Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس فروشندگان آهن و فولاد گفت: ما می‌توانیم با حمایت از صنعت فولاد، تمامی هزینه‌های کشور را تامین کنیم.

۱۰ میلیون تن فولاد ایران در انتظار صادرات

بورس24 : رئیس فروشندگان آهن و فولاد گفت: ما می‌توانیم با حمایت از صنعت فولاد، تمامی هزینه‌های کشور را تامین کنیم.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اظهار کرد: ما می توانیم با حمایت از صنعت فولاد و سرمایه گذاری هدفمند، ضمن ایجاد اشتغال پایدار و قطع وابستگی به فروش نفت، تمامی هزینه‌های کشور را تامین کنیم.

به گفته وی، با ارزان فروشی میلگرد و بعضا خام فروشی سعی شده بعضی از بازار‌ها را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: رونق تولید و رشد در صنعت فولاد، مستلزم این است که به توانمندی ها و ظرفیت‌های بالقوه در کشور و مصارف آن در داخل و صادرات این کالای استراتژیک به کشور‌های همجوار توجه ویژه کرده و نگاه دقیق تری به شرایط خاص ایران در تولید فولاد در جهان داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون، ما با موقعیتی ویژه، یعنی با ۱۵ کشور همسایه و با حدود ۶۰۰ میلیون جمعیت هم مرز، و بر اساس آمار این کشور‌ها قریب به ۲۰۰۰ میلیارد دلار مراودات تجاری داشته که سهم ما از این دادوستد‌ها بسیار ناچیز و تنها ۳۷ میلیارد دلار آن هم با ریسک بسیار بالا و مشکلات فراوان یعنی کمتر ۲ درصد است.

در سال ۲۰۱۸ سرانه مصرف داخلی فولاد ۲۰۱ کیلو گرم بوده است

رستگار بیان کرد: امروزه مصارف داخلی فولاد ما بر اساس آمار در سال ۲۰۱۸ سرانه مصرف ۲۰۱ کیلو گرم بوده که ما حدود ۲۰ کیلو گرم از متوسط نورم مصرف خاورمیانه کمتر هستیم، یعنی حدود ۲۵ میلیون تن تولید که ۱۷ میلیون تن آن مصرف داخلی و مازاد این تولیدات در انتظار صادرات است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تصریح کرد: آنچه برای ۱۴۰۴ هدفگذاری شده ۵۵ میلیون تن است که از این میزان تولید باید ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن صادر شود، و برای رسیدن به این هدف باید از سرمایه گذاران داخلی حمایت شود چرا که تولید پایدار نیازمند برنامه و استراتژیک است.

رستگار گفت: با توجه به شرایط خاص کشور به جهت برخوردار بودن از منابع ارزان این اهداف خوشبختانه دست یافتنی و تولید فولاد در این سال‌ها رشد قابل توجهی داشت است که درحال حاضر جزء چند کشور اصلی و مطرح تولیدکننده فولاد بوده و از مصرف کننده صرف به یک صادر کننده تبدیل شده ایم.

قیمت تولیدات ما برای صادرات ارزان‌تر است

وی بیان کرد: اما متاسفانه در سال‌های اخیر و مخصوصا سال ۹۸ بدلیل دخالت مستقیم افراد غیر متخصص، فعالان حرفه ایی و خوشفکر این حوزه به حاشیه رانده شده اند و همچنین سرکوب‌های قیمت‌ها و عدم مصارف داخلی و عدم حمایت از فعالین صادر کننده موجب کاهش ارزآوری و برهم خوردن توازن قیمتی این زنجیره شده است.

وی افزود: البته با ارزان فروشی و بعضا خام فروشی سعی شده بعضی از بازار‌ها را حفظ کنیم.بعنوان مثال؛ هم اکنون، با دارا بودن بهترین کیفیت در تولید، نرخ میلگرد ما برخلاف روند جهانی در هر تن۲۰ تا ۶۰ دلار ارزان‌تر از قیمت شمش است و بیشتر مواقع قیمت تولیدات ما برای صادرات ارزان‌تر و معمولا در سود گرفتن هم متضرر هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ادامه داد: امروزه در کشور ما با شعار زیبای کنترل قیمت ها، تصدی گری دولتی حاکم شده و برخلاف کشور‌های توسعه یافته که سعی می‌کنند از حوزه‌های اقتصادی (فولادی و ...) فاصله گرفته و بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری و اشتغال تشویق کرده و دولت بیشتر به اموری مانند آموزش، بهداشت و موضوعات رفاهی و از این قبیل خود را مشغول و دخالتی مستقیم در مقوله اقتصادی نداشته باشد مگر حمایتی، ولی در کشور ما سعی می شود بصورت مستقیم و با شیوه‌های مدیریتی که با هیچ یک از قوانین اقتصادی همخوانی ندارد دخالت مستقیم نموده و متاسفانه این روش مدیریتی موجب برهم خوردن چرخه تولید وتوزیع و صادرات شده است.

رستگار در پایان گفت: اما تغییر بعضی از قیمت‌ها در روز‌های اخیر بدلیل افزایش مصرف داخلی و یا کمبود کالا نبوده، بلکه بازار ما متاثر از نوسانات نرخ جهانی فولاد و التهابات و نوسان نرخ ارز‌های خارجی و همچنین انتظار تغییرات نرخ حامل‌های انرژی و خدمات دولتی و همچنین افزایش و وصول چشمگیر مالیات مستقیم و غیر مستقیم است.

گفتنی است، هم اکنون، صنعت آهن آلات در اکثر جوامع پیشرفته از رکود مالی رنج می‌برد، زیرا آن‌ها مراحل اصلی توسعه خود را پشت سر گذاشته اند و به تدریج در خواست شان برای فولاد کمتر شده است. این فلز در امور زیر بنایی و مسکونی مانند سد سازی، اتوبان سازی و ساخت خانه به کار می‌رود. در ایران و با توجه به وضعیت موجود در منطقه، صنعت فولاد رشد خوبی داشته و ظرفیت تولید این فلز در سال‌های گذشته به ٢۱/۴ تُن در سال رسید که کشور ایران را در جایگاه چهاردهم کشور‌های تولید کننده فولاد قرار داد.

ایران، قصد دارد در افق ۱۴۰۴ این رقم را به ۵۵ میلیون تُن در سال برساند. هزینه تولید، در صنعت فولاد سازی نقش کلیدی دارد. مانند نیروی کار ارزان، مسائل محیط زیست و مواد اولیه کافی، که ایران همه این ویژگی‌ها را دارا است. از این رو البته با توجه به مزیت نسبی این فلز در کشور ما، این صنعت نباید فقط با تکیه بر بازار داخلی توسعه یابد.

تلاش برای دستیابی به بازار‌های جهانی به گونه‌ای که سهم کشور را افزایش دهد می‌تواند کلیدی جهت توسعه اقتصادی بیشتر در آینده باشد. ضمن آنکه بیشتر کشور‌های پیرامون جمهوری اسلامی مانند پاکستان، عراق و سوریه نیاز بسیاری به فولاد برای امور زیر بنایی خود دارند. بنا بر این مسئولان نیز باید تمام نیروی خود را در سال جاری و در شرایط تحریم‌ها برای حمایت از تولید کنندگان داخلی به کار بگیرند تا رشد و رونق در صنعت فولاد روز افزون گردد تا در رتبه بالاتری در بازار جهانی فولاد قرار بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24