوری برقرار است، دلالی هم به حیات خود ادامه می دهد.

محمدحسین دیده‌ور مدیرعامل آهن و فولاد میلاد عنوان کرد: مانور سفته بازان در سامانه بهین یاب وزارت صمت برای خرید مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دستی خلاف قانون است، به‌ویژه در این شرایط که صنایع پایین‌دست خود نیازمند مواد اولیه هستند، اما نمی توان این سوال که این افراد بر اساس چه مجوزهایی می‌توانند در بهین یاب نفوذ کنند و راه نفوذ دلالان به این سامانه کجاست، را پاسخ داد.

دیده‌ور گفت: نرخ محصولات فولادی به خاطر عدم نظارت در سامانه‌هایی نظیر بهین‌یاب و دیگر عوامل از جمله بهای ارز، شیب صعودی داشته است و می توان ردپای گرانی های اخیر را در سامانه بهین یاب جست و جو کرد؛ به طوری که طی روزهای اخیر قیمت میلگرد و پروفیل به بالای 9 هزار تومان رسیده و این فشارها مردم را نشانه گرفته است.

وی افزود: با ارزان فروشی غیر منطقی مواد اولیه صنایع پایین دست و ارائه مجوز خرید از سوی سامانه بهین یاب، کالاها با قیمت پایین به دست مردم نمی رسد و کالاها با قیمت های بازار آزاد در اختیار مردم قرار می گیرد. به این ترتیب، تحت تاثیر این گرانی ها توان خرید مردم کاهش پیدا می‌کند که علت اصلی این گرانی، تقاضای کاذب سفته بازانی است که به دلیل سوء مدیریت در سامانه بهین یاب و ایرادات این سامانه به بازار تحمیل شده است.

این کارشناس بازار کالایی تاکید کرد: در حال حاضر، صادرات فولاد جایگزین صادرات نفت شده و به دلیل وجود منابع فراوان، ذخایر و انرژی‌های ارزان‌قیمت در دسترس، باید جزو ذخایر ارزان‌قیمت برای تولید داخل باشد، اما افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل دلال بازی به‌نحوی بوده ‌که اگر این مواد از خارج وارد شود به‌نوعی برای تولیدکننده ارزان‌تر تمام می‌شود؛ از این رو باید برای حل این مسائل در آینده، تدبیری صحیح و لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل آهن و فولاد میلاد درباره معضل دلالی در بازار این محصولات تاکید کرد: تا رانت ناشی از سامانه بهین یاب وزارت صمت و چند قیمتی در بازارها وجود دارد، دلالی نیز به حیات خود در بازار فولاد ادامه می‌دهد؛ چراکه پول‌های فراوان و سرگردانی که در کشور وجود دارد که به دنبال تامین منافع خود در بازارهای مختلف هستند و تا زمانی که این منافع وجود دارد و سیستم دو یا چند نرخی در بازارها جولان می‌دهد، نمی‌توان دست دلالان را قطع کرد.

دیده‌ور با بیان اینکه به دلیل حضور دلالان و سفته بازان در بازار، مواد اولیه به قیمت واقعی به تولیدکننده واقعی نمی رسد، گفت: طبیعتاً تولیدکننده ای که نیازمند خرید مواد اولیه بوده، مجبور است تا روی به بازار آزاد بیاورد و مواد مصرفی خود را با قیمت بالاتر خریداری کند.

وی تأکید کرد: در این شرایط، در کنار رفع ایرادات و نواقص سامانه بهین یاب وزارت صمت، یکی از راه های تعادل بخشی به بازار افزایش عرضه هاست. به طوری که برای آنکه سدی مقابل بازار آزاد قرار بگیرد، نیاز تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست باید از طریق افزایش عرضه‌ها تامین شوند. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که باید کالاها به اندازه میزان نیاز و مصرف واقعی این تولیدکنندگان و بدون امکان احتکار آنها، در اختیارشان قرار گیرد تا افزون بر حذف تقاضاهای کاذب، تولیدکنندگان واقعی نیز بتوانند نیاز خود را با قیمت های واقعی تامین کنند.

منبع: اخبار فلزات

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24