Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بین‌ المللی بورس بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با عنوان کیش اینوکس ۲۰۱۹، با حضور هیات‌ های دیپلماتیک کشورهای دیگر، از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ آبان ماه امسال در جزیره کیش برگزار شد...

مروری بر آنچه در کیش اینوکس ششم گذشت

بورس24 : این نمایشگاه هم گذشت و به قولی «سخت گذشت اما، گذشت». هر ساله در کیش گرد هم می آمدیم و در رقابتی تنگاتنگ لحاظات پر شور نمایشگاه را مخابره می کردیم. اما در سالی که هستیم نمایشگاه کیش با شرایط خاصی برگزار شد.

از یک سو طوفان غیر منتظره کیش و از سویی قطعی اینترنت به دلیل افزایش نرخ سه برابری بنزین و اعتراضات مردمی! گذشت و خاطره این روزها ماند برای باقی سال های تجربه مان...

یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با عنوان کیش اینوکس ۲۰۱۹، با حضور هیات‌های دیپلماتیک کشورهای دیگر، از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ آبان ماه برگزار شد.

این رویداد با برگزاری ۳۷ نشست و همایش تخصصی داخلی و بین‌المللی، حضور نخبگان اقتصادی کشور، حضور بیش از ۲۰ سخنران کلیدی و بلند پایه از کشورهای مختلف در پنل‌ها و نشست‌های تخصصی، حضور بیش از ۷۰ سخنران کلیدی بلند پایه داخلی همراه بود.

از دیگر دستاوردهای این همایش، تبدیل جزیره کیش به مرکز توجه بازار سرمایه کشور در طی روزهای برگزاری رویداد و برنامه‌ریزی جهت برگزاری بیش از ۳۵۰ ملاقات تجاری بین مشارکت کنندگان در بزرگترین رویداد اقتصادی، حضور۴۰ مشارکت کننده بین‌المللی از ۲۵ کشور و ۲۶۰ مشارکت کننده داخلی کشور بود.

افتتاحیه این نمایشگاه بدون حضور معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان بورس به عنوان سخنرانان و با حضور غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس مناطق آزاد، نائب رئیس اتاق بازرگانی، مدیر عامل شرکت بورس تهران، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر مدیران و معاونین بورس، بانک و بیمه برگزار شد.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در این افتتاحیه گفت: با حمایت های بیمه مرکزی، اکنون استارت آپ های بیمه ای فعال هستند و آیین نامه هایی هم برای فعالیت این مجموعه ها تنظیم شده است.

۴۰ درصد از نقدینگی حاصل از حق بیمه های دریافتی در بازار سرمایه برود

سلیمانی در افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی افزود: شاخص پیشرفتگی کشورها به میزان ضریب نفوذ بیمه در آن کشور بستگی دارد. هر چه دولت ها در اداره کشور موفق باشند صنعت بیمه آن کشور موفق تر است.

وی گفت: به دنبال تبدیل اوراق بیمه ای به اوراق بهادار هستیم تا بتوانیم در بازار سرمایه فعالیت بسزایی داشته باشیم.

سلیمانی امیری افزود: بر اساس دستور العمل های جدید، شرکت های بیمه این امکان را دارند تا ۴۰ درصد از نقدینگی حاصل از حق بیمه های دریافتی را در بازار سرمایه و سهام سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: این میزان در دنیا ۸۰ درصد و در ایران اکنون ۲۰ درصد است. در تلاشیم تا ضریب نفوذ بیمه را افزایش دهیم به دنبال این هستیم تا حتی اوراق بیمه ای را بهادار و قابل خرید و فروش در بازار سرمایه کنیم.

در مقابل تحریم تاب آوردیم چون که...

حسین صلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: برگزاری چنین رویدادی که همه ساله اعضای سیستم سرمایه گذاری را جمع می کند به دومین دهه وارد شده است که قابل تقدیر است.

به گفته وی، در شرایطی که با تحریم ها مواجه هستیم برگزاری این همایش با موضوع توسعه تجارت با کشور های همسایه با نگاه کارآفرینی و نوآوری است.

