Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تنها یک روز به اجباری شدن رمز دوم پویا زمان باقیست و به دلیل حذف رمز‌های ایستا افراد در تکاپو برای فعالسازی رمز‌های خود هستند.

روز وداع با رمز دوم ایستا فرا رسید

بورس24 : تنها یک روز به اجباری شدن رمز دوم پویا زمان باقیست و به دلیل حذف رمز‌های ایستا افراد در تکاپو برای فعالسازی رمز‌های خود هستند.

گسترش استفاده از خدمات غیرحضوری کارت‌های بانکی و نبود اطلاعات کافی از سوی مشتریان باعث افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ شده است.

با افزایش حجم پرونده‌های فیشینگ بانک مرکزی فعالسازی رمز دوم پویا را به نظام بانکی کشور ابلاغ کرد و قرار است در روز‌های آینده رمز‌های دوم ایستا از دسترس خارج و به جای آن استفاده از رمز‌های دوم پویا در دستورکار قرار گیرد.

پیش از این قرار بود طرح استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف از ابتدای خرداد ماه امسال عملی شود، اما به دلیل ناتوانی برخی بانک‌ها در ایجاد زیرساخت‌های پایدار و ایجاد مشکل در برخی از اپلیکیشن‌های بانکی این طرح به تاخیر افتاد.

این طور که پیداست طرح از ابتدای دی‌ماه اجرایی می‌شود، اما در این بین هنوز بسیاری از مشترکان بانکی بسیاری از دارندگان کارت‌های بانکی، هنوز موفق به فعال‌سازی سامانه‌های دریافت رمز‌های پویا نشده‌اند.

براساس آخرین اطلاعیه بانک مرکزی درباره رمز‌های دوم پویا به‌منظور رفاه حال مشتریان محترم بانکی و ایجاد فرصت بیشتر برای انجام کار، از ابتدای دی‌ماه اجرای طرح رمز دوم پویا بصورت مرحله‌ای در بانک‌ها و موسسات اعتباری طی چند روز انجام می شود.

بدین ترتیب از ابتدای دی‌ماه با اعمال تغییرات لازم در درگاه‌های پرداخت اینترنتی، امکان درخواست رمز دوم پویا و دریافت آن از طریق پیامک به تدریج و طی چند روز برای مشتریان بانک‌های مختلف فراهم خواهد شد.

همچنین از زمان مذکور انجام پرداخت و خرید‌های اینترنتی با رمز دوم فعلی امکان پذیر نیست لذا مشتریان بانکی چنانچه تاکنون نسبت به فعال‌سازی رمز دوم پویا اقدام نکرده‌اند، هرچه سریعتر با مراجعه به شعب یا وب‌سایت بانک و یا طی ارتباط با مرکز تماس بانک خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است که بانک‌ها بر اساس درخواست مشتریان، رمز دوم یکبار مصرف (پویا) را به شماره تلفن همراه آن‌ها از طریق پیامک ارسال می‌کنند و برای بهره‌مندی از این خدمت، مشتریان بانکی باید شماره تلفن همراه خود را به بانک اعلام کنند.

مدت زمان زیادی به اجباری شدن استفاده از رمز‌های دوم پویا باقی نمانده و افراد به دلیل استفاده بالا از تراکنش‌های بدون کارت در جنب و جوش برای فعالسازی رمز‌های یک بار مصرف خود هستند.

یکی از مشکلاتی که اغلب با نصب اپلیکیشن‌های بانکی برای افراد رخ می‌دهد اشغال فضای حافظه تلفن های همراه است به طوری که فعالسازی اپلیکیشن چند بانک روی یک تلفن همراه به طور همزمان ممکن است برای افراد مشکلاتی ایجاد کند.

البته در این بین بسیاری از افراد برای فعالسازی رمز‌های دوم یک بار مصرف خود از طریق اپلیکیشن‌های بانکی با مشکلاتی روبرو شدند که اغلب با مراجعه به راهنمای بانک مربوطه مشکلشان رفع شد، ولی در برخی موارد که بیشتر مربوط به عدم همخوانی شماره تلفن همراه صاحب حساب با شماره همراه زمان افتتاح حساب بود مجبور به مراجعه حضوری و رفع این مشکل شدند.

فعالسازی رمز دوم پویا یک راهکار برای کاهش فیشینگ

در همین راستا محمد علی بخشی زاده کارشناس امور بانکی در گفت وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: رمز پویا تا حد قابل توجهی می‌تواند به مشتریان اطمینان دهد که پرداختشان در بستر امنی انجام شده مگر اینکه خودشان سهل انگاری کنند و رمز را در اختیار افراد دیگری قرار دهند.

وی با بیان اینکه افراد سودجو با سرقت اطلاعات بانکی اقدام به خالی کردن حساب مشریان می‌کنند گفت: در خرید‌های اینترنتی افراد سودجو با سوق دادن مشتری به سمت صفحات جعلی، رمز دوم مشتریان را در اختیار می‌گیرند.

با این تفاسیر رمز دوم پویا تنها یک راهکار برای کاهش فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌شود و در این مورد خود افراد نیز باید موارد امنیتی را رعایت کنند و از افشای رمز خود به دیگر افراد جلوگیری کنند.

منبع: میزان

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24