Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در روزهای پایانی بهمن ماه، جزیره کیش میزبان بزرگ طیف وسیعی از فعالان و دست اندرکاران صنعت پتروشیمی کشور بود. در این رویداد که تحت عنوان حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی برگزار شد، علاوه بر برگزاری آئین گشایش ، برپایی فضای نمایشگاهی برای گسترش ارتباطات بنگاه ها، برگزاری ٣٠ پنل و نشست تخصصی و نیز امضای تفاهم نامه ۵ جانبه حمایت از صنعت پتروشیمی، ده ها توافق نامه بین شرکت های دانش بنیان و سازنده تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی منعقد گردید تا بومی سازی محصولات و فرایندهای این صنعت رشد بیشتری را نسبت به گذشته تجربه کند...

گزارش یک رویداد

بورس24 : در روزهای پایانی بهمن ماه، جزیره کیش میزبان بزرگ طیف وسیعی از فعالان و دست اندرکاران صنعت پتروشیمی کشور بود. در این رویداد که تحت عنوان حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی برگزار شد، علاوه بر برگزاری آئین گشایش ، برپایی فضای نمایشگاهی برای گسترش ارتباطات بنگاه ها، برگزاری 30 پنل و نشست تخصصی و نیز امضای تفاهم نامه 5 جانبه حمایت از صنعت پتروشیمی، ده ها توافق نامه بین شرکت های دانش بنیان و سازنده تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی منعقد گردید تا بومی سازی محصولات و فرایندهای این صنعت رشد بیشتری را نسبت به گذشته تجربه کند.

رویداد کیش، ترسیم افق توسعه صنعت پتروشیمی

به گفته شرکت کنندگان، این رویداد ملی توانست تا حد قابل قبولی به اهداف مورد نظراز جمله تقویت توان داخلی در صنعت پتروشیمی، کاهش وابستگی به نمونه های خارجی، رشد شرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی، تعامل بین فعالان صنعت، کمک به تامین مالی طرح های بزرگ پتروشیمی در صنایع بالادستی و پائین دستی، گسترش همکاری ها و ارتباطات و از همه مهمتر ایجاد روحیه و انگیزه در بدنه صنعت پتروشیمی برای تحقق افق های بزرگ در جهش دوم و سوم پتروشیمی، دست یابد.

حمایت همه جانبه از صنعت پیشران پتروشیمی

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در آئین افتتاحیه همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، از وجود شرکت های پشتیبانی فعال در حوزه نفت و گاز در جزیره خبر داد.

غلامحسین مظفری گفت: امسال در ادامه سلسله نامگذاری سال های قبل از سوی مقام معظم رهبری، سال رونق تولید نام گرفته است و بر خلاف تمامی شرایط سخت و دشوار حوزه اقتصادی، ظرفیت های خوبی در کشور داریم.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: با وجود نیروهای جوان، توانمند و برومند و شرکت هایی که با تلاش فراوان صاحب دانش و تجربه شدند، امکانی فراهم شده که در حوزه های مختلف، از این فرصت ها برای توسعه کشورعزیزمان استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه همایش و چنین نشستی نیز فرصت را برای بهره گیری از این هم افزایی ایجاد می کند گفت:اطمینان دارم که در صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور، ظرفیت های خوبی وجود دارد و گام های بزرگی نیز در این حوزه برداشته شده است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: بسیار مایه خرسندی است که در این نشست اعلام کنم در جزیره کیش که شاید در ذهن خیلی از هموطنان عزیزمان یک جزیره با رویکرد گردشگری نقش بسته است، بخش اصلی پشتیبانی صنایع نفت کشور در کیش مستقر است که این رخداد به صنعت نفت و گاز کشور کمک شایانی می کند. وی در ادامه گفت: 155 شرکت فعال در حوزه نفت و گاز در کیش فعالیت می کنند که موجب اشتغالزایی برای بیش از 2هزار و 800 نفر نیرو شده است و از این تعداد، 67شرکت در زمینه فروش خدمات فنی و مهندسی ،23 شرکت در زمینه تولید و مونتاژ تجهیزات و 65 شرکت نیز در حوزه ستادی مشغول هستند.

