Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تاپیکو در این سه ماه پایانی سال در نظر دارد علی رغم رکوردهای پی در پی در سود آوری، عرضه های اولیه ای برای برون سپاری بخش های سرمایه گذاری خود داشته باشد. چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف و لاستیک یزد امسال مهمان جدید بازار سرمایه هستند.

سیر تا پیاز اتفاقاتی که منجر به رشد قیمت «تاپیکو» شد

بورس24 : هلدینگ نفت و گاز تامین واپسین ماه های سال ۹۸ را چگونه می گذراند؟ این شرکت با سرمایه ۸.۱۵ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار ۳۱ هزار میلیارد تومان در زمره بهترین ها و بزرگترین های صنعت در بورس و شاید بتوان گفت جز ء ۱۰ شرکت برتر قرار دارد.

شرکتی که طی روزهای گذشته با حدود ۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رشد، ارزش بازار خود را چند پله جابجا کرد. تاپیکو در این سه ماه پایانی سال در نظر دارد علی رغم رکوردهای پی در پی در سود آوری، عرضه های اولیه ای برای برون سپاری بخش های سرمایه گذاری خود داشته باشد. چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف و لاستیک یزد امسال مهمان جدید بازار سرمایه هستند.

امیر مهدی صبائی، مدیر پرتفولیوی هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین در خصوص وضعیت این شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: در روز های گذشته شاهد بودیم که سهام تاپیکو در حدودا 7-8 روز کاری از حدود قیمت 300 تومان تا 380 تومان یعنی بیشتر از 25درصد رشد داشت. این رشد بیش از 25درصدی موجب شد ارزش بازار شرکت از حدود 24.5 هزار میلیارد تومان به حدود 31هزار میلیارد تومان افزایش یاید. یعنی حدود 6هزار و 500 میلیارد تومان به ارزش بازار تاپیکو افزوده شد.

وی در مورد دلایل رشد چند روزه تاپیکو گفت: به نظر مهمترین عامل رشد سهم تاپیکو نسبت به شرکت های دیگر صنایع شیمیایی رشد زیر مجموعه های شرکت تاپیکو است. به عبارت ساده اگر شما در یک سال و نیم گذشته بازده تاپیکو را با بازده زیر مجموعه های شرکت مقایسه کنید، زیر مجموعه های آن به لحاظ میانگین وزنی بازده بالاتری در مقایسه با خود سهام تاپیکو داشته اند.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس محرک بود ....

او گفت: باز هم به تعبیر دیگری نسبت (p/nav) تاپیکو در طول یک سال و نیم گذشته نزولی بوده است که باعث می شود تا سهم از رشد معقولی که متناسب با nav است؛ جا بماند که بسیاری از تحلیلگران بازار به این موضوع اشاره کرده بودند. معمولا سهم هایی که از رشد بازار جا می ماندند، محرکی برای رشد نیاز دارند، که این محرک یک تعدیل سود یا افشای اطلاعات است. اما این بار هیچکدام از این موارد نبود، محرک یک خبر یا به عبارت دیگر برجسته شدن اخباری است که به واسطه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بازار منعکس شده است.

صبائی گفت: نفت ستاره خلیج فارس، شرکت غیر کنترلی تاپیکو به شمار می آید و نگاه بازار این است که، نفت ستاره و پتانسیل هایی که در این شرکت وجود دارد، از جمله افرایش ظرفیت تولید آن به حدود 480 بشکه در روز در سال آینده، تاثیر به سزایی در سود تاپیکو خواهد داشت.

وی گفت: به صورت کلی پتانسیل های بنیادی شرکت هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) که گذاره های عمومی هستند؛ درمورد این شرکت همیشه صدق می کند. اما نکته این است که شرکت تاپیکو محصولات متنوعی دارد. محصول اوره، محصول متانول تا محصول الفین (خوراک مایع و خوراک گاز ) در تاپیکو دیده می شود و در ادبیات سرمایه گذاری یک پروتفوی متنوع و به اصطلاح کم ریسک در مقایسه با تک سهم پتروشیمی دارد. این ریسک پایین می تواند یکی از امتیازات مثبت تاپیکو باشد.

