Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس سازمان منطقه آزاد کیش : اینجا فقط یک جزیره تفریحی نیست... پشتیبانی صنایع نفتی در جزیره کیش مستقر است... هم اینک ۱۵۵ شرکت فعال در حوزه نفت و گاز فعال هستند. در همین راستا ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیرو مشغول به کار و فعالیت هستند. از این تعداد ۶۷ شرکت در حوزه فروش خدمات فنی و مهندسی فعالیت می کنند، این ها در کنار سایر ظرفیت ها فرصتی را فراهم کرده تا بتوانیم در این حوزه و در کنار مرکز نوآوری کیش نقشی را در توسعه و آبادانی به خصوص در حوزه دانش بنیان داشته باشیم...

اینجا کیش ؛ رونمایی از همایش و نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی

بورس24 : نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی ساعتی پیش در جزیره کیش گشایش یافت.

غلامحسین مظفری رییس سازمان منطقه آزاد کیش در آئین گشایش این رویداد گفت: امسال سال رونق تولید نام گذاری شده است. علی رغم تمامی شرایط دشواری که در کشور حاکم است با همه این ها ظرفیت های بسیار خوبی در کشور داریم. شرکت هایی که صاحب دانش و تجربه هستند می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. در صنعت پتروشیمی که جزو صنایع پیشگام است گام های بسیار بزرگی برداشته شده است. این نشست و همایش امکانی را به وجود خواهد آورد که از این هم افزایی بهره مند شویم. شاید این جزیره به عنوان یک مکان تفریحی محور شناخته شده باشد اما باید بگویم که پشتیبانی صنایع نفتی در جزیره کیش مستقر است.

او افزود: هم اینک ۱۵۵ شرکت فعال در حوزه نفت و گاز فعال هستند. در همین راستا ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیرو مشغول به کار و فعالیت هستند. از این تعداد ۶۷ شرکت در حوزه فروش خدمات فنی و مهندسی فعالیت می کنند، این ها در کنار سایر ظرفیت ها فرصتی را فراهم کرده تا بتوانیم در این حوزه و در کنار مرکز نوآوری کیش نقشی را در توسعه و آبادانی به خصوص در حوزه دانش بنیان داشته باشیم.

از فرصت این رویداد استفاده کنید

در ادامه جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس طی سخنانی که در همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی داشت ، گفت: تشکیل چنین رویدادی به این معنا نیست که اکنون در صنعت پتروشیمی از توانمندی داخلی استفاده نمی کنیم. حاضران در این همایش سال های سال در صنعت پتروشیمی فعالیت داشته و از تجربه های بسیاری بهره مند هستند. ما در این همایش به دنبال این هستیم که اعضای پتروشیمی خلیج فارس با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ محور بتوانند بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: لازم است از شرکت هایی که سال ها با ما همکاری کرده و در صنعت پتروشیمی نیازهای ما را رفع کرده اند تشکر کنم. بسیاری از افراد معتقد هستند که تحریم ها سبب شده تا صنعت پتروشیمی به سمت استفاده از توانمندی های داخلی گام بردارد. این که بگوییم تنها این گونه بوده جفا است. در سال هایی که تحریم ها بسیار کمتر بوده نیز این صنعت از سازندگان داخلی استفاده می کرده است. در بخشی از تکنولوژی درصد واردات ما بیشتر است اما امیدواریم این درصد کاهش یافته و به سطح مطلوبی برسد. از مدیران صنعت پتروشیمی می خواهم این فضا را قدر بدانند با کسانی که حضور یافته و ادعا دارند که می توانند در این صنعت گام های مهمی بردارند ، مذاکره کنند.

او با بیان این که با انجمن سازندگان قطعات این صنعت جلسات بسیاری داشته اند ، افزود: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد قطعات در داخل تولید می شود، به طور حتم به این میزان قانع نیستیم. صنعت پتروشیمی صنعت ممتازی بوده که از هر جهت قابل اعتنا است.خوراک این صنعت در کشور ما به ودیعه گذاشته شده است هیچ کشوری تنوع خوراک ما را در صنعت پتروشیمی ندارد. هم اکنون۵.۵ میلیارد دلار مواد اولیه به صنایع پایین دستی پتروشیمی تحویل می دهیم از سویی بازار صادراتی مناسبی داریم به طوری که می توان گفت بخش اعظم صادرات کشور برای شرکت های پتروشیمی است. ما این روزها از برنامه ریزی ۴۰ میلیارد دلاری ظرف ۱۰ سال آینده صحبت می کنیم در حقیقت برای اتمام پروژه های موجود و هم چنین انجام پروژه های جدید نیازمند ۴۰ میلیارد دلار سرمایه هستیم. خوشبختانه در این جمع شرکت های تامین سرمایه و مدیران بانکی نیز حضور دارند. بحث تامین مالی پروژه های صنعت پتروشیمی بسیار بحث مهمی است. باید اقداماتی صورت بگیرد تا این نقدینگی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد برای تامین مالی پروژه ها استفاده کنیم. بازار سهام ما با استفاده از ابزارهای مختلف می تواند بسیار راهگشا باشد گاهی به قدری بروکراسی اداری از بازار سرمایه به طول می انجامد که پشیمان شده و بازهم به بانک ها مراجعه می کنیم.

