Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی فولاد ایران با حضور مدیران و فعالان این صنعت امروز برگزار شد.

پیشنهاد رئیس هیات عامل ایمیدرو: انجمن قطعه سازان صنعت فولاد ایجاد شود

بورس24 : دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی فولاد ایران با حضور مدیران و فعالان این صنعت امروز برگزار شد.

در این جشنواره اسدالله فرشاد عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در مراسم دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی فولاد ایران گفت: انتظار طبیعی این است که در بخش های طراحی، صنعتی و معدنی پاسخگوی تامین این زنجیره باشد. هدف از برگزاری چنین برنامه هایی در درجه نخست تقدیر از مدیران و کارگزاران و معرفی و قدردانی از آن ها به عنوان یک الگوی واقعی که عمر خود را در اعتلای این صنعت سپری کردند و در درجه دوم نیز معرفی پتانسیل های علمی در قالب نمایشگاه است.

او تصریح کرد: سامانه جامع بومی سازی حدود سه ماه پیش رونمایی شده و کلیه اطلاعات فنی و مهندسی در همه بخش های صنعت فولاد تعریف و در دسترس عموم قرار گرفته است. ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری فولاد در حال تامین و پذیره نویسی است. با توجه به شرایط بین المللی و داخلی کشور بیش از پیش به استفاده از ظرفیت های داخلی تاکید داریم و معتقدیم این مهم حتما باید صورت پذیرد.

خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این جشنواره گفت: هم اکنون فولاد کشور جزو افتخارات کشور است. تحریم های چند باره بر این صنعت صحه گذار این اعتقاد و سخن است. تحریم هایی که شد نشان داد که ما در این صنعت عملکرد خوبی داشته ایم. هم اکنون به تولید بالای ۲۸ میلیون تن دست یافته ایم. وزن فولاد در این صنعت کاهش ۴۰ درصدی در جهان داشته است. از سویی تولید گازهای گلخانه تی نیز کاهش چشم گیری داشته است. همچنین سرباره نیز دیگر در صنعت فولاد چالش نیست چرا که در صنعت سیمان و جاده سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

غریب پور خاطرنشان کرد: این عوامل نشان دهنده این است که رقابت نیز افزایش یافته و جهت گیری نظام نیز نشان داده که حمایت از ساخت و تولید داخل به عنوان یک راهبرد در نظر گرفته شده است. در واقع هم رقابت افزایش یافته و هم سیاست کلی نظام تاکید و توجه به تولید محصول داخلی است. هم اکنون ۹۵ درصد آب مورد استفاده در صنعت فولاد بازیافت می شود. اما باید بپرسیم که در حال حاضر در رابطه با بومی سازی کجا ایستاده ایم.

عضو هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اطلاع دقیقی از تجهیزات مورد نیاز نداریم افزود: علاوه بر اینکه اطلاعی از تجهیزات مورد نیاز این صنعت نداریم بلکه اطلاع دقیقی هم از تولید کنندگان این تجهیزات در دست نیست. می بینیم قطعه مورد نیاز این صنعت در داخل تولید می شود اما از سویی جای دیگر اقدام به واردات همان قطعه می کند. مسائل این صنعت همچنان مبهم است چرا که هنوز در ابتدای راه قرار داریم. ارتباط موثری میان تولید کنندگان قطعات صنعت فولاد و مصرف کنندگان وجود ندارد. تحریم ها این فرصت را برای ما ایجاد کرده اند که در بعد بومی سازی اقدامات موثری انجام دهیم.

او اذعان کرد: برای هر فعالیتی باید ساختار آن فراهم شود در ایمیدرو این مهم انجام شده است. خواهش من این است که شرکت های بزرگ این ساختار را درون خود ایجاد کنند. پیشنهاد می کنم که انجمن قطعه سازان صنعت فولاد ایجاد شود. شرکت های بزرگ پیمانکاری داریم که می توانند این اقدامات را انجام دهند اما ساختارمند نیستند. ایمیدرو نخستین مجموعه شرکت های دانش بنیان خود را به زودی راه اندازی خواهد کرد. باید سال آینده از شرکت هایی که از مصرف ارز خود کاسته اند همین جا تشویق شود.

مدیرعامل فولاد: به مرحله فرآیندسازی یا ماشین سازی ارتقا پیدا کرده ایم

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه  در این مراسم گفت: چنانچه بخواهم گزارش فعالیتی از عملکرد بومی سازی فولاد مبارکه ارائه دهم باید بگویم که سه هزار و ۸۸۰ قطعه در فولاد مبارکه از قطعات اصلی را به کمک سازندگان بومی سازی کرده ایم. عدد صرفه جویی شده در این رابطه پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در فعالیت بیست ساله فولاد مبارکه اصفهان بوده است. اقدام به قطعه سازی داخلی و دانش بنیان در این مرحله به خوبی انجام شده است. در همین راستا سازمانی را در شرکت ایجاد کرده ایم.

عظیمیان تصریح کرد: از سال جاری طی مذاکراتی که داشته ایم تصمیم گرفتیم تا تغییر رویکردی در عملکرد داشته باشیم. فولاد مبارکه پس از این سال ها و پس از گذشتن تولید ۱۱۰ میلیون تنی فولاد خام باید حرف جدیدی برای مطرح کردن داشته باشد. صرف تولید انواع ورق فولادی یا ساخت قطعات برای ما کافی نیست. فولاد مبارکه باید در یک جایگاه بالاتری قرار بگیرد. در همین راستا نیز به مرحله فرآیندسازی یا ماشین سازی ارتقا پیدا کرده ایم. این مهم شامل تولید هزار قطعه خواهد بود تا از کنار هم قرار دادن این ها ماشین مورد نظر ساخته و پرداخته شود. باید همزمان چند تخصص کنار یکدیگر قرار بگیرد. این اقدام بسیار ویژه ای است که ما را در یک مرحله بالاتر قرار می دهد. برای تحقق بخشیدن به این مهم سازمان فولاد مبارکه را اصلاح کرده و کارشناسان و مدیران خبره تر شرکت را در این بخش قرار داده ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در این نقشه راه جایگاه به خصوصی را برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته ایم افزود: کلیه سازندگان قطعات و شرکت های دانش بنیان را دراین مسیر در نظر گرفته و قراردادهای بسیاری را با آن ها منعقد کرده ایم.

مدیرعامل چادرملو: چادرملو یک دانشگاه علمی و کاربردی است

محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز گفت: ما ۱۲ هزار قطعه را بومی سازی کرده ایم.

نوریان همچنین با اشاره به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ذکر کرد: سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در صنعت بسیار مطلوب است ولی در صورتی امکان ادامه کار برای این شرکت ها وجود داشته باشد.

محمود نوریان در این مورد خاطرنشان کرد: بهترین حالت موجود برای شرکت های فولادی وشور، فعالیت واحدهای خصولتی است.

وی در ادامه عنوان کرد: خرسندیم که چادرملو یک دانشگاه علمی و کاربردی است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا امروز بیش از ۱۲هزار قطعه را بومی سازی کرده است و با این فعالیت ها، قدم های بلندی را در خصوص بومی سازی صنعت فولاد برداشته ایم.

این خبر تکمیل می شود...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24