Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با افزایش نرخ دلار برخی شرکت ها مجبور بودند برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان از دلار با نرخ آزاد استفاده کنند. از سویی نیز دولت اجازه افزایش قیمت به محصولاتشان را نمی داد تا نرخ محصولات خود را با جهش ارز مطابقت دهند.

حذف دلار ۴٢٠٠ تومانی چه تاثیری بر صنایع بورسی می گذارد؟

بورس24 : ایجاد رانت و فساد از جمله دلایلی بود که اکثر کارشناسان با تخصیص ارز 4200 تومانی به صنایع مخالف بودند. در حقیقت نه تنها تاثیری بر کنترل قیمت ها نداشت بلکه سبب سرکوب قیمت ها هم شد. تدین، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تخصیص ارز دولتی به برخی صنایع حتی به طور کامل نیز اجرا نمی شود از سویی نیز سبب می شود که بودجه کلانی صرف تامین ارز دولتی و تخصیص آن به صنایع شود. چنانچه این ساز و کار حذف شود و دولت دیگر به صنایع ارز دولتی ندهد قطعا به ایجاد شفافیت در آن صنایع منجر خواهد شد.

تدین، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در خصوص تخصیص ارز 4200 تومانی به برخی صنایع و اینکه چنانچه این سوبسید حذف شود چه تاثیراتی بر این صنایع خواهد گذاشت؟ گفت: در حال حاضر شاهدیم که تخصیص ارز دولتی به برخی صنایع حتی به طور کامل نیز اجرا نمی شود. از سویی نیز سبب می شود که بودجه کلانی صرف تامین ارز دولتی و تخصیص آن به صنایع شود. چنانچه این ساز و کار حذف شود و دولت دیگر به صنایع ارز دولتی ندهد قطعا به ایجاد شفافیت در آن صنایع منجر خواهد شد. همچنین رانتی که از تخصیص ارز دولتی در اقتصاد ما ایجاد شده بود نیز از بین خواهد رفت.

او با بیان اینکه دولت با دادن ارز 4200 تومانی به برخی صنایع در نرخ گذاری محصولاتشان هم دخالت می کرد افزود: می بینیم که دولت از سویی ارز 4200 تومانی می دهد و از سوی دیگر صنایع را مجبور می کند که از قیمت تعیین شده دولتی تبعیت کنند. چنانچه حذف شود دولت دیگر اجازه نخواهد داشت که برای آن صنایع نرخ گذاری کند. در آن صورت خواهیم دید که قیمت ها را عرضه و تقاضا تعیین کرده و به طور قطع صنایع افزایش نرخ بالایی را تجربه خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تا پیش از این صنعت قند و شکر ارز 4200 تومانی دریافت می کرد و از سویی می دیدیم که نرخ شکر به وسیله دولت تعیین می شد و سالانه افزایش نرخی را خود دولت به این صنعت می داد. با حذف تخصیص ارز دولتی به این صنعت قیمت قند و شکر از این پس به قیمت های جهانی نزدیک خواهد شد و این از دیگر فواید حذف رانت ارز 4200 تومانی خواهد بود. زمانی که ارز دولتی به صورت مطلوب به یک صنعت نمی رسید، شاهد بودیم که یکسری از تولید کنندگان منتفع و برخی دیگر نیز از دریافت این ارز بی بهره می ماندند. اما اگر برچیده شود و تعیین کننده نرخ محصولات یک صنعت عرضه و تقاضا باشد کل صنعت بهبود خواهد یافت. همان طور که دیدیم پس از اعلام این خبر تمامی شرکت های تولید کننده قند و شکر صف خرید شدند و بازار از سهام این شرکت ها استقبال کرد.

تدین در رابطه با تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو و اینکه تا چه میزان سبب زیان دیدن این صنعت بوده است، گفت: در رابطه با صنعت دارو باید بگویم که به دلیل سرمایه گذاری بسیار خوبی که چند دهه قبل در این صنعت شده بود، تقریبا حرف اول را در خاورمیانه می زنیم. اما متاسفانه در حال حاضر 80 درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است. بخشی از واردات این مواد اولیه با دلار و بخشی دیگر با یورو انجام می شود. البته بخش بیشتر واردات مواد اولیه صنعت دارو با یورو در حال انجام است. متاسفانه افزایش نرخ یورو سبب شد تا فشار مضاعفی بر تولید کنندگان و فعالان این صنعت ایجاد شود. از سویی نیز نرخ گذاری به شدت تحت نظر سازمان بهداشت و دارو است.

او خاطرنشان کرد: با افزایش نرخ دلار برخی شرکت ها مجبور بودند برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان از دلار با نرخ آزاد استفاده کنند. از سویی نیز دولت اجازه افزایش قیمت به محصولاتشان را نمی داد تا نرخ محصولات خود را با جهش ارز مطابقت دهند. علاوه بر این ها تحریم ها باعث شده بود که در خصوص یکسری از داروها به شدت با کمبود مواجه شویم. تمامی این موارد دست به دست یکدیگر داده و کلاف سردرگمی را در صنعت دارو به وجود آورده بودند. همچنین افزایش نرخ در این صنعت نیز به اندازه افزایش نرخ تامین مواد اولیه شان نبود.

تدین در ادامه اظهار کرد: چنانچه ارز دولتی برای صنعت دارو هم حذف شود باید در خصوص محصولاتشان افزایش قیمت مطلوبی داشته باشند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا دولت و جامعه آمادگی پذیرش این مهم را خواهند داشت یا خیر؟ به همین دلیل این صنعت پیچیدگی های خاص خود را دارد و از آنجایی که با بخش اعظمی از جامعه در ارتباط است، صحبت کردن در خصوص این صنعت بسیار دشوار خواهد بود. اما با همه این موارد حرف اول را در خاورمیانه می زنیم و سال هاست که در این صنعت سرمایه گذاری خاصی صورت نگرفته است. تمامی کشورهای اطراف به شدت در این صنعت ضعیف بوده و پتانسیل بسیار بالایی داریم که صادرات دارو به این کشورها داشته باشیم. اما باید ببینیم که آیا دولت از این صنعت حمایت خواهد کرد یا خیر؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24