خبر تکمیلی...

به عنوان چهارمین سخنران در مرکز همایش های کیش ،حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در اظهاراتی گفت: زمانی که هلدینگ خلیج فارس تشکیل می‌شد انتظارات خیلی بالایی داشتیم و هنوز این انتظارات وجود دارد.

آرزوی ما ۱۳۵ میلیارد دلار درآمد است                       

وی گفت:  هنوز هم آرزو داریم بتوانیم به ارقامی که رقیب اصلی ما در منطقه دارد برسیم. امسال ۱۳۵ میلیارد دلار درآمد بزرگترین هلدینگ پتروشیمی منطقه خواهد بود. امیدواریم خلیج فارس هم به این رقم برسد .

او ادامه داد: همچنین انتظار داریم به تولید ۱۰۰ میلیون تن که هدفگذاری شده برسیم از این منظر ما یک  وضعیت ناگوار اقتصادی در سال‌های اخیر را می توانیم حل کنیم که آن هم نرخ منفی تشکیل سرمایه در کشور است. از طرفی استهلاک سرمایه بیش از تشکیل سرمایه است ولی تلاش می‌کنم می‌کنیم با سرمایه گذاری این میزان استهلاک کاهش یابد.

صیدی گفت:  هنوز برای رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن تلاش و راه وجود دارد و نکته دیگری که پیش‌بینی می‌شود به لحاظ عملیاتی در ۴ یا ۵ سال آینده گشایش از منظر محدودیت بین المللی است.

مدیرعامل بانک صادرات گفت:  بانک صادرات دو سال است به طور جدی  در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی حمایت های زیادی داشته است و با تولیدکنندگان داخلی صحبت هایی هم شده است. در حوزه نفت گاز و پتروشیمی این تعاملات ادامه دارد و ۶۰ درصد دانش فنی در داخل کشور بوده و این فرصتی برای صنعت و سازندگان است.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بانک و محافل اقتصادی به لحاظ عملیاتی در پنج سال آینده گشایشی از منظر بین‌المللی ایجاد نمی‌شود. البته نه اینکه بتوان نظر داد به لحاظ سیاسی گشایشی در روابط با غرب و شرق ایجاد نمی‌شود اما اینکه بتوانیم خرید تجهیزات و صادرات پتروشیمی یا انتقال پول را در پنج سال آینده محقق کنیم فعلا امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید چاره‌ای بیانیدیشم.

به مدیریت ارتش سه نفره  ایمان داریم

وی با بیان اینکه علاوه بر جنگ سخت‌افزاری که در ارتش به خوبی مدیریت می‌شود یک جنگ نرم نیز با سه افسر (ظریف، زنگنه و همتی) داریم، افزود: در این وادی جنگ نرم، بانک صادرات با توجه به مسوولیتی که دارد دو سال است به‌طور جدی وارد عرصه شده است .

مدیرعامل بانک صادرات عنوان کرد: برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی بانک صادرات آمادگی لازم را دارد که هم خط اعتباری و هم وجه نقد اختصاص دهد.

صیدی با اشاره به برنامه وزارت نفت مبنی بر سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم از طریق اعتباری و نقدی این سرمایه را تامین کنیم که البته نیاز به هماهنگی دارد.

وی در پایان با اعلام اینکه در آذرماه منابع بانک صادرات از 200 هزار میلیارد تومان عبور کرده، افزود: بهتر این میزان سرمایه صرف توسعه صنعت کشور که مزیت رقابتی دارد، بشود.

مشکلات هست، حمایت لازم داریم

مجید محمدپور، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در این همایش گفت:  طبق پراکندگی سازندگان عضو استصنا ( انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ایران) در کشور ۴۷ درصد در استان تهران ، ۱۵ درصد در استان اصفهان، ۱۱ درصد خوزستان و سایر استان‌ها وجود دارد.

وی گفت: اگر توجه شود انجمن به موازات این مشکلات کمیسیون های عمومی تعریف کرده که تهیه نظرات و لوازم و پیشنهادات و سایر الزامات شرکت‌ها در این دستورالعمل خواهد آمد.

