بودیم؛ خواهیم ماند، آیا؟! با وجود تایید و تکذیب های اخبار، فعلا شرایط این دو برند (سامسونگ و ال جی) در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما نکته جالب و مغفول در این میان برند سوم کره جنوبی یعنی دوو بود که مدتی قبل با تبلیغ پیام دوو از کره؛ بودیم و خواهیم ماند در بیلبورد شهرها خود نمایی کرد. در صورتی که ...
بورس24 : با وجود تایید و تکذیب های اخبار، فعلا شرایط این دو (سامسونگ و ال جی) در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما نکته جالب و مغفول در این میان برند سوم کره جنوبی یعنی "دوو" بود که مدتی قبل با تبلیغ " پیام دوو از کره؛ بودیم و خواهیم ماند" در بیلبورد شهرها خود نمایی کرد.
در صورتی که سال هاست با تاکید مقام معظم رهبری بر تولیدات ملی و افزایش ساخت داخل، تبلیغات اجناس خارجی محدود و تا حدودی ممنوع شده است!
تابلوی تبلیغاتی خارجی جمع شده است
سید مرتضی میری رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح این جمله تبلیغاتی در تابلوهای دوو مبنی بر اینکه بودیم، هستیم و خواهیم بود، گفت: این تابلوها در سطح شهر کم شده است و اگر هم اکنون به سراغ آن تابلوها بروید مطالب دیگری خواهید دید.
آیا "دوو" توسط ایران خریداری شده است؟
او بیان کرد: برند "دوو" در کره را نباید با ال جی و سامسونگ مقایسه کرد. دوو توسط شرکت دیگری خریداری شد و تولید آن در بخش لوازم خانگی در سطح صفر قرار دارد. اما شرکت انتخاب قبل از این صحبتها مقداری سهام این شرکت را خریداری کرد و هم اکنون هم اختلافاتی میان دو مجموعه وجود دارد، اما این برند را با اینکه خودشان در اصفهان تولید می کنند و شرکت انتخاب سرویس حامی آن را گارانتی کرده است، طبق قراردادی از لوگو دوو در محصولات خود می توانند استفاده کنند. چرا که قرارداد این بهره برداری میان طرفین منعقد شده است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: در حال حاضر محصول لوازم خانگی با برند دوو در کره به این صورت که در بازار مشاهده می کنید تولید نمی شود. نباید این دو برند را با یکدیگر مقایسه کرد و بحث ها بر سر تحریم هایی است که باعث شد ال جی و سامسونگ از بازار ایران خارج شود؛ آن تابلوها بر داشته شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.
عباس هاشمی مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت نیز گفت: برند دوو مانند برند سامسونگ و ال جی نیست و برخی مشکلات اقتصادی منجر به تغییرات گسترده در فعالیت آن شد. گروه انتخاب ظاهرا قراردادی با برند دوو بسته است.
او ادامه داد: در این قرارداد ذکر شده تا گروه انتخاب بتواند با لوگو دوو تولیداتی را داشته باشد. در آن زمان که قرارداد مذکور بسته شده، شرایط و ضوابط این شرکت کرهای مانند سامسونگ و ال جی مطرح نبوده چرا که دچار ورشکستگی شده بود.
هاشمی افزود: برند دوو اعتبار ال جی و سامسونگ را ندارد و در قراردادی که بسته شده اینگونه بوده است که مجوز گرفتهاند تا تنها از دستگاهها و توانمندیهای تکنیکی شرکت مادر در تولید محصول کمک بگیرند و قطعات و مواد اولیه شامل همکاری طرفین نبوده است. شرکت دوو سفت و سخت مانند ال جی و سامسونگ پای قراردادهایشان با انتخاب نایستادهکه نشان از این دارد برند ضعیف تری دارند.
او در ادامه با اشتباه خواندن ادبیات تبلیغاتی این شرکت گفت: اینکه برند دوو در تبلیغات خود اسم کره را آورده است، غیر منطقی بوده و باید این نام را بردارند. قاعدتا برندهای ایرانی کارشان ضعیف تر از برندهای چینی نیست و امکاناتی همانند آن ها دارند. پس نیازی نبود که برای اعتبار بخشیدن به تبلیغاتشان از عبارت محصول کره جنوبی استفاده کنند.
این مسئول وزارت صنایع در پایان بر دقت بیشتر در طراحی پیام های تبلیغاتی تاکید کرد، تا اشتباهات در این بخش موجب خدشه دار شدن اعتماد افکار عمومی نشود و گفت: معاونت بازرگانی وظیفه دارد با چنین مسائلی برخورد کند و آن را پیگیری کند.
هاشمی بیان کرد: پایین آوردن تابلوی برند دوو با توجه به نوع قرارداد آنها باید بررسی شود. ممکن است در آن زمان که شرکت های ایرانی قرار داد تولید مشترک با ال جی و سامسونگ را منعقد کردند؛ شرکت مادر به آن ها مجوز استفاده از قطعات متفرقه را نداده، ولی دوو حاضر به تامین قطعات مورد نیاز برای تکمیل محصول خود از تامین کننده های متفرقه و سطح پایین تر نیز بوده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.