وی افزود: آمار تجارت در سال ۹۷ از ۴۴ میلیارد دلار صادرات، ۲۴ میلیارد دلار به کشور های همسایه بوده است، که شاید این یکی از دلایل تاب آوری در مقابل تحریم است.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که از مجموع واردات ۱۶ کشور همسایه که ۱۱۸۰ میلیارد دلار بوده و سهم ما از صادرات به کشور های اطراف حدود ۲ درصد است که امیدواریم برای رشد اقتصادی مدون به دوبرابر ۴۸ میلیارد دلار برسانیم. 

حسن امیری معاون سازمان بورس نیز در افتتاخیه همایش گفت: ششمین نمایشگاه در حالی افتتاح می شود که فرصت مناسب برای شناسایی سرمایه گذاری و شناخت روش های مختلف تامین مالی معرفی شود. این گردهمایی مفروضات مورد استفاده فعالان در همه عرصه ها را مورد توجه قرار می دهد.

وی گفت: سازمان در دو زمینه اساسی نقش آفرینی کرده و تا افزایش شفافیت و معرفی روش های مالی به فعالیت مختلف نقش ویژه در تامین مالی داشته است. برای انتشار اوراق نیز ابزار غیر انتفاعی و انتفاعی وجود دارد. اوراق قرض الحسنه و وقف از این دست هستند.

او ادامه داد: در مورد ابزار انتفاعی صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های رهنی، خرید دین، مرابحه و ... در بخش خصوصی و دولت استفاده می شوند و سازمان منطقه آزاد کیش هم اولین بار از این ابزار استفاده کرده ، اوراق منتشر کردند.

وی افزود: یکی از ابزارهایی که دولت استفاده زیادی کرده ابزار خزانه اسلامی بوده که به نقدینگی بخش خصوصی کمک کرده است. ما در سال ۹۷، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشتیم، که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه بوده است و ۱۱۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بدهی داد و ستد می شود. 

او گفت: در کنار این ابزار ها تامین مالی جمعی در دستور کار است، که صندوق جسورانه از این نوع است و در شرکت های دانش بیان راه اندازی شده است. یکی از نو آوری های دیگر اوراق اجاره سهام است که راه اندازی و این موضوع عملیاتی شده است و چندین شرکت بخش خصوصی از آن استفاده کردند. همچنین برای اولین بار دولت اوراق منفعت منتشر کرده است. 

امیری افزود: گواهی سپرده برای بدهی محصولات مانند زعفران و پسته منتشر شده است. در عین حال در کنار این ابزار ها ما مباحث جدیدی در دست اقدام داریم، که در سال جاری عملیاتی می شود؛ مانند صکوک ترکیبی که روشی برای تامین مالی است.

غلامحسین مظفری رئیس مناطق آزاد و سایر مدیران نیز در ادامه همایش به سخنرانی پرداختند. 

در نمایشگاه سال جاری با وجود اینکه مدیران شرکت ها به دلایل شرایط استراتژیک نتوانستند در نمایشگاه حضور یابند، اما نشست های خبری و پنل های تخصصی همچنان با حضور برخی مدیران برگزار شد.

دو پنل تخصصی هلدینگ خلیج فارس با موضوعیت تامین مالی از بازار سرمایه توسط جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس برگزار شد، از سویی هلدینگ توکا با حضور فاطمه هاشمی فشارکی جلسه تخصصی را در سالن همایش ها برگزار نمود.

در بخش های فین استارزها و شرکت های دانش بیان و همایش های دانش آموزی سازمان بورس و فرابورس به خوبی توانست ایفای نقش نمایند. فین تک دانش آموزی با حضور حسین فهیمی، مدیر عامل سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و یاسر فلاح، مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برگزار شد.

