Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

علیرضا عسکری مارانی پیشکسوت بازار سرمایه : منافع شرکت های مادر فدای واسطه ها می شود... که نباید بشود... اصرار دولت برای تنظیم بازار از شیوه دستوری به نفع دلالان تولیدکننده نما تمام شده...

اعتراض به ادامه ارزان فروشی محصولات فولادی به نفع دلالان

بورس24 : صنایع مادر تا کی باید قربانی جو سازی ها بشوند، عده ای خاص که با رفتار های پوپولیستی و مظلوم نمایی با چاشنی حمایت از تولید ملی و اشتغال زایی برای منافع خود دست و پا می زنند آن هم با پایمال کردن منافع یک جامعه 49 میلیونی که سهامدار این شرکت ها هستند. بله 49 میلیون نفر، متولیان سهام عدالت ظاهرا فراموش کردند که باید منافع سهامدارانی که وکیل آن ها هستند را در نظر بگیرند.

باز هم مسکن های چند ساعته و ضربه های عمیق به صنایع مادر

بورس کالا هر ساله به دلیل شفافیت نسبی که با وجود نظام دستوری قیمت گذاری دولتی حاکم بر اقتصاد ایجاد کرده ، آماج حمله عده ای خواص است چرا که شفافیت آن منجر شده تا منافعشان به خطر بیفتد پس چه بهتر که با هر شرایطی در بوق خروج کالا ها از بورس کالا بدمند.

به طور قطع تاریخ فراموش نخواهد کرد ، نوسانات قیمت ارز و نحوه قیمت گذاری دستوری دولتی که منجر شد ملی مس کالای تولید خود را با ارز 4200 تومانی بفروشد و عده ای دلال اقدام به خرید مس با قیمت های بسیار نازل کنند و با اندک تغییری در محصول خام خریداری شد، مس را با چندین برابر قیمت بفروشند، اتفاقی که به گفته رئیس وقت کمیسیون اقتصادی مجلس در سال 1397 منجر به ایجاد رانتی بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان شد و سهم دلالان بازار فولاد از این رانت بیش از 5 هزار میلیارد تومان بود، ضربه ای که سوء مدیریت حاکم بر شرکت های تولیدی زد، فاجعه ای بدتر از این نیست که محصول تحویلی از کارخانه مس را به قراضه تبدیل و در راستای کسب منفعت آن چنانی در بازار بفروشی تا مس بماند و هزاران نفر سهامدار و بازنشسته که قربانی سوء مدیریت ها می شوند و صنعتی که مهجور تر و بی پناه تر از همیشه می ماند، مگر خون دلالان چقدر رنگین است؟یا تیغشان چقدر بران که حقوق یک جامعه میلیونی را با یک جلسه پایمال می کنند.

سناریوی تکراری مظلوم نمایی با چاشنی تولید ملی ...

این سناریو که اتفاقا به دلیل پر فروش بودن هر بار برای یک صنعت بازنویسی می شود و وزارت صمت نیز هر بار تهیه کنندگی آن را بر عهده می گیرد و صنعت مادر و حقوق سهامداران هم می شوند سیاهی لشگر این بار برای فولاد مبارکه بازنویسی شده است.

مبارکه ای که فقط شرکت اصلی آن منهای سرمایه گذاری هایی که دارد و شرکت های پایین دستی، احداث شرکتی به مانندش میلیارد ها دلار سرمایه می طلبد. راه اندازی خطوط تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و ورق این روزها صد ها هزار میلیارد تومان برای یک سرمایه گذار آب می خورد اما زحمت ها بلبل می کشد و برگ گل را باد می برد، سود اصلی این سرمایه گذاری عظیم به جیب شرکت های پایین دستی ای می رود که با چند صد میلیارد تومان اعتبار بانکی تاسیس می شوند.

عده ای خواص باز هم با مظلوم نمایی و سیاه نمایی داد حمایت از تولید سر دادند تا به اهداف رانتی خود برسند...

بورس کالا کتک خور همیشگی، مهجور بی پناه ...

بورس کالای ایران در این بین باز هم آماج حمله است گویی وزارت صمت نمی داند که همین بورس کالا منجر شده تا میزان تولید، عرضه، مصرف و خریداران مشخص شود تا بتوان سیاست گذاری های لازم در این بازار را ایجاد کنند، تا سرمایه گذاری های کوری که در صنعت سیمان ایجاد شد در این بخش ایجاد نشود تا اضافه تولید آنقدر نشود که شرکت ها مجبور به تولید با 60 درصد ظرفیت کنند!

