Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : چند روزی بود که سری جدید سریال رشد قیمت دلار در حال اکران بود و بازار کالا هم رو به بالا ؛ هر چند در روزهای اخیر دلار کمی عقب نشسته اما بازارهای کالایی همچنان پرتقاضا هستند و رشد قیمت را تجربه می کنند. از نقطه آغاز التهاب دلار که ریشه آن به دی ٩۶ بر می گردد تاکنون دلار چندین و چند بار سرکشی کرده و هر بار سرکشی اسکناس سبز آمریکایی مصادف شده با التهاب در بازار رسمی و غیر رسمی کالا. حالا درگذر از این پروسه ٢٣ ماهه باردیگر شاهد تکانه های جدید و رو به بالای بازار فولاد و داستان تکراری اختلاف قابل توجه دلار سامانه نیما و دلار بازار آزاد هستیم . فولاد مبارکه غول فولادسازی ایران که ورق مورد نیاز انواع صنایع را تولید می کند هم مثل همیشه در سیبل است ؛ شرکتی که بیش از ٨٠ درصد آن متعلق به سهامداران عدالت ، بازنشستگان تامین اجتماعی ، مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد و البته شمار زیادی از مردم است ، مجبور است بازهم از سیاستی خاص پیروی کند و محصولات خود را مطابق قوانین ستاد تنظیم بازار بر مبنای دلار نیما و قیمت جهانی و به نام تنظیم بازار فولاد عرضه کند ؛ استراتژی که هیچ وقت جواب نداد و نهایتا منجر شد تا محصولات این شرکت که متعلق به ذی نفعان مردمی است با نرخی ارزان در اختیار مشتریان قرار گیرد. حال این پرسش مطرح می شود که اساسا چرا باید فولاد مبارکه با بخشنامه های دولتی مجبور به فروش ورق فولادی با نرخی ارزان تر از قیمت واقعی بازار شود ، در حالی که منافع این ارزان فروشی فقط برداشت از جیب سهامدار یعنی همان مردم است. آیا سهامداران فولاد مبارکه به دولت این اجازه را داده اند که از سرمایه آن ها به نفع مشتری خاص و عام استفاده شود و آیا اکنون زمان پایان دادن به سیاست های دستوری و ایجاد اختلاف دلار نیما و دلار آزاد و کنترل بازارها به شیوه های نخ نما شده توسط دولت نیست؟ امین امیری فعال بازار سرمایه در گفت وگو با بورس ۲۴ در برابر این سوال که اجبار شرکت های خصوصی شده مثل فولاد مبارکه به ارزان فروشی محصول چه توجیهی دارد ؟ تاکید کرد : سیاست های دستوری هیچگاه در اقتصاد ایران اثر مطلوب نداشته و به ضرر همه است از جمله سهامداران.

...و حکایت همچنان باقی است ؛ داستان تکراری قیمت گذاری دستوری فولاد و اعتراض سهامداران

بورس24 : چند روزی بود که سری جدید سریال رشد قیمت دلار در حال اکران بود و بازار کالا هم رو به بالا ؛ هر چند در روزهای اخیر دلار کمی عقب نشسته اما بازارهای کالایی همچنان پرتقاضا هستند و رشد قیمت را تجربه می کنند.

از نقطه آغاز التهاب دلار که ریشه آن به دی 96 بر می گردد تاکنون دلار چندین و چند بار سرکشی کرده و هر بار سرکشی اسکناس سبز آمریکایی مصادف شده با التهاب در بازار رسمی و غیر رسمی کالا.

حالا درگذر از این پروسه 23 ماهه باردیگر شاهد تکانه های جدید و رو به بالای بازار فولاد و داستان تکراری اختلاف قابل توجه دلار سامانه نیما و دلار بازار آزاد هستیم .

فولاد مبارکه غول فولادسازی ایران که ورق مورد نیاز انواع صنایع را تولید می کند هم مثل همیشه در سیبل است ؛ شرکتی که بیش از 80 درصد آن متعلق به سهامداران عدالت ، بازنشستگان تامین اجتماعی ، مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد و البته شمار زیادی از مردم است ، مجبور است بازهم از سیاستی خاص پیروی کند و محصولات خود را مطابق قوانین ستاد تنظیم بازار بر مبنای دلار نیما و قیمت جهانی و به نام تنظیم بازار فولاد عرضه کند ؛ استراتژی که هیچ وقت جواب نداد و نهایتا منجر شد تا محصولات این شرکت که متعلق به ذی نفعان مردمی است با نرخی ارزان در اختیار مشتریان قرار گیرد.

