Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امکان تبادل انرژی بین ایران و همه کشور‌های همسایه در چارچوب برنامه بلند مدت وجود دارد و از طرفی با اصلاح الگوی مصرف می توان مازاد مصرف را با هدف ارزآوری به کشورهای دیگر صادر کرد.

صادرات برق به کشور‌های همسایه توسعه می یابد؟

بورس24 : امکان تبادل انرژی بین ایران و همه کشور‌های همسایه در چارچوب برنامه بلند مدت وجود دارد و از طرفی با اصلاح الگوی مصرف می توان مازاد مصرف را با هدف ارزآوری به کشورهای دیگر صادر کرد.

ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، گام‌های موثری برداشته و امکان صادرات برق به تمام کشور‌های هم مرز خاکی اش را فراهم کرده است.

در کنار صادرات برق به کشور‌های منطقه اخیرا شاهد سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق و امضای تفاهم‌نامه‌ای برای بهبود شبکه توزیع، کاهش تلفات و همکاری در سطح مدیریت بین ایران و سوریه بودیم و طبق توافقی که اواخر سال ۹۷ بین وزرای نیرو برق ایران و عراق صورت گرفت، قرار شد برنامه سنکرون‌سازی شبکه برق ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ و جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود.

البته در خصوص همکاری برقی ایران و سوریه نیز در دیدار اخیر وزیر نیروی ایران و وزیر برق سوریه قرار شد همکاری دو کشور دوباره از سر گرفته شود که این همکاری در کنار ساخت نیروگاه و بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده برق این کشور شامل بهبود شبکه توزیع، کاهش تلفات شبکه توزیع و همکاری در سطح مدیریت می شود.

چندی پیش زضا اردکانیان وزیر نیرو تاکید کرد: امکان تبادل انرژی بین ایران و همه کشور‌های همسایه در چارچوب برنامه بلند مدت وجود دارد البته صرفا به دنبال صادرات نبوده و درصدد انتقال دانش و تجربه قدم برمی داریم.

تعاملات برقی بین ایران و عراق و سوریه درحالی انجام می‌شود که وزیر نیروی کشورمان معتقد است صلح و آرامش منطقه به توسعه یافتگی آن وابسته بوده و توسعه منطقه مستلزم همکاری بین کشور‌های آن است.

همچنین اردکانیان در تاره‌ترین صحبت‌های خود در رابطه با آخرین وضعیت صادرات برق به عراق اظهار کرد: قرارداد‌هایی که با دولت عراق بسته شده مانند گذشته سالیانه است چرا که بودجه آن‌ها نیز به صورت سالیانه در نظر گرفته می شود، اما در این بین یک سند همکاری سه ساله برای کمک به صنعت برق عراق در ابعاد مختلف تدوین شده است.

این طور که وزیر نیرو گفته است صادرات برق به عراق تمدید می شود ضمن اینکه طبق برنامه، سیستم برق ایران و عراق نیز سنکرون شده و صنعت برق این دو کشور با یکدیگر در ارتباط هستند.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت‌های کشور در زمینه صادرات برق گفت: اکنون این پتانسیل وجود دارد که با افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، ارمنستان، ترکیه و عراق تبادل انرژی صورت گیرد و لازم است تا به موضوع مدیریت مصرف توجه بیشتری شود.

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات برق ایران از سوی عراق

چندی پیش اردکانیان در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات عراق به ایران اظهار کرد: در گذشته مشکلاتی در زمینه دریافت بدهی‌ها وجود داشت که بخشی از آن مربوط به مسائل تحریم بود. خوشبختانه در یک سال اخیر تلاش زیادی از سوی طرفین صورت گرفته که براساس آن بخش قابل توجهی از مطالبات پرداخت شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: علاوه بر دریافت مطالبات قرارداد‌هایی در زمینه صادرات برق با کشور‌های عراق و افغانستان امضا شده است و در زمینه صادرات انرژی یکی از مزیت‌های نسبی به جهت موقعیت کشور، تبادل انرژی با کشور‌های همسایه است.

در حال حاضر در برخی کشور‌ها در طول سال و در برخی کشور‌ها در بخشی از سال که نیاز به برق دارند، صادرات انجام می‌شود و این یک منبع درآمد است که صنعت برق را می‌تواند سرپا نگه دارد و از طرفی مردم در همه ساعات شبانه‌روز بتوانند از نعمت برق برخوردار شوند.

افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات برق با تعدد نیروگاه‌ها

احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان در خصوص ظرفیت‌های کشور در زمینه صادرات برق به کشور‌های منطقه گفت: خوشبختانه در زمینه تولید برق به خودکفایی رسیده‌ایم، اما در زمینه الگوی مصرف نگرانی‌هایی وجود دارد که با اصلاح الگوی مصرف می‌توان مازاد تولید را به کشور‌های همسایه صادر و ارز آن را وارد کشور کرد.

وی افزود: ضعف ما این است که مدیریت مناسبی بر منابع نداشته‌ایم و باید فرهنگ سازی از دولت آغاز شود.

عضو کمیسیون انرژی در خصوص راهکار‌های توسعه صادارت برق به کشور‌های همسایه بیان کرد: یکی از روش‌ها افزایش تعداد نیروگاه‌ها در کشور است و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در داخل و مشارکت با کشور‌های همسایه در زمینه توسعه صادرات برق و ارزآوری بیشتر به کشور کمک کرد.

منبع: میزان

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24