Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

چرا بازار برای خرید بیمه البرز به صف نشسته؟ ماجرای عرضه سهام دولتی در بیمه البرز به کجا رسید؟ گفت و گو با مدیرعامل....

علت اقبال به سهام بیمه ای چیست؟ میانگین بازدهی صنعت بیش از ٢٠ درصد

بورس24 : صنعت بیمه یکی از صنایعی است که طی هفته های گذشته در بازار سرمایه با اقبال خوبی همراه شده است. برخی از سهم های بیمه ای پیش از سایر هم گروه های خود روند صعودی را آغاز کردند و گوی سبقت را از سایرین ربودند.

بیمه کوثر ضمن این که از جمله سهم های بیمه ای بود که پیش از سایر سهم های بیمه ای روند رو به رشد خود را آغاز کرد، در این صنعت بالاترین بازدهی را تا کنون کسب کرده است. به طوری که ظرف کمتر از یک ماه و نیم اخیر بهای این سهم 76 درصد افزایش یافته است.

بیمه سامان و پارسیان در این مدت به یک میزان رشد کردند و 29 درصد بازدهی به سهامداران خود دادند. سهام بیمه دی نیز 27 درصد افزایش قیمت گرفت و بهای هر سهم بیمه میهن هم 25 درصد رشد کرد.

سهام شرکت های بیمه ما، البرز، نوین و دانا در این مدت بین 20 تا 22 درصد بازدهی کسب کردند. بیمه های ملت، معلم و پاسارگاد نیز بین 10 تا 16 درصد رشد کردند. اما بازدهی سهام اتکام ، آسیا و اتکای کمتر از 10 درصد بود.

در صنعت بیمه سهام بیمه حکمت صبا که از خرداد ماه سال جاری و زمانی که در محدوده قیمتی 63 تومان قرار داشت متوقف شده بود، در آبان ماه به تالار شیشه ای بازگشت. این سهم نوزدهم آبان ماه با 168 درصد رشد قیمت نسبت به زمان توقف در محدوده 169 تومان بازگشایی شد و از آن زمان تاکنون همچنان در مدار صعود قرار دارد. به طوری که صرفنظر از قیمت بازگشایی، قیمت این سهم در همین هفته های اخیر بیش از 15 درصد افزایش یافته است.

با وجود این که بخش عمده ای از سهام بیمه ای طی هفته های گذشته بازدهی های مطلوبی را عاید سهامداران خود نموده اند اما همچنان بازار از این سهم ها استقبال خوبی نشان می دهد. به طوری که در معاملات روز گذشته بازار برای سهام شرکت های بیمه معلم، بیمه حکمت صبا، بیمه پارسیان و بیمه البرز به صف خرید نشسته بود.

همزمان رئیس کل بیمه مرکزی ایران درباره واگذاری سهام دولت در شرت های بیمه ای تا پایان سال جاری ابراز امیدواری کرده است.

آیا زمان سودآوری سهام بیمه ای فرارسیده؟

خبرنگار بورس24 در گفت و گو با سید رسول تاجدار مدیر عامل شرکت بیمه البرز درباره عمده ترین دلایل اقبال اخیر شرکت های بیمه ای در بازار سهام پرسش هایی را مطرح کرد. او ابراز داشت: به طور کلی تغییرات بازار سهام متاثر از تعدادی متغیر است که یکی از آن ها متغیرهای روانی است که قطعا تاثیر زیادی بر جو بازار سرمایه دارد اما در شرایط کنونی موضوع مهم این است که این متغیر تاثیر چندانی بر استقبال بازار از سهام بیمه ای نداشته است. بلکه شرایط و ویژگی های کنونی صنعت بیمه موجب اقبال به سهام این شرکت ها شده است.

وی اضافه کرد: ارزش بازار یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در توجه بازار به سهام شرکت هاست. به عنوان مثال هم اکنون شرکت هایی در بازار سرمایه هستند که علیرغم این که همسطح بیمه البرز هستند اما ارزش بازار آن ها 200 تا 250 درصد بالاتر از بیمه البرز است، در حالی که سود نقدی و بازدهی آن ها به مراتب کمتر از بیمه البرز است.