مظفری اظهار داشت: حضور شرکت های پشتیبانی صنایع نفت کشور در جزیره کیش و وجود هتل های خوب و فضاهای آموزش مورد نیاز شرکت ها به صورت همزمان در کنار مرکز نوآوری کیش که با کمک و تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد کیش یکی از بزرگترین و بهترین های کشور خواهد بود فرصتی را فراهم کرده که این جزیره نقشی موثری در توسعه آبادانی کشور به ویژه در حوزه های دانش بنیان ایفا کند. وی تاکید کرد: پیشنهاد ما به شرکت های دانش بنیان فعال در صنایع پتروشیمی این است که از فرصت استقرار در مرکز نوآوری استفاده کنند تا شاهد اتفاقات خوبی با کمک همه عزیزان دست اندرکارصنایع پتروشیمی در جزیره باشیم. همچنین امیدوارم این همایش، گام بلندی برای توسعه صنایع پتروشیمی،ساخت داخلی، و همچنین رونق اقتصاد کشور باشد.

رویداد کیش، ترسیم افق توسعه صنعت پتروشیمی

40 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در صنعت پتروشیمی

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این همایش ضمن تشکراز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و تلاش های بی وقفه این معاونت برای برپایی چنین رویدادی با هدف ایجاد ارتباط بیشتر بین شرکت های پتروشیمی ،شرکت های دانش بنیان، سازنده و شرکت های فناور در حوزه پتروشیمی گفت: ما پیش تر نیز از توانمندی شرکت های داخلی در حوزه پتروشیمی استفاده می کردیم؛ اما تشکیل این رویداد بدین معنا است که به دنبال ایجاد حرکتی جدید و جهشی بزرگ هستیم.

وی افزود: مادر حوزه پتروشیمی به دنبال حرکت های بزرگ اما بی واسطه هستیم تا همه اعضای شرکت پتروشیمی خلیج فارس با سازندگان ، شرکت های دانش بنیان و فناور و استارتاپ هایی که در این صنعت مدعی هستند ارتباطی منجر به نتیجه برقرار کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از تمامی شرکت ها که در طراحی ها و اجرای پروژه های صنعت پتروشیمی چه در سال های تحریم و چه سال هایی که تحریم ها هنوز بر کشور حاکم نبود فعالیت ها داشتند تشکر کرد و گفت: در حال حاضر 75 تا 80 درصد تجهیزات پتروشیمی در کشور قابل ساخت است و اگر ما بیش از 85 تا 90 درصد نیاز های این صنعت در داخل کشور را تامین کنیم، به نقطه مطلوبی رسیده ایم.

جعفر ربیعی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های پیش رو در این رویداد عنوان کرد: سعی کنیم در این همایش و نمایشگاه از تمامی لحظات و فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و با تعاملات بیشتر و گسترش ارتباطات با فعالان این حوزه، از راهکارها، تخصص ها، و توانمندی های خود با ارائه سبد محصولات خود رونمایی کرده و شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی را جذب کنیم.

ویدر ادامه افزود:صنعت پتروشیمی کشور صنعتی ممتاز، اشتغال زا و از هر جهت قابل اعتلا است که باید در این حوزه به سه نکته توجه کنیم و کیفیت را ارتقا داده ، زمانبندی پروژه ها را مد نظر قرار دهیم و از حضور شرکت های داخلی توانمند،علاوه بر زمینه های تولید در حوزه فناوری نیز کمک بگیریم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صنعت پتروشیمی کشور را صنعتی توانمند برشمرد و با بیان اینکه سالانه 5/5 میلیارد دلار مواد اولیه به صنایع پایین دست حوزه پتروشیمی ارائه می شود گفت: پتروشیمی، بازارهای داخلی و صادراتی بسیار خوبی دارد و برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شده که ظرف 10 سال آینده، در سرمایه گذاری پروژه های موجود و طرحهای جدید این صنعت ، به رقمی بالغ بر 40میلیارد دلار دست پیدا می کنیم و این در حالی است که از پیش از انقلاب تا ابتدای این دولت این رقم 55 میلیارد دلار بوده است. وی در پایان به نقدینگی خوب و سرمایه در گردش مطلوب کشور اشاره و بر ضرورت استفاده از این منابع مالی در بورس با هدف تبدیل به سرمایه و دارایی تاکید کرد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در بخشی از سخنانش از فرایند اداری پذیرش شرکت ها و انتشار اوراق مشارکت گله کرد وگفت: افزایش سرمایه به ١۵ هزار میلیارد تومان به دلیل مخالفت سازمان بورس محقق نشد. صنعت پتروشیمی برای تامین مالی به سرمایه گذاری ارزی و ریالی نیاز داشته که باید از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود. بخش دیگری نیز از طریق بانک های داخلی در حدود ۵٠ میلیون دلار تامین شده اما در بخش تامین مالی ریالی، سهم عمده آن از طریق بورس باید انجام شود که متاسفانه درگیر تشریفات اداری شده و صنعت پتروشیمی را مایوس کرده است. وی افزود: استفاده از توانمندی های تولید داخل یک‌طرفه نیست و باید شرکت های خصوصی نیز خواهان این موضوع باشند. با بخشنامه و دستورالعمل نمی توان از تولید داخل حمایت کرد و باید هر دو طرف یعنی متقاضی و عرضه کننده در تلاش برای داشتن ارتباط با یکدیگر باشند .

