Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

طبق تعریفی که از سرمایه گذاری خارجی داریم، سرمایه گذاری خارجی این است که منشا خارجی داشته باشد، یعنی منشا پول، خارجی باشد. در این صورت سرمایه گذاری، خارجی محسوب می شود. با این تعریف باید ببینیم تا کنون چه میزان سرمایه گذاری خارجی وارد بازار سرمایه کشور شده است و هدف اصلی این جذب سرمایه و هجوم به بازار چیست؟

حجم سرمایه گذاری خارجی ها در بورس تهران از دو هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت/ برنامه های سازمان بورس برای جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی اعلام شد

بورس24 : این روز ها انتشار اخباری مبنی بر ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور به بازار سرمایه بسیار به گوش می رسد. اما مفهوم سرمایه های خارجی چیست؟

طبق تعریفی که از سرمایه گذاری خارجی داریم، سرمایه گذاری خارجی این است که منشا خارجی داشته باشد، یعنی منشا پول، خارجی باشد. در این صورت سرمایه گذاری، خارجی محسوب می شود. با این تعریف باید ببینیم تا کنون چه میزان سرمایه گذاری خارجی وارد بازار سرمایه کشور شده است و هدف اصلی این جذب سرمایه و هجوم به بازار چیست؟ اصلا اینجا چه جذابیتی دارد؟

بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در این خصوص با بورس24 گفت و گو کرد.

*مفهوم سرمایه گذاری خارجی چیست؟ در این مورد توضیحی مختصر بدهید.

ما تعدادی سرمایه گذار داریم که از نوع سرمایه گذاران خارجی محسوب می شوند. در واقع منظور ما از سرمایه گذاری خارجی، سرمایه ای است که منشا آن خارجی باشد‌، فارغ از اینکه شخص یا نهاد سرمایه گذار، ملیت خارجی داشته باشد یا نداشته باشد، این برای ما مهم است.

*در سال جاری چه میزان سرمایه گذار خارجی یا به اصطلاح سرمایه گذاران ایرانی که در خارج کشور بودند به بورس ایران وارد شدند؟ با توجه به شرایطی که وجود دارد این اتفاق ادامه خواهد داشت؟

طبق آخرین آماری که چند روز پیش به دست آورده ام، ارزش سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه، از ۲ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته است. این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. امکان دارد بگویید که کلا شاخص بالا رفته است و بازار مثبتی بوده است و علت هم همین بوده است که قطعا هم همینطور است.

ولی شاید مهم ترین نکته ای که در این موضوع وجود دارد این است که جدا از بحث شاخص، تعداد قابل توجهی از سرمایه گذارانی که به بازار سرمایه ما آمده اند، دید بلند مدت دارند و آنها بازار را در چند سالی که مستحضر هستید با وجود شرایط بین المللی که داشتیم با دید بلند مدت به بازار ما نگاه کردند و در بازار ماندند و توانستند حضور موفقی هم داشته باشند.

*به عنوان نهاد ناظر چه وظیفه ای دارید؟

وظیفه ما به عنوان بازرس نهاد ناظر این است که بازاری شفاف، کارا و منصفانه را برای آنها فراهم کنیم و از سرمایه گذاری آنها به نحوی حمایت شود و سرمایه آنها در بازار به کار گرفته شود. بنابراین می توانم بگویم که نسبت به شرایطی که الان در آن هستیم، سرمایه های خارجی دید بلند مدت و اعتباری به بازار ما دارند.

