Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

منافع تمامی طرفین را هم به دنبال خواهد داشت میزگرد تخصصی «تعامل دو حوزه سنگ آهن و فولاد، هم افزایی و چالش ها» طی روز جاری در...

در جلسه تعاملی دو حوزه سنگ آهن و فولاد، مطرح شد: عرضه کل زنجیره صنعت فولاد و معدن کشور در بورس کالا بهترین راهکار است

بورس24 : موذن زاده در جمع بندی پنل همایش چشم‌ انداز صنعت فولاد و سنگ آهن مطرح کرد که بورس کالا، تنها راهکار پایان چالش آهنی ها است.

مصطفی موذن زاده در جمع بندی پنل تخصصی همایش چشم‌ انداز صنعت فولاد و سنگ آهن گفت: اصلی ترین چالش های میان فولادی ها و سنگ آهنی ها موضوع قیمت گذاری است که بنده از چند سال پیش پیشنهاد عرضه سنگ آهن در بورس کالا به منظور واقعی شدن قیمت ها را مطرح کردم و امروز نیز پس از چند سال تکرار می کنم تنها راه اقتصادی تعامل میان دو حوزه فولاد و سنگ آهن، بورس کالاست.

میزگرد تخصصی «تعامل دو حوزه سنگ آهن و فولاد، هم افزایی و چالش ها» طی روز جاری با نمایشگاه چشم‌ انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار با حضور جعفر سرقینی معاون وزیر صمت، مصطفی موذن زاده فعال قدیمی صنعت فولاد و معدن کشور به عنوان رییس میزگرد، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.

قیمت دستوری سنگ آهن 

مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران در پنل تخصصی تعامل متقابل دو حوزه سنگ آهن و فولاد مطرح کرد: مسائل در معادن بزرگ متفاوت با معادن کوچک است و گاهى باید سیاست گذارى ها برای این دو حوزه نیز متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه تولید ٥٥ میلیون تن فولاد در افق ١٤٠٤ کاملا جدى است اما نیازمند سنگ آهن و مواد اولیه است، تاکید کرد: راهکار آن است که تولید سنگ آهن را افزایش دهیم اما موضوع دیگر مسائل روز کشور است موضوع قیمت دستوری روی سنگ آهن است. اقداماتی را فولادسازان در این حوزه می توانند انجام دهند که به خاطر افزایش قیمت تمام شده به آن عمل نمی کنند، اما چرا قیمت تمام شده سنگ آهنی ها به راحتی مورد حمله قرار می گیرد.

وزارتخانه در قیمت گذاری هیچ نقشی نداشت 

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در این پنل تخصصی اظهار داشت: همه فعالان از قیمت گذاری گلایه دارند اما وزارتخانه در قیمت گذاری سنگ آهن هیچ نقشی نداشته و با حضور فولادی ها و سنگ آهنی ها این قیمت گذاری انجام شده و فقط وزارت صمت آن را ابلاغ کرد، اما برای بخش خصوصی هیچ قیمتی نگذاشتیم.

وی گفت: اگر سیاست گذاری های ما مانع از توسعه صنعت فولاد و صنایع معدنی شده است پس این آمار که نشان دهنده رشد صادرات و تولید اعلام می شود بر چه اساسی است.اگر دولت سیاست گذاری دارد، به منظور تنظیم بازار است و همه جوانب را در نظر می گیرد.

معاون وزارت صمت با بیان اینکه صادرات سنگ آهن به مراتبط آسان تر از محصولات فولادی است، گفت: نمی‌توان عدم صادرات سنگ آهن را از دست رفتن بازار دانست. همین امروز می‌توان به راحتی برای ۳۰ میلیون تن سنگ آهن، در چین بازار پیدا کرد ولی برای فروش یک میلیون تن شمش فولاد به مشکل بر می‌خوریم. باید به این سمت برویم که ارزش افزوده ایجاد و از انحصارطلبی در معادن جلوگیری کنیم.