فصل اول 

آخرین وضعیت طرح ها و افزایش سرمایه این شرکت بزرگ 

در روز نخست نمایشگاه رسول اشرف زاده مدیرعامل پترول طی نشست خبری با اصحاب رسانه صحبت کرد و گفت: امسال دو واحد بزرگ راه اندازی می شود. اوره لردگان که در سه فاز تعریف شده (سرویس های جانبی آب و برق بخار )شهریور ماه به بهره برداری رسید.

وی گفت: واحد بعد که امسال در مدار تولید است. الفین ایلام است. واحد شیرین سازی (sru) در مدار تولید قرار گرفته و الفین مهمترین بخش راه اندازی واحد پیش راه اندازی شروع شده و کوره روشن شده است.

هفته گذشته دومین کوره در سرویس قرار گرفته و در بهمن ماه افتتاح رسمی می شود حدود ۵۰۰ هزار تن تولید به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.

وی گفت: ظرفیت صدف عسلویه ۱۳۲ هزار تن است. لاستیک مصنوعی پیشرفته، که برای اینکه بتوانیم آینده این واحد ها را تضمین کنیم برای همه شرکت ها واحد پایین دست را تعریف می کنیم. که با تکمیل زنجیره ارزش با جلوگیری از خام فردشی ارزش افزوده بیشتری داشته و حجم سرمایه گذاری پایین ایجاد اشتغال بالا خواهد بود وزنجیره ارزش تکمیل می شود‌.

اشرف زاده از افزایش سرمایه ای خبر داد و افزود: افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته که از ۲ هزار میلیارد تومان که به ۳۵۰۰ میلیارد تومان برسد که موافقت اولیه انجام شده و امیدواریم تا پایان انجام شود.

در ادامه با مجید نوروزی مدیر پذیرش شرکت بورس گفت و گویی داشتیم که گفت: پدیده شیمی قرن زیر مجموعه گلرنگ و الان 100 میلیارد سرمایه اش شده است. این ها در هیئت پذیرش پذیرش شده اند و اقدامات تکمیلی بر اساس توضیحاتی که داده شد در هیئت پذیرش دارند که همراه شرکت سرمایه گذاری کوثر 270 با میلیارد تومان سرمایه ، اگر این اقدامات را کامل کنند بلافاصله درج خو.اهد شد و نسبت به هماهنگی عرضه سهام آنها خواهد شد.

وی افزود: صنعت غذایی کوروش هنوز در هیئت پذیرش صحبت نشده است و در حال انجام اقدامات اولیه است و مدارک آن در حال تکمیل شدن است و امیدواریم تا پایان آذر ماه در هیئت پذیرش مطرح شود.

نوروزی ادامه داد: من فکر می کنم تا پایان سال 5 شرکت را داشته باشیم. دو مورد شرکت هایی بود که ذکر شد و سه مورد دیگر شرکت هایی هستند که امروزنسبت به تکمیل مدارک خود هنوز اقدام نهایی انجام نداده اند.

او ادامه داد: چون شرکت های متفاوتی هستند و الان نمی توانم نام آنها را عنوان کنم؛ یک شرکت فولادی است، یک شرکت سرمایه گذاری است و یک شرکت هم در حوزه صنعت ساختمان است.

فصل دوم

همه چیز در فرهنگیان خوب است...

در حاشیه نمایشگاه بورس بانک بیمه کیش مصاحبه ای با مهدی نیکدل مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان داشتیم تا در خصوص آخرین دستاوردها و برنامه های شرکت های زیر مجموعه گپ و گفتی داشته باشیم.

وی ابتدا در موررد شرکت های زیر مجموعه توضیح داد: اوضاع بانک سرمایه خیلی بهتر شده است. تیمی که در بانک مستقر هستند برنامه احیا دارند و اقدامات مثبتی کرده اند، واقعیت این است که به نظر می آید شاخص ها در همین ابعاد بهتر شده است.

وی گفت: تلاش می کنیم برای شرکت های غیر بورسی آمادگی ایجاد کنیم و بافت مالی آنها را اصلاح کنیم و همه مقدماتی که برای بورس نیاز دارند، فراهم کنیم. اما آنهایی که ماهیتا نمی توانند وارد بورس شوند، برای آنها هم برنامه شفاف سازی و پورتفو بهینه و اصلاح سرمایه گذاری داریم. 