این مقام مسئول در تاپیکو ادامه داد: از سویی تقسیم سود بالای شرکت معادل 40 تومان به ازای هر سهم تاثیر مثبت بر شرکت دارد و در کمتر از مهلت هشت ماهه قانون تجارت، عمده سود سهامداران پرداخت شد.

پروژه ها به بهره برداری نزدیک شدند

وی گفت: نزدیک شدن به زمان بهره برداری و سودآوری بعضی از طرح های شرکت های زیر مجموعه که مستقیم یا غیر مستقیم در تملک شرکت است، از دیگر عوامل مثبت تاپیکو محسوب می شود. پتروشیمی ایلام با 17% سهم، پتروشیمی مرجان، مستقیم و غیر مستقیم 33% وارد مدار تولید شده که انشالله سال آینده می تواند به سودآوری برسد و تاثیر مثبتی بر هلدینگ بگذارد. پتروشیمی بوشهر هم به صورت غیرمستقیم و از طریق مارون در تملک شرکت است که پروژه خوبی محسوب می شود.

صبائی گفت: همچنین هلدینگ خلیج فارس هم به هر حال وزنی در پورتفوی ما دارد و می دانیم که حداقل نیمی از پروژه های هلدینگ خلیج فارس بالای 95درصد پیشرفت داشته و انتظار داریم که سال آینده به بهره برداری برسند.

سه عرضه تا پایان سال ...

وی با اشاره به نرخ رشد ارز و تاثیر آن در خروج از زیان شرکت های زیر مجموعه گفت: در صنعت لاستیک شرکت غیر بورسی تاپیکو (سرمایه گذاری و توسعه صنعت لاستیک) از زیان به سود قابل توجهی رسیده است، گرچه اثرات این صنایع کوچک کم است اما به هر حال مجموعشان تاثیر معناداری در پورتفوی شرکت دارد.

وی افزود: از سویی افزایش شناوری سهم به بالای 10درصد به اصطلاح نقد شوندگی سهم را افزایش داده و سهام ما در مقایسه با گذشته نقد شونده تر شده است. در سال جاری صندوق بازار گردانی خود را تاسیس کرده ایم که به طور تخصصی بر روی بازارگردانی سهام تاپیکو و زیرمجموعه تاپیکو فعالیت هایی انجام می دهد و این در بهبود نقدینگی هم مزید بر علت شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر خروج از زیان شرکت های زیر مجموعه گفت: اغلب شرکت های زیان ده جزو شرکت های کوچک و حاضر در صنعت سلولزی بوده اند اما در حال حاضر اغلب شرکت های زیان ده به سود آوری رسیدند و شرکت های سود آور صنعت سلولزی هم دارای جهش سود در سال جاری هستند. به عنوان مثال شرکت های چوب خزر کاسپین و سرمایه گذاری توسعه صنایع لاستیک از شرکت های کوچک حاضر در پرتفوی گروه تاپیکو هستند که سود سال جاری آنها در مقایسه با سال گذشته جهش قابل توجهی داشته و البته صورت های مالی این شرکت ها به همراه سایر شرکت های زیر مجموعه در کدال قابل دسترسی است.

وی از عرضه شرکت های زیر مجموعه در بازار سرمایه خبر داد و گفت: روز گذشته نماد «پیزد» از شرکت های وابسته درج شده که امیدواریم شاهد عرضه اولیه آن در سال جاری باشیم. همچنین چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف از شرکت های زیر مجموعه در برنامه عرضه قرار دارد.

وی در مورد واگذاری سهام هلدینگ سلولزی گفت: در گام اول سهام این شرکت را در بازار سرمایه (بورس یا فرابورس) عرضه می کنیم و در مورد واگذاری و فروش در گام های بعدی می توان تصمیم گرفت و اجرا کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24