Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چندی پیش نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از توقف، در زمان بازگشایی با قیمت ۳ هزار تومان بازگشایی شد که به نظر قیمت بالایی بوده است. حال آنکه دلیل اینکه چرا نماد با این نرخ بازگشایی شد و مبنای قیمت گذاری چه بوده است، مشخص نشد.

دلیل کشف قیمت ٣ هزار تومانی نماد «سپرده» چه بود؟

بورس24 : چندی پیش نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از توقف، در زمان بازگشایی با قیمت ۳ هزار تومان بازگشایی شد که به نظر قیمت بالایی بوده است. حال آنکه دلیل اینکه چرا نماد با این نرخ بازگشایی شد و مبنای قیمت گذاری چه بوده است، مشخص نشد.

از سویی انحصاری بودن معاملات و عدم خرید و فروش این نماد توسط فعالان حقیقی شائبه انحصار برای حقوقی ها را بیشتر کرده. جالب اینکه پس از پایان معاملات، ابطال معاملات جای ابهام داشته که چرا باید معاملات این شرکت ابطال شود؟

افسانه اروجی، معاون بازار فرا بورس در خصوص وضعیت نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از توقف و بازگشایی به خبرنگار بورس24 گفت: مطابق با اطلاعیه عرضه نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه می‌بایست در روز چهارشنبه مورخ 25دی ماه بازگشایی می‌شد که این بازگشایی در موعد مقرر در اطلاعیه اتفاق افتاد. شایان توجه است که از یک طرف در روز بازگشایی نماد مورد بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان باز می‌شود. از طرف دیگر پیش از این نماد سپرده در بازار پایه فرابورس ایران قابل معامله و در آن بازار نیز دارای محدودیت معاملاتی بود.

طبق قوانین عمل کرده ایم، همین

وی ادامه داد: به این صورت که "مالکیت سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه فقط به نهادهای مالی موضوع بند 21 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، نهادهای مالی فعال در بازار پول و بیمه و تشکل‌های خودانتظام موضوع بند 6 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌گردد" که این محدودیت پس از پذیرش در بازار دوم مطابق با ماده 9 اساسنامه شرکت طی استعلام صورت گرفته از سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین مصوبات هیات مدیره محترم سازمان مورخ 13 آذر ماه جاری همچنان به قوت خود باقی ماند.

او گفت: به همین دلیل محدودیت در شرایط خریداران نیز همچنان وجود داشته که با توجه به سفارشات وارد شده در سامانه معاملات در نماد سپرده در روز بازگشایی به نظر می‌رسید که فعالان محترم بازار این محدودیت را در نظر نگرفته بودند و اشخاص حقیقی به ثبت سفارش در سامانه معاملات در نماد سپرده اقدام کردند.

اروجی گفت: در نتیجه هیجان ناشی از معاملات اشخاص حقیقی در سفارش‌دهی نماد مذکور کاملا مشخص بود و نهایتا با قیمت 3000 تومان نماد بازگشایی شد که از نظر این شرکت مشمول مفادی از "دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران" مبنی بر این موضوع می‌شود که مدیرعامل فرابورس در برخی از شرایط، می‌تواند بخشی از معاملات اوراق بهادار را حداکثر تا پایان روز برگزاری جلسه معاملاتی تأیید ننماید.

وی در مورد این مفاد و اختیارات فرابورس گفت: از جمله عدم رعایت سهمیه اعلام شده برای خرید بر اساس مقررات که موجب عدم تأیید کل خرید یا فروش کارگزار می‌شود و همچنین در صورتی که ظن دستکاری قیمت یا استفاده از اطلاعات نهانی وجود داشته باشد، در این صورت مدیرعامل فرابورس می‌تواند معاملاتی را که با نوسان غیرعادی قیمت یا حجم غیرعادی انجام شود تأیید ننماید.

معاون بازار فرابورس گفت: به دلیل عدم توجه به شرایط خریداران عملا سهمیه اعلامی رعایت نشده بود. همچنین با توجه به هیجان معاملات اشخاص حقیقی ظن دستکاری قیمت در معاملات نماد وجود داشت، لذا معاملات مورد تایید قرار نگرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • کامیار موسوی
    کامیار موسوی

    با عرض سلام ! لطفاً اعلام بفرمایید که نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (الف) می باشد و مدت ۴ ماه نماد شرکت یاد شده متوقف می باشد زمان بازگشایی این نماد را اعلام بفرمایید و حداقل و حداکثر توقف هر نماد با دلایل یاد شده چه مدت زمان بطول خواهد انجامید ۰ با تشکر از بابت پاسخ سوال اینجانب ۰

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24