این مقام مسئول ادامه داد: بورس برای پذیرش شرکت ها و یا حتی انتشار اوراق مشارکت هیچ تفاوتی میان شرکت های بزرگ و خوش سابقه قایل نیست. درحالی که باید شرکت های بزرگ که تضمین کننده بازگشت سرمایه هستند در اولویت قرار گیرند. این شیوه برخورد با متقاضیان پیش از این نیز در بانک ها اجرا شده و سیستم بانکداری مشتریان بزرگ را برای اخذ تسهیلات در اولویت قرار می دهند. ربیعی اضافه کرد: در هلدینگ خلیج فارس همه محصولات باید از داخل تهیه شود. اگر کالایی هایی بومی سازی شده اند یک فرایند مشخص برای خرید محصول و خدمات داریم که مطابق با آن فهرست شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس باید خرید تجهیزات داشته باشند.

توسعه صنعت پتروشیمی راه تولید سرمایه در کشور است

مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اقتصاد مبتنی بر نفت و تکمیل زنجیره ارزش گفت: راه تولید سرمایه در کشور توسعه صنعت پتروشیمی است.

علی وطنی در آیین آغاز به کار همایش و نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با اشاره به این که ارزش کل محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی جهان بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است، افزود: ۶ درصد انرژی جهان در سال ۲۰۱۴ فقط به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده شده است. وی نوآوری و توسعه فناورانه را به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های توسعه صنعت پتروشیمی عنوان و تصریح کرد: نکته کلیدی برای زیست‌بوم فناوری نیروی انسانی است که باید از نیروهای تحصیلکرده کشور به‌عنوان بهترین فرصت استفاده کرد.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم صنایع پتروشیمی از گاز در کشور باید افزایش یابد، گفت: گاز تنها برای سوزاندن نیست. اگر وارد صنعت پتروشیمی شود، ارزش افزوده بسزایی را ایجاد می‌کند و راه تولید سرمایه در صنعت پتروشیمی است. وطنی با تأکید بر اقتصاد مبتنی بر نفت نه اقتصاد متکی بر نفت و تکمیل زنجیره ارزش که عین سیاست است، افزود: سال‌ها رنج می‌بردیم که واردکننده بنزین هستیم؛ قدردان آنهایی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را راه‌اندازی و از این سرمایه باارزش میعانات گازی استفاده کردند هستیم.

کارگروه مشترک حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی تشکیل شود

مجید محمدپور، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های اخیر با تمرکز و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور گام‌های موثری در مسیر رشد شرکت‌های تولیدکننده داخلی برداشته است و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز اعلام کرده است توسعه صنایع پتروشیمی خود را در همکاری با سازندگان داخلی پیش خواهد برد، اظهار کرد: با توجه به دو ضلع ذکر شده، استصنا به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ضلع سوم این مثلث، تشکیل یک کارگروه مشترک برای رونق تولید را پیشنهاد می‌دهد.