ورود سنگ آهنی ها به حوزه فولاد توازن زنجیره را بر هم زد

منصور یزدی زاده، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان نیز در این پنل تخصصی گفت: توازن در زنجیره فولاد دچار مشکل شده است و ظرفیت سازی های صورت گرفته توازن زنجیره را بهم زده است. هر چند گفته می شود که مشکلی در زمینه تامین ماده اولیه نداریم اما واقعیت موجود این است که در تولید با کمبود ماده اولیه مواجه هستیم و باید در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی توازن برقرار شود‌.

وی با بیان اینکه سال آینده نیز در زمینه تامین ماده اولیه مشکلات فولادسازان بیشتر خواهد شد، گفت: ذوب آهن اصفهان تنها مصرف کننده سنگ آهن دانه بندی است و این یکی از مشکلات ما است. امروز سنگ آهنی که ما استفاده می کنیم میانگین عیارش به ۵۴ درصد رسیده است در حالی که نباید این عیار کمتر از ۶۰ درصد باشد.

از نبود سنگ آهن داخلی در رنجیم

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل مبارکه نیز در این پنل اظهار داشت: ما در شرایط صددرصد تحریمی، برای سه سال الکترود مورد نیاز را تامین کرده‌ایم، اما از نبود مواداولیه داخلی (سنگ‌آهن) به شدت در رنجیم و کسی نیست به این سوال پاسخ دهد که ما به عنوان فولاد مبارکه باید از کجا مواد اولیه تامین کنیم. در بهمن ماه سال گذشته ذخیره و دپوى کنسانتره و گندله و ٦٠٠ هزار تن اسلب داشتیم اما کاهش ورود مواد اولیه موجب شده است امروز این ذخیره وجود ندارد و اگر روند موجود اصلاح نشود در سال آینده بحران قیمت به دلیل عدم تولید فولاد مبارکه بیشتر خواهد شد و یکى از دلایلى که سنگ آهن نداریم این است که خود آنها نیاز دارند چراکه به حوزه فولاد ورود کرده اند.

قیمت ها رقابتی شود

محمود نوریان مدیر عامل چادرملو نیز در ادامه این پنل گفت: دلیل اتهام نادرست در خصوص فولادساز شدن معدنی‌ها این است که فولادی‌ها خصوصی شدن معادن را قبول ندارند. شرکت‌های معدنی خصوصی شده‌اند و ضوابط خود را دارند. بنابراین نمی توانند خلاف منافع سهامدارانشان عمل کنند.

وی افزود: اگر قیمت‌ ها رقابتی شود، هیچ کمبود سنگ آهنی وجود ندارد و ذوب‌آهن و فولاد مبارکه هم می توانند به راحتی سنگ آهن خود را تامین کنند.

او اظهار داشت که به فولاد مبارکه پیشنهاد می کنم برای تامین سنگ آهن خود به جای توسل به وزارت صنعت، معدن و تجارت با خود معادن توافق کند. پیشنهاد می کنم در این مسئله دور وزارتخانه را خط قرمز بکشید.

بورس کالا، راهکار اقتصادی 

در جمع بندی این پنل تخصصی، مصطفی موذن زاده فعال قدیمی صنعت فولاد و معدن کشور به عنوان رییس میزگرد پس از بررسی اظهارات انجام شده عنوان کرد: به نظر می رسد که از اصلی ترین چالش های میان فولادی ها و سنگ آهنی ها به موضوع قیمت گذاری برمی گردد. بنده از چند سال پیش پیشنهاد عرضه سنگ آهن در بورس کالا به منظور واقعی شدن قیمت ها را مطرح کردم و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شد که امروز نیز پس از چند سال تکرار می کنم تعامل میان دو حوزه فولاد و سنگ آهن از طریق دستورالعمل دستوری و قیمت گذاری غیر منطقی صورت نمی گیرد و بهترین و اقتصادی ترین روش، عرضه کل زنجیره صنعت فولاد و معدن کشور در بورس کالا از سنگ آهن تا محصول نهایی است تا منافع همه طرفین دیده شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24