Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مشاور نوبخت در گفت و گو با بورس ٢۴ : عدد مالیات برعایدی سهام ؛ صفر است نرخ خوراک پتروشیمی ها در لایحه تغییری نکرده... آن ٢٨٠٠ میلیارد تومان فقط بهره مالکانه نیست ، حقوق دولتی هم هست برای همه معادن جدید و قدیم... عدد بهره مالکانه فقط مربوط به معادن سنگ آهن نیست

پیگیری سه دغدغه بودجه ای بازار سهام

بورس24 : پس از تقدیم بودجه 99 توسط دولت به مجلس ، تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارهای مختلف تلاش کردند با بررسی روی بندهای مختلف این بودجه ، برآوردی اولیه از تغییرات احتمالی نسبت به سال گذشته داشته باشند.

به طور مثال در بخش معادن، طبق نظر کارشناسان بهره مالکانه معادن از 1500 میلیارد تومان در سال 98 به 2800 میلیارد تومان افزایش داشته است . نکته مهمی که وجود دارد این است که دولت برآورد درآمدی از جمع بهره مالکانه و حقوقی دولتی داشته و لزوما به معنی افزایش نرخ بهره مالکانه معادن نیست. از طرفی اساسا مدتهاست که تکلیف بهره مالکانه در ایمیدرو روشن می شود نه بودجه عمومی دولت! با احتساب این که به هر حال دولت معادن جدید را نیز در سبد درآمدی خود در نظر می گیرد و افزایش درآمد ناشی از بهره مالکانه لزوما به زیان معادن بزرگ و استراتژیک کشور نیست.

افزون بر این ، در لایحه بودجه سال 99 یک بخش ، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. در بودجه عمومی و بخش واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای عدد قابل توجهی برای واگذاری دارایی‌های منقول و غیرمنقول دولت مشاهده می‌شود. این عدد به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد در قانون بودجه 98 حدود 4450 میلیارد تومان بوده است. جهش عجیب این بخش درآمدی به توجه ویژه دولت به واگذاری اموال مازاد و احتمالا از طریق بورس اشاره دارد.

نگاهی به جزئیات این بخش نشان می‌دهد که دولت برنامه واگذاری حدود 40 هزار میلیارد تومان دارایی را دارد و این وظیفه بر اساس تبصره 12 لایجه بودجه انجام می‌شود. در تبصره 2 لایحه بودجه نیز نکات جالب توجهی مشاهده می‌شود که برای معامله‌گران بازار سهام مهم است.

در این بخش به واگذاری‌های بنگاه‌های دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله ETF اشاره شده است. اگر بین این موارد ارتباط ایجاد کنیم شاید باید عنوان کرد که دولت به ادامه مشارکت عمومی در بورس نیاز دارد و از نگاه بازاری احتمالا سیاستی برخلاف بورس ایجاد نمی‌کند، بر این اساس سال آینده نیز سال بورس است.

در خصوص مالیات بر عایدی و پایه های مالیاتی جدید نیز تاکنون هیچ موردی در بودجه دیده نشده کما اینکه در مورد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام افزایشی از ۸۰۰به ۲۳۰۰میلیارد تومان دیده شده که البته همانطور که قبلا اشاره شد هر افزایشی در کل یک مجموعه به معنای رشد نرخ نیست.

روایت مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۹۹ را با هم می خوانیم ...

خبری از مالیات بر عایدی سهام نیست

محمد کردبچه مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در برابر این سوال که مقایسه قانون بودجه 98 با لایجه بودجه سال 99 نشان می‌دهد که دولت در بخش درآمدهای مالیات و در بخش مالیات بر ثروت افزایش حدود دو برابری مالیات سهام در سال آینده نسبت به قانون بودجه 98 را پیش بینی کرده است. به این ترتیب برآورد از درآمد مالیاتی نقل و انتقال سهام از 800 میلیارد تومان به حدود 2300 میلیارد تومان رسیده است و آیا این به معنای افزایش مالیات سهام یا عایدی ناشی از آن است ؟ گفت: به طور کلی در مورد مالیات بر نقل و انتقال سهام هیچ گونه افزایش نرخی در نظر گرفته نشده و برآورد افزایش درآمد براساس رشد متوسط سالانه ارزش معاملات بورس بوده است و طبق ادامه روند موجود تعیین تکلیف می شود .

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر ساله طبق معیارهایی مشخص این افزایش درآمد ها در نظر گرفته می شود ، اما لزوما هر افزایش درآمدی به معنای افزایش نرخ نیست.

کردبچه افزود: در مورد بهره مالکانه و حقوق دولتی نیز بر همین منوال است و افزایش نرخ مورد نظر دولت نیست. معیار افزایش درآمد فقط بر اساس متوسط سالانه است و این که معادن جدید مورد بهره برداری قرار بگیرد.

او درباره این که دولت در قانون بودجه 98 حدود 1500 میلیارد تومان درآمد از بهره مالکانه و حق انتفاع دولتی در معادن برآورد درآمدی داشت که این عدد در لایحه بودجه 99 به 2800 میلیارد تومان رسیده است ، بار دیگر باید تاکید داشت که این موضوع لزوما به معنی افزایش بهره مالکانه نیست و حقوق دولتی را هم در بر می گیرد و مختص معادن سنگ آهن نیست بلکه همه معادنی است که پروانه آن ها به نام دولت است.

مالیات بر عایدی نداریم ...

این مقام مسئول تاکید کرد : دولت در بودجه 99 هیچگونه مالیات بر عایدی از جمله مالیات بر عایدی سود سپرده، سهام و مسکن در نظر نگرفته است.

کردبچه با اشاره به این که نرخ خوراک پتروشیمی ها هم در هیچ قسمتی از بودجه نیامده است ، گفت: در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه ۹۹ اشاره ای نشده و این موضوعات در مجلس بررسی و تصویب می شود.

به گفته وی، این بخش در قسمت منابع یارانه ها لحاظ شده و دیگر در بودجه عمومی دولت نیست و در تبصره ۱۴ قرار گرفته است.

واگذاری های دولتی افزایش یافت ...

وی با اشاره به این که دولت امسال تلاش کرده از محل انتشار اوراق بیشتر و واگذاری دارایی ها درآمد خود را افزایش دهد ؛ گفت: دولت در سال جاری مبلغ زیادی را برای مولد سازی دارایی ها در نظر گرفته که بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان است،همین طور برای انتشار اوراق و استفاده از محل صندوق توسعه ملی منابعی را نیز در نظرگرفته شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24