مقیمی گفت: تولید گیربکس ۶ دنده قدمی در تولید گیربکس اتوماتیک است که به تدریج به آن دست خواهیم یافت.
بورس24 : مقیمی گفت: تولید گیربکس ۶ دنده قدمی در تولید گیربکس اتوماتیک است که به تدریج به آن دست خواهیم یافت.
فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: یکی از مهمترین موضوعات در بحث مربوط به سیاست گذاریهای صنعت خودرو، داخلی سازی قطعات و تجهیزات خودرو در داخل کشور است. یکی از ارکان مهم و اساسی تولیدی خودرو بحث به قوای محرکه آن برمیگردد.
او بیان کرد: ایران خودرو از گذشته در بحث مربوط به حوزههای مختلف از جمله موتور اقداماتی را برای داخلی سازی آغاز کرده بود. موتور EF۷ محصول این تفکر در گذشته بود که در کشور توانست دستاوردهای خیلی خوبی داشته باشد.
مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: در بحث ارتقای این موتور و استفادههای بهینه و به اصطلاح توسعه دادن ظرفیت تولید این خودرو هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در دستور کار داریم. یکی از موضوعات دیگری که مقداری وابستگی مان را به خارج از کشور در صنعت خودرو بالا میبرد بحث مربوط به تولید گیربکس است که در این زمینه اقداماتی هم از گذشته شروع شده است.
مقیمی افزود: هم اکنون گیربکس ۵ سرعته دستی را در داخل کشور تولید میکنیم و ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار گیربکس را در سال داریم. مجموعه شرکت نیرو محرکه بیش از ۷ میلیون گیربکس تاکنون تولید کرده اما نیاز است تا آن را ارتقا دهیم.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: با توجه به نیازی که نه تنها کشور بلکه دنیا به استفاده از گیربکس اتوماتیک دارد تولید این محصول به قدر قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در داخل کشورمان حدود ۵۰ درصد نیاز مشتری به گیربکس اتوماتیک است.
او تشریح کرد: با استفاده از ظرفیت موجود در کشور فعالیتهایمان را جلو میبریم که یکی از دستاوردهای آن را در اسفند امسال رونمایی خواهیم کرد که گیربکس ۶ سرعته دستی است و گام نخست برای تولید گیربکس اتوماتیک است.
مقیمی افزود: یکی از علت های تولید این گیربکس کاهش مصرف بنزین و کاهش آلایندگیهاست. در نظر داریم موضوع تولید موتورهایی با استانداردهای یورو ۵ را پیش ببریم و یکی از موضوعات مهمی است که میتواند تأثیر زیادی در این صنعت بگذارد.
تولید گیربکس ۶ دنده داخلی گامی نخست در تولید گیربکس اتومات
مدیرعامل ایران خودرو بیان کرد: گیربکس میتواند در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار باشد. گیربکس ۵ دنده به گیربکس ۶ دنده ۲ تا ۲.۵ درصد در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار خواهد بود.
او تشریح کرد: باید بتوانیم در بحث مربوط به آلودگی و آلایندگی محیط زیست اقداماتی را بر اساس استانداردها و چارچوبهایی که در کشور وجود دارد، دنبال کنیم. این مجموعه بحثها و موضوعاتی باعث شد که وابستگیمان نسبت به خارج از کشور کاهش یابد و بتوانیم نیازمندیهای داخلیمان را تأمین کنیم.
مقیمی افزود: اکنون هدفمان صادرات گیربکسها به خارج از کشور است و باید در این حوزه توان مهندسی، توان طراحی و توان تولید را تقویت کنیم.
مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به رعایت استاندارد ساخت قطعات داخلی، گفت: محصولی را خارج از استانداردهای روز دنیا تولید نمیکنیم. اگر در حوزه گیربکس بخواهم عرض کنم ما سه تا موضوع و سه تا قله را تعریف کردیم یکی اینکه بتوانیم از گیربکس ۵ دنده برویم به سمت گیربکس ۶ سرعته برویم.
مقیمی افزود: موضوع بعدی این است که بتوانیم شرایط تولید گیربکس DCT را فراهم کنیم، قبل از آن هم بحث مربوط به گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT ) مطرح است که باید بتوانیم آن را تولید کنیم، این نوع گیربکس در دنیا استفاده می شود.
او ادامه داد: اگر از این گیربکس استقبال شود نقشه راه آن را پیش خواهیم برد و ان شاءالله خودمان را در این راستا تجهیز خواهیم کرد. اکنون نقشه راه موتور و نقشه راه گیربکس را به عنوان سند مهم و اساسی در توسعه صنعت خودرو می دانیم تا از این طریق بتوانیم وابستگیمان را نسبت به خارج از کشور به حداقل ممکن برسانیم.
تولید گیربکس ۶ دنده داخلی گامی نخست در تولید گیربکس اتومات
مدیرعامل ایران خودرو گفت: سهم داخلی سازی گیربکس ۶ سرعته بیش از ۹۵ است که کار آن را آغاز کرده ایم و ان شاءالله به سرانجام خواهد رسید.
مقیمی در پاسخ به سوال اینکه گیربکس ۶ سرعته روی چه خودرویی نصب می شود، گفت: پیش بینی ما این است که این گیربکس را روی دناپلاس توربو نصب کنیم و به اصطلاح با این محصول به بازار عرضه خواهد شد و به تدریج شرایط آن را مهیا می کنیم.
او درباره قیمت خودرو با گیربکس ۶ سرعته، گفت: هم اکنون برای این کالا قیمتی در نظر نگرفته ایم تا به نمونه تولیدی آن دست یابیم. اما با توجه به اینکه این محصول ساخت داخل است و دانش آن هم توسط مهندسان ایرانی انجام شده است، قطعا از نمونه خارجی قیمت کمتری خواهد داشت.
مدیرعامل ایران خودرو در خصوص مشکلات پیش روی تولید این گیربکس، تشریح کرد: این گونه نیست که مشکلی در تولید این محصول نداشته باشیم اما اینکه مشکل لاینحل باشد نداریم و همه مشکلات آن حتما باید به کمک طراحی و بررسیها قابل حل باشد و مسئله خیلی خاصی در این خصوص نداریم.
او با تاکید بر اینکه وابستگی صنعت خودرو باید از خارج قطع شود، گفت: ما به دنبال این نیستیم که تنها وابستگی مان را به قطعات خارجی کم کنیم بله در نظر داریم در تامین خودرو این وابستگی را قطع کنیم.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: در نظر داریم خودروهای کراس اور را با موتور ملی که طرحی ایرانی و برگرفته از یوز ایرانی است را حتما به بازار عرضه کنیم.
او افزود: تولید گیربکس ۶ دنده قدمی است در تولید گیربکس اتوماتیک و قدم دوم این است که به سمت تولید گیربکسهای اتوماتیک برویم که مقداری نحوه عمل و انجام کار آن است که به تدریج شروع به داخلی سازی آن خواهیم کرد تا به عمق ساخت داخل پیش برویم.
مدیر عامل ایران خودرو بیان کرد: اکنون گیربکسهایی که در کشور تولید میکنیم همه داخلی است و حتی برخی از خودروهای داخلی با گیربکس اتوماتیک تولید می شود. به تدریج آنها را از خارج کشور تأمین میکنیم که در نظر داریم تولید آن را به سمتی ببریم که در داخل تولید شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.