وی درباره نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی پیشرو که می‌تواند زمینه‌ای برای طرح تشکیل این کارگروه مشترک باشد، گفت: این نمایشگاه برای سازندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه شرکت‌های تولیدکننده داخلی به‌عنوان عرضه‌کننده محصولات و خدمات صنعتی نسبت به ارائه توانمندی‌های خود اقدام کرده‌اند و هلدینگ خلیج فارس نیز به‌عنوان یک کارفرما و مشتری که متقاضی این محصولات است، به‌طور عملی امکان بازدید و بررسی سطح فناوری و توانمندی شرکت‌های تولیدکننده را دارد، از این رو این نمایشگاه می‌تواند برای هر دو طرف قابل‌توجه و نتیجه‌بخش باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام آمادگی هلدینگ خلیج فارس برای همکاری بیشتر با سازندگان داخلی و همچنین همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشنهاد می‌کنیم برای پیشبرد و تسریع در رسیدن به اهداف سیاست‌های اتخاذشده در رونق تولید، شناسایی بهتر مشکلات و نارسایی‌ها و ارائه راهکارهای موثرتر برای تزریق منابع بیشتر به صندوق‌های پژوهش و نوآوری برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگروه مشترکی بین انجمن استصنا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هلدینگ خلیج فارس شکل گیرد تا فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته همسوتر شود و دستاوردهای بیشتر رقم بخورد.

مجید محمدپور در زمینه اهمیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در رونق تولید تصریح کرد: انجمن سازندگان صنعت نفت با بیش از ۷۰۰ عضو که ۱۵۳ عضو آن از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، دارای ظرفیت تأمین ۲ هزار پیمانکار در سراسر کشور بوده و میزان گردش مالی سازندگان این انجمن ۲.۷ میلیارد یورو در سال است که افزون بر ایجاد ۸۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵۰ هزار شغل غیرمستقیم، می‌تواند ۸۰ درصد صنعت ساخت داخل را هدایت کند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، در راستای حمایت از ساخت داخل به اهمیت خرید کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که کارفرمایان نسبت به خرید کالاها از خارج اقدام می‌کنند که آن کالاها اولا مشابه داخلی دارند و دارای فناوری خاصی نیستند و دوم اینکه به تعداد زیاد و به‌طور متناوب از سوی شرکت‌های داخلی ساخته و تحویل کارفرمایان شده‌اند. وی افزود: خرید و واردات کالاهای خارجی که امکان ساخت آن در داخل کشور فراهم است نه‌تنها با سیاست حمایت از ساخت داخل مغایرت دارد، بلکه به کاهش اشتغال و عدم رونق تولید در کشور منجر می‌شود. به گفته وی، متأسفانه در حال حاضر فقط ۵۰ درصد از کل ظرفیت تولید شرکت‌های عضو انجمن استصنا مشغول به‌کار بوده و نیم دیگر این ظرفیت تولید، خالی و بلااستفاده است، بنابراین از کارفرمایان انتظار می‌رود در سال رونق تولید به صنایع داخلی توجه بیشتری کنند.

محمدپور به رفع برخی از مشکلات سازندگان داخلی تأکید و در زمینه مشکل تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: زمانی که قرارداد انجام کار به شرکت‌های سازنده داخلی ابلاغ می‌شود، این شرکت‌ها مجبورند برای شرکت در مناقصه، دریافت پیش‌پرداخت، تضمین حسن انجام کار و... ضمانت‌نامه‌های مختلف ارائه دهند یا برای تأمین سرمایه در گردش از بانک‌ها تسهیلات با نرخ بالا بگیرند و پس از تحویل کالا و تجهیزات، ماه‌ها و حتی سال‌ها به دنبال دریافت مطالبات خود باشند. همچنین به دلیل صدور فاکتور ناگزیر به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده و عملکردند، در صورتی که دریافتی از کارفرما نداشته‌اند، بنابراین ادامه این روند فقط مشکلات عدیده مالی برای سازنده داخلی به همراه دارد که ما این را نوعی «خود تحریمی» می‌دانیم.

وی افزود: با وجود تمامی این موارد و همچنین مشکلات ناشی از تحریم که هر روز دامنه آن تنگ‌تر و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، اما می‌بینیم که سازندگان داخلی با فعالیت و تلاش توانسته‌اند به دانش تولید و فناوری محصولات مورد نیاز صنعت کشور دسترسی یابند، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون دانش طراحی، مهندسی و ساخت حدود ۶۰ درصد محصولات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور ایجاد و بومی شده و هیچ‌گونه نیازی به تأمین این اقلام از خارج کشور نیست.

