Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به نظر می‌رسد بازار ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۰ به نقطه‌ای بحرانی برسد و طبق انتظار کارشناسان با مازاد عرضه قابل توجهی در بازار ال‌ان‌جی مواجه شود که برخی آن را اشباع بازار این محصول نامیده‌اند که تاثیر منفی بر تجارت ال ان‌جی خواهد گذاشت. در این باره طی ماه‌های اخیر نیز تبدیل مجدد به گاز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و رشد آن از رشد تقاضای گاز پیشی گرفته است.

پیش‌بینی بازار جهانی ال‌ان‌جی در سال جدید میلادی

بورس24 : به نظر می‌رسد بازار ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۰ به نقطه‌ای بحرانی برسد و طبق انتظار کارشناسان با مازاد عرضه قابل توجهی در بازار ال‌ان‌جی مواجه شود که برخی آن را اشباع بازار این محصول نامیده‌اند که تاثیر منفی بر تجارت ال ان‌جی خواهد گذاشت. در این باره طی ماه‌های اخیر نیز تبدیل مجدد به گاز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و رشد آن از رشد تقاضای گاز پیشی گرفته است.

انتظار می‌رود توسعه استارت آپ‌ها برای توسعه صنعت گاز در آینده نقش قابل توجهی برای افزایش ظرفیت تولید و تبدیل مجدد به گاز را در صنعت ال ان‌جی ایفا کنند و این امر نیز مجدداً باعث افزایش ظرفیت و عرضه این محصول در بازار خواهد شد. مطابق آمارهای منتشره، در سال ۲۰۱۹ ظرفیت‌های جدیدی معادل ۲۰ میلیون تن‌ ال‌ان‌جی ایجاد شده است و انتظار می‌رود تا اواسط سال۲۰۲۰ نیز ظرفیت صادراتی معادل ۳۰ میلیون تن در سال نیز اضافه شود.

در عین حال کاهش قیمت محموله‌های ال‌ان جی به افزیش تقاضا برای محموله‌های ال‌ان‌جی در مقایسه با گازی که از خط لوله تامین می‌شود منجر شده است و به نظر می‌رسد ساختار تجارت گاز در سال ۲۰۲۰ بیش‌تر به سمت محموله‌های ال‌ان جی سوق پیدا کند.

تحولات بازار ال‌ان‌جی

علاوه‌بر این، در حالی‌که عرضه‌کنندگان ال‌ان‌جی امیدوار بودند با احداث شرکت جدید خط لوله ملی چین و در دسترس قرار گرفتن آن توسط سایر واردکنندگان خصوصی، واردات ال‌ان‌جی چین افزایش یابد اما به نظر می‌رسد این امر به دلایلی محقق نشود. بر اساس اعلام دست اندرکاران بخش صنعت چین، برخلاف انتظار، اولین هدف این شرکت افزایش ایمنی عملیات بهره برداری و نه کمک به افزایش تقاضا اعلام شده است.

طبق اعلام مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در سال ۲۰۱۸ تقاضای گاز چین تحت تاثیر سیاست‌های این دولت برای کاهش آلودگی و جایگزینی گاز با ذغال سنگ در بخش نیروگاهی، باعث شد تا تقاضای گاز این کشور نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۷.۵ درصد رشد کند و منجر به افزایش واردات ال‌ان‌جی به میزان ۴۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل شود. اما در سال ۲۰۱۹ با تغییر سیاست‌های دولت برای کند شدن روند جایگزینی گاز با ذغال سنگ، کاهش رشد اقتصادی و تنش‌های تجاری با آمریکا، مصرف گاز چین نسبت به سال ۲۰۱۸ تنزل یافته است.

در حالی که در طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، کاهش قابل ملاحظه دمای هوا در زمستان محرک اصلی افزایش مصرف گاز بوده است، اما پیش‌بینی زمستانی معتدل مانع از رشد قابل ملاحظه واردات ال‌ان‌جی این کشور طی فصل سرما که تا پایان ماه مارس است، خواهد شد.

بهره‌برداری از خط لوله "پاور آو سیبریا" از ماه سپتامبر و افزایش واردات به ۳۸ میلیارد متر مکعب تا سال ۲۰۲۵ بر واردات ال‌ان‌جی چین تاثیر منفی خواهد گذاشت و سبب بروز مازاد عرضه محمول‌های ال‌ان‌جی در منطقه شمال شرق آسیا خواهد شد.

همچنین با عملیاتی شدن خط چهارم خط لوله آسیای مرکزی و واردات ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال از ترکمنستان از مسیر کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و قزقیزستان که احداث آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است، پیش‌بینی می‌شود عرضه کنندگان محموله‌های ال‌ان‌جی احتمالا تا سال ۲۰۳۰ هم‌چنان با مازاد عرضه در این بازار مواجه باشند.

از سوی دیگر افزایش تولید داخلی گاز چین عامل دیگری برای کاهش واردات ال ان جی چین است. در ۹ ماه ابتدای سال ۲۰۱۹ تولید داخلی گاز چین نسبت به زمان مشابه سال قبل با ۱۰.۴ درصد افزایش به ۱۶۴ میلیارد مترمکعب رسیده است که ۷ درصد آن از منابع گاز شیل تامین شده است و بر اساس گزارش موسسه "وودمکنزی" ، سرمایه‌گذاری چین برای توسعه منابع گاز شیل این کشور در سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۱ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش یافته و تا سال ۲۰۴۰ تولید گاز این کشور از منابع گاز شیل به ۸۸ میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

همچنین بر اساس پیش بینی شرکت"سینوپک"تقاضای گاز چین در فصل زمستان تحت تاثیر اعتدال دمای هوا نسبت به سال گذشته با رشد قابل ملاحظه ای مواجه نخواهد شد.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24