Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طبق آخرین گزارش انجمن صنعت آتی (FIA)، بورس های مشتقه در سراسر جهان سال ۲۰۱۹ را با ۱۴ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۸ به پایان رساندند. طبق این گزارش که حاصل جمع آوری داده های آماری ۸۰ بورس مشتقه است طی سال ۲۰۱۹ قریب به ۳۴.۴ میلیارد قرارداد مشتقه در حوزه دارایی های مالی و کالا در بورس ها معامله شده است.

عملکرد بورس های مشتقه جهان در سال ٢٠١٩؛ آسیا و اوقیانوسیه بر بام بورس های کالایی دنیا

بورس24 : طبق آخرین گزارش انجمن صنعت آتی (FIA)، بورس های مشتقه در سراسر جهان سال ۲۰۱۹ را با ۱۴ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۸ به پایان رساندند. طبق این گزارش که حاصل جمع آوری داده های آماری ۸۰ بورس مشتقه است طی سال ۲۰۱۹ قریب به ۳۴.۴ میلیارد قرارداد مشتقه در حوزه دارایی های مالی و کالا در بورس ها معامله شده است.

در این میان، قراردادهای آتی با ۱۲ درصد رشد ۱۹.۲۴ میلیارد و قراردادهای اختیار معامله با ۱۶درصد رشد ۱۵.۲ میلیارد قرارداد را به خود اختصاص دادند. بر همین اساس، بورس های آسیا و اوقیانوسیه با ۲۹ درصد رشد و ۱۴.۴ میلیارد قرارداد سریع ترین رشد را تجربه کردند. این درحالی است که بورس های آمریکای لاتین با رشد اعجاب آور ۴۷ درصدی ۴ میلیارد از حجم قراردادها را به خود اختصاص دادند. اما در آمریکای شمالی، بورس ها با رشد منفی مواجه شدند و حجم معاملات بورس های مشتقه این ناحیه که نام های بزرگی همچون بورس شیکاگو در آن قرار دارند با ۲.۸ درصد افت به ۱۰ میلیارد قرارداد کاهش یافت. از سوی دیگر بورس های اروپایی نیز با افت روند صعودی خود در سال های اخیر مواجه شدند و با ۴.۴ درصد نزول نسبت به سال ۲۰۱۸ تنها ۵ میلیارد قرارداد را جابجا کردند.

از نظر سهم معاملات در آمار جهانی اما بورس های آسیا و اوقیانوسیه بیش از ۴۲ درصد کل معاملات مشتقه جهان را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص دادند و ناحیه آمریکای شمالی با ۳۰ درصد در مقام دوم قرار گرفت و اروپا با ۱۴.۶ درصد به جایگاه سوم رضایت داد.

در معاملات آپشن هم آسیا و اوقیانوسیه با ۴۷ درصد رشد و ثبت رکورد ۶.۸ میلیارد قرارداد گوی سبقت را از رقبای خود ربود اما بورس های آمریکای شمالی با افت ۳.۷ درصدی حجم معاملات و ثبت ۶ میلیارد قرارداد جایگاه خود را به آسیا واگذار و در جایگاه دوم قرار گرفت.

سال ۲۰۱۹ از حیث تعداد موقعیت های معاملاتی باز (OI) نیز یکی از سال های استثنایی در صنعت آتی بود و این متغییر مهم با رشد ۹ درصدی به ۹۰۰ میلیون قرارداد باز بالغ گردید. در این میان بورس های آمریکای شمالی با ۴۵۳ میلیون قرارداد باز ۵۵ درصد کل موقعیت های تعهدی جهانی را به خود اختصاص دادند و در جایگاه نخست قرار گرفتند. بورس های اروپایی نیز با ۳.۷ درصد رشد در تعداد موقعیت های باز به رقم ۲۲۰ میلیون قرارداد رسیدند و با ۲۵ درصد از کل موقعیت های باز در جهان در جایگاه دوم قرار گرفتند. اما بورس های آسیا و اوقیانوسیه با ۷۹.۵ میلیون قرارداد و رشد ۱۷.۲ درصد تنها ۸.۸ درصد از میزان موقعیت های باز در کل بورس های مشتقه جهان را به خود تخصیص دادند و در مکان سوم قرار گرفتند.

اما از منظر معاملات مشتقه کالایی، در گروه محصولات انرژی اعم از نفت خام، فرآورده، گاز طبیعی و برق حجم قراردادهای آتی و اختیار با ۱۳.۶ درصد رشد به ۲.۵۴ میلیارد قرارداد رسیدند. در حوزه محصولات کشاورزی این رقم با رشد ۱۸.۸ درصدی به ۱.۷۷ میلیارد قرارداد رسید که عمدتا به واسطه افزایش معاملات بورس های کالایی چین محقق شد. اما در حوزه معاملات مشتقه گروه فلزات حجم معاملات به منفی ۵.۵ درصدی موجب افت حجم معاملات به ۱.۴۴ میلیارد قرارداد شد. اما در گروه فلزات گرانبها رشد بسیار قابل ملاحظه ۸۳ درصدی معاملات مشتقه حجم قرارداد ۵۸۲ میلیونی و یک سال معاملاتی استثنایی و موفق را برای دارایی های پایه در این گروه رقم زد.

به گزارش کالاخبر، جایگاه و رده بندی بورس های مشتقه جهان در سال ۲۰۱۹ به شرح ذیل است:

۱- بورس سهام هند National stock Exchange of India با رشد ۵۸ درصدی حجم معاملات و مبادله ۶ میلیارد قرارداد

۲- بورس شیکاگو CME Group با عدم تغییر نسبت به سال گذشته و معامله ۴.۸۳ میلیارد قرارداد در جایگاه دوم

۳- بورس برزیل B۳ با ۵۸ درصد رشد و حجم معاملات ۳.۸۸ میلیارد قرارداد در جایگاه سوم

۴- بورس بین قاره ایی با ۹ درصد افت حجم معاملات و مبادله ۲.۲۶ میلیارد قرارداد در جایگاه چهارم

۵- بورس یورکس آلمان Eurex با ۱.۹۶ میلیارد قرارداد در جایگاه پنجم

منبع: کالاخبر

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24