Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شانس رشد آن بیشتر از افت است... تلفیق برآوردها در مورد نرخ تورم آتی و به تبع آن نرخ ارز آتی، افزایش سهم بازار سرمایه از نقدینگی در حال انبساط شدید و همچنین حضور بازار سرمایه به عنوان یک بازار رسمی، سازنده و مفید از دیدگاه اقتصاد و دولت این امیدواری را ایجاد می کند که بازار فرصت رشد بیشتر را داشته باشد...

تقابل دوفرضیه درباره آینده بورس

بورس24 : این روزها صحبت از به نقطه اشباع نزدیک شدن بازار سهام است. به طوری که برخی از کارشناسان و فعالان معتقد هستند که روند صعودی این بازار با منطق سازگار نیست. بازاری که طی دو سال گذشته سود بسیار خوبی را عاید سهامداران و معامله گران کرده است. البته در همین بازه زمانی دو ساله در برخی مقاطع شاهد ریزش های سنگین شاخص کل و منفی شدن های پیاپی اکثر سهم ها به دلایل اتفاقات سیاسی هم بوده ایم. روز گذشته معامله‌گران فقط بورس با انجام ۶۶۵ هزار معامله که ۳۴ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال ارزش داشت، باعث شدند شاخص کل بازار ۲۳۵۵ واحد صعود داشته باشد و به ۴۲۰ هزار و ۶۶۸ واحد برسد. با همه این ها بورس ایران بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی خود داشته است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در خصوص رفتار این روزهای بازار سهام و این که تا چه میزان می توان بر این فرضیه ها تکیه کرد؟ گفت: اظهار نظر در مورد بازار سرمایه به صورت کلی و بدون پرداختن به واقعیت ها و آمار و داده ها می تواند بسیار گمراه کننده باشد. به طور قطع افراد پیش از اظهار نظر می بایست مجموعه ای از عوامل مختلف را در کنار هم قرار بدهند، متاسفانه در ایران هم در مورد بازار سرمایه حتی در مراکز مالی و اقتصادی و مراکز مطالعاتی کار کمی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طبیعی است در نبود کارهای علمی، اظهار نظرها سلیقه ای و برداشت ها شخصی می شود در حال حاضر وضعیت بازار سرمایه برآیندی از سه فاکتور تورم آتی ، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و حمایت های مستقیم و غیر مستقیم دولتی است.

همایون دارابی تصریح کرد: هر یک از این سه فاکتور در برگیرنده برخی عوامل زیر مجموعه است ، به طور مثال حمایت های دولتی خود به زیر بخش های حمایت های لفظی و قانونی و حمایت های غیر مستقیم نظیر تاثیر مهار نرخ بهره و کاهش سود سپرده ها باز می گردد. لذا به صورت کلی و جمعی نمی توان در مورد بازار صحبت کرد قطعا شماری از شرکت های بازار بیش از اندازه رشد کرده اند و رشد آن ها متناسب با تحولات بنیادی آن ها نیست ، اما در برابر شرکت های قابل ملاحظه ای قرار دارد که همچنان پتانسیل رشد را دارند که عموما شرکت های بزرگ و قوی بورس جزو این دسته هستند.

او با بیان این که در همین حال نباید فراموش کرد که انجام عرضه های اولیه همواره یکی از گزینه های ایجاد پتانسیل رشد بیشتر در تمامی بازارها است ، افزود: در واقع با انجام عرضه اولیه شرکت های جدید بازار همیشه می تواند در برگیرنده پتانسیل های جدیدتر برای رشد باشد.

دارابی در پایان اذعان کرد: حال تلفیق برآوردها در مورد نرخ تورم آتی و به تبع آن نرخ ارز آتی، افزایش سهم بازار سرمایه از نقدینگی در حال انبساط شدید و همچنین حضور بازار سرمایه به عنوان یک بازار رسمی، سازنده و مفید از دیدگاه اقتصاد و دولت این امیدواری را ایجاد می کند که بازار فرصت رشد بیشتر را داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24