محمدپور ادامه داد: برای ۲۰ درصد از محصولات نیز از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با خارجی‌ها تولید و تحویل اقلام به کارفرمایان صورت می‌پذیرد و ۲۰ درصد دیگر نیز جزو محصولاتی است که بازار، تقاضای مناسبی برای تولید آن محصول نداشته، یا تولید آن سوددهی پایینی داشته و مورد توجه سازندگان داخلی قرار نگرفته است.

اعلام آمادگی بانک صادرات برای تامین مالی گسترده طرح ها

مدیرعامل بانک صادرات ایران در همایش تخصصی «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» در جزیره کیش از اعلام آمادگی این بانک برای مدیریت منابع ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی و تامین مالی پروژه‌های آن خبر داد.

حجت‌اله صیدی در این همایش که با حمایت بانک صادرات ایران برگزار شد، از اعلام آمادگی این بانک برای تامین منابع مالی و تامین تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی خبر داد و با اشاره به اینکه استهلاک سرمایه بیشتر از تشکیل سرمایه است، تاکید کرد: برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی بانک صادرات ایران آمادگی لازم را دارد که هم خط اعتباری و هم وجه نقد اختصاص دهد.

وی با اشاره به برنامه وزارت نفت مبنی بر سرمایه‌گذاری ٤٠ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم از طریق خط اعتباری و به‌صورت نقدی این سرمایه را تامین کنیم که البته نیاز به هماهنگی دارد.مدیرعامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، در بانک و محافل اقتصادی به لحاظ عملیاتی در چهار تا پنج سال آینده گشایشی از منظر بین‌المللی ایجاد نمی‌شود. البته نه اینکه بتوان نظر داد به لحاظ سیاسی گشایشی در روابط با غرب و شرق ایجاد نمی‌شود اما اینکه بتوانیم خرید تجهیزات و صادرات پتروشیمی یا انتقال پول را در پنج سال آینده از کانال بانکی محقق کنیم فعلا امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید چاره‌ای اندیشید.وی افزود: در این فضای جنگ اقتصادی، بانک صادرات ایران با توجه به مسوولیتی که دارد دو سال است به‌طور جدی وارد عرصه شده است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به وجود هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان اولین شرکت در فهرست 100 شرکت برتر ایران معروف به IMI کشور، به ظرفیت‌های تولیدی و دانش فنی ٦٠ درصدی این صنعت اشاره کرد و افزود: از زمان تشکیل هلدینگ خلیج فارس تاکنون انتظارات زیادی در زمینه تولید از آن وجود داشته و هم‌اکنون نیز با پشت‌سر گذاشتن رقبای بزرگ جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته و تلاش می‌کند از رقیب اصلی منطقه‌ای پیشی بگیرد که در این صورت میزان سرمایه در گردش آن از ۳۵ میلیارد دلار خواهد گذشت. پشتوانه ۶۰ درصدی دانش فنی صنعت پتروشیمی و ۲۰ درصدی مهندسی معکوس در این صنعت، فرصتی مغتنم برای پشت‌سر گذاشتن این سختی‌ها است.وی ابراز امیدواری کرد با تلاش شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی ظرفیت تولید هلدینگ خلیج‌فارس به ۱۰۰ میلیون تن در سال برسد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از اول سال طرح اعتباری ویژه رونق تولید «طراوت» در بانک صادرات ایران برنامه‌ریزی و تدوین شده، گفت: این طرح برای تامین سرمایه در گردش تولید در واحدهای تولیدی طراحی شده و مبنای آن اختصاص دادن خط اعتباری اسنادی از طریق سرمایه در گردش و خرید ویژه تولیدات ساخت داخل است.

زمینه توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی فراهم است

معاون دفتر هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از همکاری‌های شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ گفت: این فرصت مغتنمی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی است.

مهرشاد جواهردشتی با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی پشتیبان و توسعه‌دهنده زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، نقش مهمی در حمایت و توسعه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در همکاری هدفمند با شرکت‌های بزرگ و فعالان اقتصادی کلیدی کشور دارد، اظهار کرد: این نهاد حاکمیتی، راه و مسیر توسعه را برای شرکت‌های نوآور و فناور هموار می‌کند تا با شرکت‌های بزرگ همکاری سازنده‌ای داشته باشند. وی ادامه داد: این نهاد در رویداد «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» نیز با این رویکرد که اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند نیازهای دو طرف را رفع کند، به‌طور جدی ورود کرده است.

