Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: شرکت‌های قیرساز با نوسانات قیمت خوراک، قیمت‌های قیر را افزایش یا کاهش می‌دهند.

دلیل نوسانات قیمت قیر چیست؟

بورس24 : رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: شرکت‌های قیرساز با نوسانات قیمت خوراک، قیمت‌های قیر را افزایش یا کاهش می‌دهند.

محسن ورزشکار رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: قیمت گذاری قیر بر اساس قیمت وکیوم باتوم(ماده اولیه قیر) انجام می‌شود و قیمت وکیوم باتوم نیز به صورت ماهانه توسط انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ابتدای هر ماه اعلام می‌شود.

او بیان کرد: انجمن صنفی صنعت پالایش نفت در انتهای هر ماه و بر اساس قیمت HSFO۳۸۰ و کروسین اعلامی در نشریه پلتس و بر اساس فرمول مصوب اقدام به محاسبه قیمت وکیوم باتوم به دلار می کند و این قیمت بر اساس میانگین نرخ تسعیر سامانه نیما و بصورت ریالی به شرکت بورس کالای ایران اعلام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران ادامه داد: پس از اعلام قیمت پایه وکیوم باتوم، پالایشگاه‌ها اقدام به عرضه در بورس کالای ایران و به تبع آن شرکت‌های قیر ساز نیز وکیوم باتوم مورد نیاز خود را به میزان عرضه شده توسط پالایشگاه ها، خریداری می‌کنند؛ لذا کل معاملات وکیوم باتوم از طریق بورس کالای ایران و در سقف عرضه شده توسط پالایشگاه‌ها انجام می‌شود.

بالا رفتن قیمت مواد اولیه کارخانه‌های تولید قیر

ورزشکار افزود: در برخی موارد با توجه به محدودیت عرضه پالایشگاه‌ها، این عرضه‌ها منجر به رقابت شده و شرکت‌های قیرساز امکان خرید وکیوم به قیمت پایه را نداشته و مجبور خواهند بود برای تامین خوراک کارخانه‌های تولیدی خود، وکیوم باتوم را با رقابت خریداری کنند لذا این امر منجر به بالا رفتن قیمت مواد اولیه کارخانه‌های تولید قیر و متناسب با آن قیمت‌های بالاتری برای قیر تعیین می‌ شود.

او گفت: شرکت‌های قیر ساز بایستی وکیوم باتوم را از پالایشگاه به کارخانه‌های تولید قیر حمل کنند لذا هزینه توزیع و بارگیری به آن اضافه می‌شود تا در نهایت وکیوم باتوم به کارخانه تولید کننده برسد. پس از ورود خوراک به کارخانه‌های تولید قیر، فرایند‌های تولید روی این ماده اولیه انجام شده و پس از انجام آزمایشات کنترل کیفی، قیر در گرید‌های مختلف آماده تحویل به مشتریان می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران تشریح کرد: علت اصلی تغییرات قیمت قیر، تغیرات قیمت وکیوم باتوم است چنانچه شرکت‌های قیرساز با نوسانات قیمت خوراک، قیمت‌های قیر را افزایش یا کاهش می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24