وی گفت: برای توانمند سازی بالفعل و بالقوه در ساخت تجهیزات نفت ۶۰ درصد از  طراحی مهندسی ساخت،  ۲۰ درصد از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با طرف خارجی و ۲۰ درصد عدم ورود به دلیل مقدار تقاضای بازار  و مقیاس تولید و میزان سوددهی است.

از صادرات تا توافقنامه ...

محمد پور گفت: تلاش کردیم در حوزه  بازارهای هدف با کشورهای حوزه CIS، آسیای جنوب شرقی و آذربایجان عراق فعالیت کرده و همچنین توافقنامه بین المللی داشته باشیم.

وی گفت:  تقاضا داریم که  در بحث مطالبات، رقابت‌های نابرابر ، افزایش هزینه،  مواد اولیه خرید بی‌رویه ، خارج مطالبات معوق،  مشکلات ترخیص کمک نمایند.

وی افزود: در حال حاضر 720 شرکت حقوقی در انجمن سازندگان صنعت نفت حضور دارند و 80 هزار اشتغال مستقیم و 250 هزار  اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است. همچنین دو هزار واحد پیمانکاری و 153 شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

محمدپور گردش مالی 720 شرکت عضو را 7.2 میلیون یورو در سال عنوان کرد و افزود: تمامی 720 شرکت ممیزی شده‌اند و در زمینه ساخت 10 گروه کالایی به کارفرما کمک می‌کنند.

رییس انجمن سازندگان صنعت نفت همچنین گفت: در حال حاضر 10 کمیته تخصصی تعیین شده که کار تکنولوژی‌محور و پژوهشی و همچنین مطالعه عرضه و تقاضا را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: ما هزینه زیادی کرده ایم اما به دلیل کاهش تقاضا 50 درصد ظرفیت خالی است یکی از موضوعات ما این است که بتوانیم شرکت ها را پرزنت کرده و توانمندی ها را ارایه دهیم. وی از هلدینگ خلیج فارس خواست که به سازندگان توجه کند.

رییس انجمن سازندگان صنعت نفت تاکید کرد: از رقابت ناعادلانه بین سازندگان داخلی و شرکت های خارجی جلوگیری شود اگر هلدینگ در این کار پیش قدم باشد قطعا این رویه تسری یافته و روش ها اصلاح می شود.

محمدپور تخصیص منابع و کاهش زمان ارایه تسهیلات را نیز از جمله موضوعاتی عنوان کرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید آن را حل کند .

وی در پایان پیشنهاد کرد که کارگروهی از انجمن سازندگان هلدینگ خلیج فارس و معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شود تا انجمن بتواند محصولات را با بهترین کیفیت ارایه داده و اشتغال ایجاد کند.

نقش پر رنگ، معادلات سیاسی و اقتصادی نفت و گاز

علی وطنی معاون علمی و پژوهشی معاونت فناوری رییس جمهور در این همایش  در خصوص وضعیت نفت و گاز گفت: نفت و گاز مهمترین منابع تامین انرژی بشر امروز است که نفت خام ۳۷ درصد و گاز طبیعی ۲۱ درصد را به خود اختصاص داده است.

وطنی گفت: نفت و گاز در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان اهمیت راهبردی دارند و در فرآیند روابط بین الملل نقش مهمی می توانند ایفا کنند. کشورهای جهان به لحاظ برخورداری از ذخایر انرژی  به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول که بیشترین انرژی را در جهان مصرف می کنند؛ سهم ناچیزی از ذخایر نفت و گاز دنیا را دارند.

وی گفت: تنها ۶ درصد از انرژی مورد استفاده در دنیا در سال ۲۰۱۴ به عنوان خوراک وارد صنعت پتروشیمیایی شده است که با این سهم حداقلی در مصرف در بین سایر حوزه های انرژی سهم حداکثری را در تولید ارزش افزوده ایجاد کرده است. همچنین ارزش کل محصولات تولیدی در صنعت پتروشیمیایی دنیا چیزی حدود ۳۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

وطنی گفت: با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری رقم فعلی ۴۱۰ هزار بشکه ای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به ۴۸۰ هزار بشکه افزایش می یابد. یکی از مزیت های ساخت فاز چهارم این است که بسیاری از زیر ساخت های انجام این پروژه مهیاست و بخشی از تجهیزات مانند لوله ها و کمپرسورها در دسترس است.

 وی گفت: ساخت فاز چهارم به کمتر از دو سال زمان نیاز دارد. یکی از شرکت های فعال در این زمینه پیشنهاد ساخت فاز چهارم را مطرح کرده و از آمادگی خود برای فاینانس این پروژه خبر داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24