این مقام مسئول افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد فعالانه در نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل به‌عنوان نهاد حاکمیتی نسبت به همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با زیرمجموعه‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مشارکت کند. وی با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس با مجموعه وسیعی از شرکت‌های توانمند پتروشیمی درصدد همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ است، گفت: معاونت علمی و فناوری در این روند، حافظ منافع دو طرف خواهد بود. این فرصت مغتنمی است تا بتوانیم زیست بوم نوآوری صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم.

مهرشاد جواهردشتی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت پتروشیمی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای دستیابی به این صنعت، گفت: ساخت و تأمین تجهیزات صنعت پتروشیمی اکنون از سوی شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال انجام است و این موضوع با نقش‌آفرینی سازنده معاونت برای حمایت از ساخت داخل صورت گرفته است. وی با اشاره به این که در همه جای دنیا شرکت‌های بزرگ، به عنوان پیشران‌های کلیدی اقتصاد، تشویق می‌شوند تا در توسعه زنجیره صنعت خود نقش اساسی ایفا کنند، تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری نیز با تمرکز بر «رویکرد اقتصاد بدون نفت، قطع خام‌فروشی و رسوخ توسعه جریان دانش‌بنیانی و استارت‌آپی» از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های هدفمند با وزارتخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ و کلیدی کشور، ابزارها و مکانیزم‌های حمایتی و مشوق‌هایی مانند حمایت از ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های تخصصی، صندوق‌های جسورانه تخصصی، حمایت از بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و گلوگاهی و مشارکت در رویدادهای فناورانه و نوآورانه را در بسته‌های سیاستی حمایتی خود برای صنایع بزرگ وکلیدی کشور قرار داده است.

جواهردشتی به اهمیت رویکردها و تحقق شاخص‌های اقتصاد دانش‌بنیان در رشد و توسعه شرکت‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مزیت‌هایی از قبیل دانش، خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری و جسارت دارند که ترکیب آنها با مزیت‌های شرکت‌های بزرگ از قبیل سرمایه‌های کلان، دسترسی به بازارهای بین‌المللی می‌تواند افزون بر اینکه نیازها و اهداف دو طرف را محقق سازد، جریان تولید کشور را به سمت استفاده از توانمندی‌های داخل کشور رهنمون کند. وی درباره انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هلدینگ خلیج فارس گفت: این تفاهم‌نامه در فرآیند امضاست و مشارکت در رویداد حمایت از ساخت داخل در کیش یکی از موضوعات این تفاهم‌نامه است.

امضائ تفاهم نامه 5 جانبه

رویداد کیش، ترسیم افق توسعه صنعت پتروشیمی

در روز دوم این رویداد، تفاهم نامه پنج جانبه با هدف فراهم سازی زمینه مناسب در راستای رشد وتوسعه فعالیت‌های صنعتی دانش بنیان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با اتکاء به دانش بومی و بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش در مرکز همایش های خلیج فارس این جزیره به امضا رسید.

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ،فراهم سازی زمینه مناسب برای حضور هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان ، ارائه تسهیلات ویژه توسط سازمان منطقه آزاد کیش در این حوزه و تامین مالی سازندگان تجهیزات حوزه نفت ،گاز و پتروشیمی توسط بانک صادرات را از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه برشمرد و گفت: سازندگان تجهیزات حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می توانند با دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده در جزیره کیش علاوه بر تاسیس شرکت وکارخانه تولیدی نیز در این جزیره راه اندازی کنند که این تسهیلات می تواند تاثیر مستقیمی در کاهش قیمت تمام شده تولیدات سازندگان تجهیزات حوزه نفت و گاز و پتروشیمی داشته باشد.

حجت الله صمدی مدیر عامل بانک صادرات ایران در این مراسم با اشاره به اینکه این بانک تا کنون از طریق صندوق نو آوری ،کارفرما و مراجعه مستقیم شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف نزدیک به 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است افزود: بر اساس این تفاهم نامه هم مبلغ 25 میلیارد ریال برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و سازندگان داخلی تجهیزات حوزه پتروشیمی تسهیلات در نظرگرفته شده است.