حال این پرسش مطرح می شود که اساسا چرا باید فولاد مبارکه با بخشنامه های دولتی مجبور به فروش ورق فولادی با نرخی ارزان تر از قیمت واقعی بازار شود ، در حالی که منافع این ارزان فروشی فقط برداشت از جیب سهامدار یعنی همان مردم است.

آیا سهامداران فولاد مبارکه به دولت این اجازه را داده اند که از سرمایه آن ها به نفع مشتری خاص و عام استفاده شود و آیا اکنون زمان پایان دادن به سیاست های دستوری و ایجاد اختلاف دلار نیما و دلار آزاد و کنترل بازارها به شیوه های نخ نما شده توسط دولت نیست؟

امین امیری فعال بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در برابر این سوال که اجبار شرکت های خصوصی شده مثل فولاد مبارکه به ارزان فروشی محصول چه توجیهی دارد ؟ تاکید کرد : سیاست های دستوری هیچگاه در اقتصاد ایران اثر مطلوب نداشته و به ضرر همه است از جمله سهامداران.

وی گفت : در بورس کالا قیمت پایه این گونه تعیین می شود که قیمت جهانی محصولات فولاد مبارکه که عمدتا ورق گرم می‌باشد را از روی نشریه پلتس یا متال بولتن در منطقه سی ای اس به دست می آورند که اکنون حدود ۴۰۶ تا ۴۱۰ دلار قیمت یک تن ورق گرم سی ای اس بر اساس نشریات معتبر بین المللی است. سپس بر این اساس ضرب در دلار نیمایی کرده، یعنی دلاری که اخیرا ۱۱ هزار تومان شده می کنند و پنج درصد هم تخفیف لحاظ می کنند ، در این صورت قیمت پایه محصولات ورق فولاد مبارکه در بورس کالا مشخص می شود.

او تصریح کرد: کسانی که می خواهند ورق گرم در بورس کالا خریداری کنند قیمت هایی که سفارش می گذارند باید از این قیمت پایه بیشتر باشد حالا بسته به این که تا چه میزان تقاضا وجود داشته باشد و چند نفر با چه تناژی بخواهند این ورق را خرید کنند رقابت می شود که در این صورت از قیمت پایه هم می تواند بالاتر معامله صورت بگیرد. هنگامی که قیمت دلار نیما و دلار بازار آزاد اختلاف قابل توجه پیدا می کند برای دلالان به صرفه می‌شود که ورق گرم را بر مبنای دلار ۱۱۰۰۰ تومانی خریده و بر اساس دلار 13۰۰۰ تومانی صادر کرده و یا به مصرف کننده بفروشند . اگر تقاضای داخلی نیز بالا باشد رقابت در بورس کالا زیاد می شود و قیمت معامله در بورس کالا و قیمت صادراتی نزدیک می شود ؛ حال وقتی رقابت در بورس کالا محدود باشد و یا تقاضای داخلی ضعیف باشد واسطه ها با حداقل رقابت محصولات را با قیمتی نزدیک به قیمت پایه خریداری می کنند .

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هنگامی که اختلاف قیمت دلار نیمایی و قیمت دلار بازار آزاد کم می شود اصطلاحا سود دلال نیز کم می شود ، در این صورت تقاضا هم برای بورس کالا کاهش می یابد و در نتیجه رقابت نمی شود و قیمت ورق همان قیمت ورق پایه معامله می شود. در این صورت زمانی که مقایسه می کنیم می بینیم دلار 13 هزار تومان شده ، اما ورق با دلار ۱۱۰۰۰ هزار تومانی قیمت گذاری می شود.

این فعال حقیقی بورس بیان کرد: زمانی که قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد افزایش پیدا می کند رقابت هم در بورس کالا برای این محصول ایجاد می شود و هم اکنون قیمت ورق فولاد مبارکه حوالی پنج میلیون تومان به ازای هر تن است ، اما قیمت پایه کمتر از این میزان است. اما معتقدم می تواند بالاتر از این نیز قیمت گذاری شود. در صورتی که دلار بازار آزاد بالای ۱۳۰۰۰ تومان ثبات داشته باشد و دولت از نگه داشتن دلار نیما کوتاه بیاید قیمت ورق گرم ۵ میلیون تومانی می تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر رشد داشته باشد . اگر قیمت های جهانی متزلزل گردد و یا قیمت دلار مجدد کنترل شود نمی توان امید به رشد بیشتر قیمت ها داشت .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24