چرایی اصرار دولت به ارزان فروشی از سوی مبارکه و شرکت هایی از این قسم مانند فولاد خوزستان، ملی مس ، آلومینیوم ایران و ... مشخص نیست، ظاهرا دولت فراموش کرده که مبارکه شرکتی عمومی است و منافع سهامداران آن در اولویت است و این شرکت بنگاه خیریه نیست که جیب عده ای را پر کند.

قیمت ورق جهانی مشخص است، قیمت ارز نیز ، بورس کالا هم ایجاد شده تا عرضه و تقاضا شکل بگیرد و قیمت مشخص شود حال اصرار دولت برای قیمت گذاری در این بین را خدا می داند.

علیرضا عسگری مارانی پیشکسوت بازار سرمایه در این حصوص به بورس24 توضیح داد : به این نکته باید توجه داشت که صنایع مادر اقتصاد کشور را نگه داشته اند و سرمایه گذاری های کلانی برای ایجاد و راه اندازی این مجموعه ها صورت گرفته است، قطعا باید حمایت های لازم از صنایع مادر در حوزه فولاد مانند فولاد خوزستان، مبارکه، ارفع، فولاد خراسان و ... صورت بگیرد و منافع این شرکت فدای منفعت عده ای خاص که معدود افرادی هم هستند ، نشود.

ارزان فروشی چرا باید باشد؟

وی افزود: در حال حاضر مشتریان عمده فولاد مبارکه انگشت شمارند که دائما با رفت و آمد به وزارت صمت در راستای حفظ منافع خود تلاش می کنند اما به چه قیمت؟دولت باید این موضوع را مد نظر قرار دهد که حضور دولت در مجموعه ای مانند فولاد مبارکه به دلیل نظارت بر سهام عدالت است، دستور العمل های حاکمیت شرکتی هم بر این اصل تاکید دارد که هیات مدیره یک شرکت باید در راستای صرفه و صلاح سهامداران تصمیم گیری کند و البته که مبارکه هم با وجود سهام عدالت در ترکیب سهامداری کم سهامدار ندارد.

وزارت صمت سره از ناسره را فرق بگذارد، منفعت خواص یا حمایت از اقتصاد ملی

مارانی ادامه داد : عده ای که دائما در حال رفت و آمد به وزارت صمت هستند و مدام وزارت صمت را تحت فشار قرار می دهند که قیمت ها کنترل شود اما هیچ نظارتی بر نحوه مصرف و قیمت گذاری صنایع پایین دستی نیست و مشاهد می شود که این شرکت ها با ابعاد بسیار کوچک منافع بسیار کلانی می برند. همین شرکت های پایین دستی که اخیرا هم در بازار سرمایه وارد شدند و ارزش بازار بالایی هم دارند اما شرکتی مانند فولاد خوزستان که جزو صنایع مادر است ارزش بازاری در حدود 22 هزار میلیارد تومان دارد چرا و به چه دلیل مشخص نیست؟ دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد که با توجه به برنامه واگذاری سهام دولتی باید شرکت های در اختیار خود را تقویت کند.

سازمان بورس ریسک سیستماتیک به بورس کالا وارد نکند...

این پیشکسوت بازار سرمایه سازمان بورس را نیز خطاب قرار داد و گفت: با توجه به برنامه هایی که اخیرا سازمان بورس در راستای عرضه ETF ها در بازار در دستور کار دارد نباید اجازه دهد تا ریسک های سیستماتیک این چنینی به بورس کالا تحمیل شود. قیمت گذاری صحیح در کالاهای تولیدی صنایع مادر به تقویت اقتصاد کمک می کند.

وی افزود : بورس های کالایی اصلا ایجاد می شوند تا قیمت گذاری برای محصولات صنایع مادر به درستی صورت گیرد و بر اساس آن قیمت های محصولات پایین دستی هم واقعی باشد، این که دولت اقدام به کنترل دستوری قیمت ها در صنایع مادر کند و صنایع پایین دستی برای قیمت گذاری آزاد باشند، اقتصاد کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد و این بر خلاف اصل توسعه است. اصلا یکی از دلایلی که سرمایه گذاری در صنایع مادر کمتر صورت می گیرد نیز همین است که یک شرکت کوچک به راحتی با رانت قیمتی اقدام به خرید کالا می کند و با هر قیمتی آزادانه آن را به فروش می رساند و با حداقل سرمایه گذاری حداکثر بازدهی را می برد.طبیعتا وزارت صمت نباید به بهانه درخواست عده ای خاص اقدام به اعمال فشار به صنایع مادر کند تا منافع عده ای خاص تامین شود و سهامداران این شرکت ها متضرر شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24