Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : شایعه شده است که افزایش تقاضای مهاجرت باعث افزایش معاملات خرید مسکن و ارزانی به وجود آمده، شده است! در شرایطی که هیچ اطلاعات موثقی درباره میزان مهاجرت از ایران در کوتاه مدت وجود ندارد، برخی شبکه های مجازی با خبرسازی درباره افزایش مهاجرت از ایران در روزهای اخیر، این موضوع را به بازار ربط داده اند و علت رشد معاملات مسکن در تهران را همین مهاجرت ها عنوان می کنند. این خبرسازی ها و شایعه پراکنی ها به دو علت کاملاً بی ربط با بازار مسکن است...

تاثیر مهاجرت در بازار مسکن؟

بورس24 : شایعه شده است که افزایش تقاضای مهاجرت باعث افزایش معاملات خرید مسکن و ارزانی به وجود آمده، شده است!

در شرایطی که هیچ اطلاعات موثقی درباره میزان مهاجرت از ایران در کوتاه مدت وجود ندارد، برخی شبکه های مجازی با خبرسازی درباره افزایش مهاجرت از ایران در روزهای اخیر، این موضوع را به بازار ربط داده اند و علت رشد معاملات مسکن در تهران را همین مهاجرت ها عنوان می کنند.

این خبرسازی ها و شایعه پراکنی ها به دو علت کاملاً بی ربط با بازار مسکن است.

علت اول آن است که کسانی که به با قصد مهاجرت به کشورهای خارجی سفر می کنند در ابتدا به هیچ مرجعی در ایران قصد خود را اعلام نمی کنند و در هیچ کجا این موضوع به عنوان علت سفر نوشته نمی شود.

بنابراین حتی با فرض این که در کوتاه مدت میزان مهاجرت از کشور افزایش پیدا کرده باشد، این موضوع ماه ها بعد روشن و مشخص می شود. علت دوم تعداد مالکان مهاجر و سهم مستاجران مهاجر است. به نظر می رسد کسانی که مثلاً در یک ماه اخیر با نیت پنهانی مهاجرت از ایران به کشورهای دیگر سفر کرده اند، اگر مالک بوده باشند ماه ها قبل واحد مسکونی خود را فروخته اند. این افراد درباره مهمترین دارایی شان در ایران به یکی از دو شکل عمل می کنند. در شکل اول، بعد از این که فرد تصمیم به مهاجرت می گیرد و بخش زیادی از مسیر مربوط به فراهم شدن شرایط سفر دائمی را طی می کند، ملک خود را می فروشد. در شکل دوم نیز فرد بعد از این که به خارج رفت و شرایط اقامت دائمی اش تامین شد (پس از حداقل یکسال)، از طریق خانواده خود در ایران کار فروش ملک خود را انجام می دهد.

بنابراین این که تصور شود یک فرد دو روز مانده به پروازش، اقدام به خرید مسکن خود کند، بسیار تصور ساده و مبتنی بر خیال بافی افراد تحلیلگر و ناآشنا به رفتار ملکی خانوارهای ایرانی است!

رشد 18 درصدی معاملات مسکن در آبان امسال اتفاق بدیهی و کاملاً قابل انتظار بود.

بازار مسکن مثل فرد بیماری است که نبض او از حداقل ضربان لازم برای حیات هم پایین تر رفته است. بنابراین باید این نبض تا رسیدن به کف حیاتی، ارتقا یابد. این اتفاق در آبان امسال افتاد. کاهش 1.8 درصدی قیمت مسکن نیز چیز خارق العاده ای نبوده که بخواهیم برای آن تحلیل های سخت و پیچیده و سراب گونه مطرح کنیم.

نوسانات زیر 2 تا 3 درصد قیمت مسکن بخاطر ناهمگن بودن آپارتمان هایی که در طول ماه های پشت سر هم خرید و فروش می شود، طبیعی است و نه باید این ها را به افزایش قیمت و نه کاهش قیمت معنادار توصیف کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24