مجید محمد پور رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان صنایع تاسیسات نفت ایران هم در این مراسم با اشاره به اینکه 50 درصد ظرفیت سازندگان داخلی در حوزه نفت و گاز در حال حاضر خالی مانده است بر ضرورت توجه هرچه بیشتر بر بهره گیری از توان و تخصص داخل در این حوزه تاکید کردو افزود: موضوع سرمایه درگردش ،تامین مالی و ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب می تواند عامل محرکه مناسبی در راستای بهره گیری هرچه بیشتر از توان داخل در این حوزه باشد.

غلامحین مظفری دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه زیرساخت ها و ظرفیت های مناسبی مناسبی در راستای حمایت از صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی در کیش فراهم شده است بر ضرورت بهره گیری شرکت های دانش بنیان از این ظرفیت ها در کیش تاکید کردو گفت: بر اساس تفاهم نامه امضاء شده علاوه بر امکان استقرار شرکت های دانش بنیان در مرکز نو آوری ، شهرک فن آوری هم به عنوان محلی برای ساخت و تولید صنایع پتروشیمی در نظرگرفته شده است.

این تفاهم نامه میان سازمان منطقه آزاد کیش ، بانک صادرات ، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس،انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و در حاشیه نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی امضاء شد.

انتشارویژه نامه اقتصاد کارا

رسانه آنلاین و مکتوب اقتصاد کارا، همزمان با رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی ویژه نامه ای اختصاصی در 100 صفحه منتشر کرد.

در این ویژه نامه محتوا محور و تولیدی، مطالبی از سورنا ستاری، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی، علی وطنی، بهزاد محمدی، غلامحسین مظفری، ناصر آخوندی، سعید نظری، جعفر ربیعی، مجید محمدپور، احمد مهدوی ابهری، فریبرز کریمایی، غلامرضا خلیل ارجمندی، محمدرضا سلیمان زاده، جواد گلی، حسینعلی زادمهر، علی وحدت، افروز بهرامی، روح الله حسینی مقدم، داوود باقری، هادی رمضانی، مهرشاد جواهر دشتی، حمیدرضا مومنی، محمد حسن پیوندی، محمد جواد دهقانی تفتی، رضا پدیدار، عبدالرضا حمیدی، احسان ثقفی، مجتبی اسلامی، مسعود اسفندیار، سید علیرضا علوی، حسن کاظمی، سعید رزمخواه، سید محسن موسوی، آرنوش شاکری، علیرضا باغانی، داوود صفایی، علیرضا زمانیان جزی و داریوش عباسی درج شده است.

برگزار کننده رویداد

شرکت بهاران تدبیر کیش، مجری تخصصی رویدادهای داخلی و خارجی برنامه ریزی و اجرای این رویداد موفق را به کارنامه خود افزود. کیش اینوکس از دیگر رویدادهای سالانه این شرکت نمایشگاهی است .

به گفته آریا حمیدیان، در هدف گذاری برگزاری چنین رویدادی، ایجاد همگرایی میان دست اندرکاران و بازیگران تاثیرگذار در صنعت بزرگ و راهبردی پتروشیمی مد نظر بوده است. وی افزود: با همکاری سازنده سازمان منطقه آزاد کیش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و نهادی مالی و پولی توانستیم اضلاع مهم برای تداوم موفقیت صنعت پتروشیمی را طی 3 روز گرد هم بیاوریم. ولی با اشاره به امضای توافق نامه ها و تفاهم نامه های همکاری و تعهداتی که طرفیت برای پیشبرد پذیرفتند، نشانگر تاثیرگذاری این رویداد است.

نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن سازندگان و تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سایر دست اندرکاران این حوزه راهبردی، ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه در جزیره کیش برگزار شد. برپایی بیش از 30 نشست علمی، تخصصی، سیاست گذاری و مالی در این رویداد که با استقبال بسیار زیاد مدیران و کارشناسان صنعت پتروشیمی و سایر بخش های همکار برگزار شد، از دیگر نقاط مطرح و تاثیرگذار این رویداد بود.

منبع : اقتصاد کارا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24