Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک افزایش سرمایه جذاب در راه است احتمال افزایش نرخ برق و چند خبر دیگر

«بمپنا» و چند رخداد مهم

بورس24 : بر اساس مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت برق عسلویه مپنا، سه اقدام مهم باید صورت می گرفت که اعضای هیات مدیره و سهامداران عمده قول انجام آن ها را داده بودند ؛ هم اکنون نیز سهامداران بر اساس تکالیف مجمع و قول مدیران منتظر عملیاتی شدن این وعده ها هستند.ابتدا این که بر اساس تکالیف مجمع باید شرکت پیگیر جرایم تاخیر دریافت وجوه فروش برق به وزارت نیرو می شد که رقم بسیار قابل توجهی می باشد و همچنین موضوع سنکرون شدن اولین واحد سیکل ترکیبی تا پایان مهرماه سال جاری و عملیاتی شدن افزایش سرمایه شرکت تا پایان سال ادعایی بوده که توسط رییس هیات مدیره شرکت در مجمع مطرح گردیده است. حال باید دید چه میزان از این وعده ها تاکنون عملی شده و یا در مراحل نهایی می باشد؟

بررسی های بورس24 نشان می دهد: شرکت نیروگاه برق مپنا طبق قراردادی سه جانبه و براساس بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲ بین شرکت نفت و وزارت نیرو و شرکت برق عسلویه مپنا واحد ۵۰۰ مگاوات پروژه سیکل ترکیبی را، اجرا می کند که اولین واحد سیکل ترکیبی به زودی سنکرون می شود .

براساس قرارداد متقابل به محض سنکرون شدن، دولت طبق قانون بودجه سال ۹۲ و قراردادی که بسته است، موظف است کل سرمایه گذاری طرح را به میزان ۴۰۸ میلیون یورو به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت ، حداکثر ظرف ۲ سال به شرکت برگرداند.

علاوه بر این ، شرکت به ازای هر سهم ۸۰۰ تومان اندوخته دارد از سوی دیگر بعد از به بهره برداری رسیدن سیکل ترکیبی به واسطه قانون خرید برق از نیروگاه های دارای بهره وری بالاتر، دولت موظف است خرید برق از این شرکت را در اولویت قرار دهد و لذا سهامداران می توانند از فروش برق توسط شرکت به شبکه در ساعات غیر پیک نیز مطمئن باشند.

دو رخداد مهمی که در پیش است

نکته اول و بسیار مهم این است که با سنکرون واحد های سیکل ترکیبی مشکل فروش برق از بین می رود و نکته دوم این است که دولت باید برق واحد سیکل ترکیبی را به میزانی حساب کند که طی 2 سال هزینه سرمایه گذاری به شرکت برگردد.

اگر ۴۰۸ میلیون یورو را براساس دلار نیمایی حساب کنیم، دولت باید حدود ۵ هزار میلیارد تومان به شرکت پرداخت نماید. از سوی دیگر با سکنرون شدن واحد سیکل ترکیبی این نیروگاه با همان میزان گاز ، یک و نیم برابر برق تولید می کند و بازدهی عملیاتی آن به میزان قابل توجهی رشد می کند.

نکته دیگر این که در حال حاضر بحث افزایش نرخ حامل های انرژی مطرح شده ، (که اولین آن ها بنزین بود)، نرخ برق هم افزایش پیدا می کند که صحبت هایی از قیمت ۹۰ تومان و ۱۷۶ تومان مطرح شده است.

ممکن است برق خانگی و صنعتی قیمتی متفاوت داشته باشند. براساس ابلاغیه وزارت نیرو تمام شرکت های صنعتی که بالای یک مگاوات برق مصرف می کنند، از این به بعد، باید برق خود را از بورس انرژی بخرند. یعنی دولت موظف نیست از برق شبکه به آن ها بدهد. احتمالا قرارداد خرید برق از بخش خصوصی نیروگاه ها می تواند استارت بخورد.

بر همین اساس شرکت های بزرگ صنعتی فولاد و پتروشیمی و آن هایی که خرید برق را از شبکه سراسری تامین می کنند، باید با همین نیروگاه ها قرارداد ببندند. به همین دلیل احتمالا اگر قیمت برق افزایش پیدا کند، وضعیت نیروگاه ها تغییرقابل توجهی خواهند داشت.

نیروگاه ها به لحاظ کارآیی با هم متفاوت هستند، (به واسطه این که ارتفاع از سطح دریا چقدر است و میزان دسترسی به شبکه انتقال برق چگونه است) و چون ارتفاع این نیروگاه از سطح دریا ۱۰۰ متر است و در منطقه اقتصادی عسلویه واقع شده ، به همین دلیل از لحاظ کارایی ، این نیروگاه در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

نیرو گاه پرند اولین نیروگاهی که براساس قرارداد بیع متقابل در سال 97به بهره برداری رسیده است و در تبصره ۴۵ بودجه سال ۹۸ بودجه ای به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت صرفه جویی در مصرف سوخت برای این نیروگاه درنظر گرفته شده است که بر اساس قرارداد بخشی از آن نیز در سال ۹۹ به این نیروگاه پرداخت خواهد شد.

افزایش سرمایه جذاب در «بمپنا»

در همین راستا، مجید تاجیک مدیر عامل شرکت توسعه برق عسلویه مپنا به خبرنگار بورس24 گفت: به دلیل برخی مسایل پیش بینی نشده سنکرون اولین واحد کمی به تعویق افتاد اما خوشبختانه تا حدود دو ماه آینده سنکرون واحد اول سیکل ترکیبی آغاز خواهد شد و این موضوع خبر خوبی برای سهامداران است.

وی همچنین در راستای اجرای قرارداد بیع متقابل و بهره برداری از واحد سیکل ترکیبی از ارسال برنامه افزایش سرمایه قابل توجه شرکت ( احتمالا از انباشته و مطالبات)در سامانه کدال تا چند روز آینده خبر داد و گفت: به دلیل این که این عدالت رعایت شود و همه سهامداران از موضوع افزایش سرماسه با خبر گردند، به زودی جزئیات افزایش سرمایه شرکت را در سامانه کدال بارگذاری می کنیم.

وی در خصوص بازگشت هزینه های صورت گرفته برای اجرای سیکل ترکیبی گفت: با توجه به پرداخت هزینه مربوطه به نیروگاه پرند توسط دولت، امیدواریم سرمایه گذاری «بمپنا» هم به این شرکت پرداخت شود.

تاجیک از مکاتبه با وزارت نیرو و پیگیری جرایم دیر کرد پرداخت برق تحویلی به شبکه گفت: خبرهای خوشی در این خصوص برای سهامداران در اینده نزدیک داشته باشد که مطمینا از طریق کدال شفاف سازی خواهد شد.

با توجه به برنامه گروه مپنا مبنی بر عرضه هلدینگ نیروگاهی تا پایان سال از طریق بورس، ضرورتا ارزشگذاری نیروگاه های این گروه قبل از عرضه در بورس می باید انجام شود بر همین اساس ارزش جایگزینی نیروگاه عسلویه نیز تا موعد مذکور محاسبه و ملاک عمل خواهد بود.

گفته می شود که، نیروگاه مپنا برنامه جداگانه ای برای ارزشگذاری دارد و با اجرای قرارداد بیع متقابل بخش سیکل ترکیبی این نیروگاه به صورت روز ارزشگذاری شده و ملاک افزایش سرمایه های آتی قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24