Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به گزارش های دی ماه توجه کنید ؛ بحران و تبلیغات منفی بود که سپری شد فروش به روال قبلی برگشته است ، اکنون بیشتر این شرکت ها تجدید ارزیابی دارایی دارند پیش بینی دومرتبه افزایش نرخ در سال ٩٩

توصیه هایی به سهامداران صنعت بیسکوئیت و شکلات

بورس24 : خوراکی ها و تنقلات شیرین مثل بیسکویت، کیک و انواع شکلات یادآور روزهای پرهیجان نوجوانی است. گرچه سال ها از دوران نوجوانی بسیاری از ما گذشته است ، اما همچنان این تنقلات جذابیت خود را حفظ کرده و به عنوان میان وعده استفاده می شود.

طی ماه های گذشته و با حوادثی که در خصوص برخی محصولات شیرینی و شکلات در کشور رخ داد صنایع غذایی با افت فروش مواجه شدند که البته این موضوع مقطعی بوده و با اعتماد مردم به روند عادی بازگشته است.انتظار می رود با این اعتماد عمومی و با توجه به نزدیکی عید نوروز ، فروش شرکت های شیرینی و شکلاتی رو به بهبود باشد.

سید علیرضا ناجی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در مورد وضعیت گروه شیرینی شکلات در ماه های اخیر با توجه به گزارشات عملکرد شرکت ها به خبرنگار بورس24 گفت: در ماه های اخیر همان طور که همه در جریان هستند، وجود قرص های آلوده در کیک ها و محصولات مغز دار و کوکی ها ، باعث کاهش حجم خرید این محصولات برای خانواده ها شد. این بحران در اوایل دی ماه تا هفته های پیش کل صنعت شیرینی و شکلات را تحت تأثیر قرار داد که با درایت به سرعت موضوع رسیدگی و مختوم گردید.

مشکل کاهش فروش موقتی بود

وی گفت: به طور کلی محصولات شیرینی و شکلات را می توانیم به دو گروه تقسیم کنیم: محصولات طولانی مدت با تاریخ انقضا یک ساله مثل بیسکوییت های خشک و محصولاتی مثل کیک ها با تاریخ انقضای حداکثر ۲ ماه. شرکت هایی که محصولات گروه دو را تولید کردند، به دلایل فوق هم بازار خود را از دست دادند و هم خیلی از محصولاتشان در بازار فروخته نشد و تاریخ انقضایشان سررسید.

این کارشناس افزود: شرکت های بورسی مثل ویتانا، صنعتی مینو و گرجی چون محصولات طولانی مدت تولید می کردند آسیب کمتری دیده و افت فروش موقت داشتند و هم اکنون به روال قبل برگشته اند که از اواخر دی بازار این محصولات دوباره گرم شده است.

گزارش های تولید و فروش ماه دی مبنای تصمیمات بلند مدت سرمایه گذاران نباشد

به گفته وی؛ با توجه به این که قیمت شیرینی در کشور رشد کرد خیلی از خانواده ها بیسکویت و محصولات این صنعت را به عنوان پذیرایی استفاده می کنند که با توجه به نزدیکی نوروز و بازار عید تقریباً می توان گفت: فروش دو ماهه بهمن و اسفند شیرینی شکلاتی ها ۳۰ درصد فروش کل سالشان است که می تواند موضوع افت فروش این گروه از محصولات را تا حد زیادی جبران کند.

وابسته به خارج نیستند، تجدید ارزیابی هم دارند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت شیرینی و شکلات کمترین وابستگی را به واردات دارند. در بحث مواد اولیه مثل آرد و شکر و روغن، کالاهای با قیمت تحت کنترل تأمین شده و همچنین ملزومات و بسته بندی که از پتروشیمی های داخلی تأمین می شود و‌ کمترین وابستگی به واردات وجود دارد؛ بنابراین وابستگی ارزی زیادی ندارند‌. چشم انداز این صنعت امسال بسیار مثبت است از طرفی قیمت ها نیز تابع عرضه و تقاضا است.

ناجی در مورد بحث تجدید ارزیابی دارایی گفت: شرکت های شیرینی شکلاتی بورسی عمدتاً قدیمی هستند و دارایی های ثابتشان به ارزش دفتری است. این برخی شرکت ها مثل ویتانا از محل زمین حدود 150 درصد افزایش سرمایه می دهند که عدد قابل توجهی است.

به گفته وی؛ یکی از چالش های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در بازار فعلی عدم پذیرش هزینه استهلاک جدید توسط نهاد مالیاتی است که با توجه به این که افزایش سرمایه های این صنعت از محل زمین که فاقد استهلاک می باشد در حال انجام است، جذابیت این تجدید ارزیابی را دوچندان کرده است.

سال آینده افزایش نرخ متناسب با وضعیت اقتصاد خواهند داشت

وی گفت: سبد محصولات شیرینی شکلات یکی از جذاب ترین گروه محصولات صادراتی در صنعت غذایی ایران طی سه دهه اخیر بوده است. در بحث صادرات هم بازار صادراتی عراق مجدد احیا شده است و شرکت ها صادراتشان را انجام می دهند.

این کارشناس بورس گفت: امسال صنعت شیرینی شکلات به طور متوسط ۳ بار افزایش نرخ داشتند و قطعاً در سال آینده حداقل دو بار افزایش نرخ را خواهند داشت. قیمت گذاری شیرینی و شکلات مشمول نرخ گذاری تعزیراتی نیست و صرفاً با تأیبد انجمن است که انجمن در افزایش نرخ متناسب با شرایط بازار و تورم مجوز لازم را صادر می کنند. در یک سال آینده حتماً ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش نرخ عمومی را در این صنعت شاهد خواهیم بود.به عنوان آخرین نکته، شرکت های بورسی فعال در این صنعت در حال تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر می باشند که متوسط قیمت هرکیلوگرم آن افزایش چشم گیری دارد. بنابراین در سال آتی باید شاهد حضور این محصولات که حجم تبلیغات بالایی در صدا و سیما را نیز به خود اختصاص داده اند در گزارشات تولید و فروش شرکت ها باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24