او در ادامه به ویژگی های مهم بیمه البرز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیمه البرز قابلیت هایی دارد که می تواند تبدیل به پتانسیلی قوی و بالفعل در این شرکت شود تا بتواند از آن محل افزایش سرمایه حداقل 200 درصدی بدهد. بنابراین استقبال بازار از بیمه البرز کاملا طبیعی و خارج از متغیرهای روانی بازار است و در نتیجه می توان گفت که بازار در انتخاب سهام بیمه البرز و تشکیل صف خرید بر روی نماد این شرکت کاملا عقلایی رفتار کرده است.

تاجدار در ادامه بیان داشت: در کنار ویژگی های قابل تامل شرکت بیمه البرز و تاثیر آن ها بر اقبال بازار به این سهم باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در حال حاضر در بازار های موازی خبری نیست. به عنوان مثال در بازار ملک شاهد تغییرات چندانی نیستیم، در بازار طلا نیز سودی که حاصل می شود با بازدهی بازار سرمایه قابل مقایسه نیست. بنابراین می توان گفت به نوع استقبال کلی نیز از کلیت بازار سرمایه وجود دارد که در کنار ارزندگی های صننعت بیمه باید به آن توجه داشت.

مدیر عامل بیمه البرز با اشاره به بازدهی که سایر صنایع کسب کرده اند و مقایسه آن با بازدهی صنعت بیمه اظهار داشت: صنعت بیمه به هیچ عنوان متناسب با سایر صنایع مانند کانی های فلزی، پتروشیمی ها، خودرویی ها و دارویی ها رشد نکرده و در واقع افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده است و می توان گفت که اکنون فرصتی است که صنعت بیمه رشد واقعی خود را تجربه کند.

از او پرسیدیم که آیا صنعت بیمه پتانسیل لازم را دارد که به اندازه سایر صنایع رشد کند؟ او تصریح کرد: به اندازه سایر صنایع که رشد های قابل توجهی را تجربه کرده اند خیر اما به نظر می رسد همین حالا از صنعت بیمه انتظار رشد 100 تا 150 دردی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: قیمت سهام شرکت های بیمه ای به هیچ وجه متناسب با توانایی ها و ارزش هایی که دارند بر روی تابلو رشد نکرده اند و به نظر می رسد هم اکنون زمان جبران فرا رسیده است.

برنامه دولت برای عرضه مجدد سهام خود در بیمه البرز موفق خواهد شد؟

تاجدار در برابر این پرسش که موضوع تصمیم دولت برای واگذاری سهام شرکت های بیمه ای تا پایان سال جاری تا چه میزان بر اقبال به سهام این صنعت موثر واقع شده، گفت:  البته باید توجه داشت که دولت تنها یک سهم بیمه ای دارد که آن هم بیمه البرز است. دولت مالک 17،34 درصد از سهام بیمه البرز است و در سایر شرکت های بیمه ای سهمی ندارد. ان شاالله همانطور که برنامه ریزی شده قرار است تا پایان سال جاری دولت سهام خود را در بیمه البرز حتما واگذار کند.

او تاکید کرد: مقرر شده که این واگذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا همان FATF ها انجام شود. انجام این کار چند مزیت دارد نخست این که مشارکت مردم در خرید سهام افزایش می یابد و دوم این که سهام شناور شرکت بیمه البرز به شدت افزایش پیدا می کند. زیرا زمانی که از طریق FATF ها واگذار شود سهام به صورت خرد عرضه می شود و اغلب مردم از این موضوع منتفع می شوند.

در پایان از او پرسیدیم با توجه به این که عرضه سهام بیمه البرز توسط دولت در سال گذشته ناموفق بود چقدر به موفقیت آمیز بودن عرضه آن در سال جاری امیدوار هستید؟ او تصریح کرد: البته نحوه و شرایط عرضه در سال گذشته موجب شد که این عرضه انجام نشود. می دانیم که عرضه قبلی سهام بیمه البرز توسط دولت به صورت یکجا و نقدی بود و قطعا شرایط بد واگذاری موجب عدم انجام این عرضه شد.

وی تاکید کرد: بیمه البرز سهم ارزشمندی است و این شرایط نامناسب عرضه بود که موجب عدم انجام آن شد اما در سال جاری با توجه به تغییر شرایط عرضه و با در نظر گرفتن پتانسیل هایی که شرکت بیمه البرز داراست، مخصوصا در بخش سرمایه گذاری های بورسی و دارایی های ثابت هم اکنون همین دو مورد بیش از 1800 ملیارد تومان مازاد ارزش برای بیمه البرز ایجاد کرده است، از این رو به نظر می رسد مانعی برای دولت جهت عرضه وجود نداشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24