*می توانید در مورد آینده هم توضیحی بفرمایید؟

من فکر می کنم که بازار سرمایه ما از دید دوستان خارجی، یکی از مهم ترین کشور های دنیا و منطقه با دید بلند مدت است. ما حتی به سرمایه گذاران داخلی هم این امکان را می دهیم که وقتی به بازار سرمایه وارد می شوند، دید کوتاه مدت نداشته باشند. این امر در مورد سرمایه گذاران خارجی اهمیت بیشتری دارد که با دید بلند مدت به بازار سرمایه ما وارد شوند. ما می توانیم به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه، به آن ها این اطمینان را بدهیم که قبل از نوامبر سال ۲۰۱۸ عضو عادی آیسکو شده ایم. ولی قبل از اینکه عضو عادی آیسکو شویم، استانداردهای آیسکو را در نظر داشتیم و هدف آیسکو را که حمایت از سرمایه گذاری و کاهش ریسک سیستماتیک و ایجاد بازار شفاف، منصفانه و کارا است، در این چارچوب با قدرتی بیش از پیش حرکت کرده ایم. سرمایه گذارهای خارجی ما این مسئله را در نظر داشته باشند که وارد بازاری می شوند که ساختار شناخته شده و بسیار قدیمی در منطقه دارد و در راستای سازمان های بین المللی بازار سرمایه دنیا در حال حرکت است و تا به حال نوآوری های زیادی در دنیا داشته است و در آینده به همین سمت هم حرکت می کند.

* ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور به سمت بازار سرمایه، سوالی را به وجود می آورد و آن این است که پرزنت ها چگونه انجام می شوند و مثلا کار گزاری ها، خرید و فروش خود را چگونه انجام می دهند؟ آنجا نیروهایی هستند که مثلا در کانادا بخواهند پرزنت کنند و سرمایه گذاران ایرانی که در آنجا هستند چه مزیتی برای آنها وجود دارد که به اینجا بیایند و در اینجا سرمایه گذاری کنند؟

تعدادی از کارگزاران ما با دید بین المللی و با توجه به اعتبارهای بین المللی کارهای خود را پیش می برند. بعضی از آنها در خارج از کشور هم به صورتی هستند که می توانند دفاتری را داشته باشند و از طریق آن دفاتر، بتوانند معاملات خود را انجام دهند. کارگزاری های ما با امکانات ارتباطی که در دنیا وجود دارند، می توانند پیام های خود را به مشتری های بالقوه خود اعم از مشتری های حقیقی و حقوقی در سراسر دنیا برسانند. این ها می توانند به صورت های مختلف بازار سرمایه ایران را معرفی کنند. یکی از فعالیت هایی که در سال های اخیر خیلی پیگیر آن بودیم، اتخاذ فعالیت های بین المللی کل بازار سرمایه اعم از نهاد ناظر بازار سرمایه و ارکان در خط بین الملل بود و اخیرا در این رابطه دوستان ما در بورس ها و شرکت های سپرده گذاری مرکزی، سعی کرده اند که از آن طریق، اطلاعات را در سراسر دنیا برای شریکان بین المللی آپدیت کنند. در سایت های تخصصی مانند سایت های ویکی پدیا و در کنار سایر سایت های تخصصی و از طریق راه های ارتباطی که امکان رساندن پیام در سطح بین الملل وجود دارد، این کار را با سرعت و کیفیت بیشتر انجام دهند.

* آخرین اقدامات سازمان چه بوده است؟

ما در دو هفته گذشته جلسه ای را با ارکان داشته ایم و در واقع ارکان، تحول هایی که در راستای انعکاس فعالیت های خود انجام دادند مطرح کردند و در راستای مصوبه ای بود که در هیئت مدیره سازمان بورس داشتیم و پیرو این مصوبه آخرین فعالیت ها در این راستا ارائه شدند و به این نحو هم برنامه ریزی شد که به صورت مستمر، فعالیت های بین المللی ارکان در خط بین الملل انعکاس پیدا کند و علاوه بر این انعکاس مستمر آپدیت مجاری مختلف از جمله سایت های آنها یعنی هم سایت های ارکان و شرکت سپرده گذاری و بخش های خارجی و کل انتشارات، سال نامه ها و همچنین مجاری ارتباطی مانند شبکه های اجتماعی و مجاری ارتباطی بین المللی فعالیت های خود را بروز رسانی کنند و گزارش های خود را ارائه دادند. دستور اکید رییس سازمان بورس این بوده است که انعکاس بین المللی فعالیت های بازار سرمایه ایران باید به بهترین نحو انجام شود که در همین چارچوب ما یک برنامه فشرده ای را در دو ماه گذشته با همکاری ارکان پیش ببرده ایم و نتایج آن را هم ارائه دادیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24