نیکدل افزود:  ما برای همه شرکت ها برنامه داریم که به تدریج مشکلاتی که دارند را، برطرف کنیم و صورت های مالی آنها اصلاح شود و وارد بورس شویم. به طور مثال شرکت کیمیای پارس و بازرسی مهندسی ادغام شدند و جهت گیری های جدیدی پیدا کردند و همه چیز در مسیر ورودبه فرا بورس است.

آخرین عرضه های هلدینگ خلیج فارس؛ از آریا ساسول چه خبر؟

جعفر ربیعی  مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: هلدینگ از شرکت های پتروشیمی کشور است که چیزی حدود چهل درصد تولید و صادرات پتروشیمی کشور را مدیریت می کند.

وی افزود: بر اساس شاخص ارزش بازار این شرکت بزرگترین شرکت بورسی کشور است و بر اساس شاخص صادرات، بزرگترین صادر کننده کشور است. طیف وسیعی از محصولات پتروشیمی در شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس تولید می شود. از فرآورده های نفتی و سوخت گرفته تا انواع مواد شیمیایی و پلیمر.

او گفت: بخش زیادی از محصولات ما در بازار داخل از طریق بورس کالا به فروش می رسد. به عبارت دیگر تقریبا بازار بورس کالای پتروشیمی را شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس در کنار بقیه پتروشیمی های کشور تغذیه می کنند و مازاد بر نیاز داخل را صادر می کنیم. 

ربیعی افزود: اولویت اول ما تامین نیاز داخل کشور و واحدهای صنعتی در بورس کالا است. خوشبختانه از اواسط سال گذشته که بورس کالا به معنای واقعی رقابتی شد و ساز و کار واقعی بورس کالا حاکم شد، به این طرف یک فضای خیلی آرام و غیر ملتهبی را به خود دید و الان تقریبا هرکسی که می تواند کالای پتروشیمی در بورس بخرد، بدون مشکل می تواند این کالا را خریداری کند و حتی در مواردی عرضه محصولات پتروشیمی بیش از تقاضای محصولات پتروشیمی در بازار بورس است. 

به گفته وی، در قسمت صادرات هم عملیات صادراتی شرکت های پتروشیمی تابعه هلدینگ خلیج فارس در حال انجام است. ارز آن در داخل سامانه نیما عرضه می شود به مقداری که بازار نیما را هم ما می توانیم تا حد زیادی تامین کنیم.

وی گفت: در قسمت اخبار بورسی خود هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه که در بورس حضور دارند که شرکت های پتروشیمی پارس، مبین، فجر، نوری و شرکت سرمایه گذاری پترول است که مجموعا حدود ۱۲ درصد بازار بورس کشور را در اختیار داریم و از شرکت های تعیین کننده در بورس تلقی می شویم.

وی در مورد عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه عنوان کرد: سال گذشته پتروشیمی پارس را در بورس عرضه کردیم و امسال هم پتروشیمی نوری را عرضه کردیم. قول داده ایم که تا پایان سال حداقل دو پتروشیمی دیگر را در بورس عرضه کنیم. پتروشیمی تندگویان حتما عرضه خواهد شد و همکاران ما در پتروشیمی ارومیه به ما قول دادند که تا پایان سال عرضه شود. پتروشیمی آریا ساسول هم اقداماتی را برای پذیرش انجام داده است که امیدوار هستیم که این اقدامات تا پایان سال به نتیجه برسد و در بورس عرضه شود.

فصل سوم

چادر ملو ؛ مملو از اخبار خوب

هادی بشیری راد ، رئیس طرح و توسعه شرکت چادر ملو در رابطه با سرمایه گذاری های شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: سرمایه گذاری هایی که از شروع طرح هایمان داشته ایم تا الان به نرخ تاریخی حدود چهل و هشت هزار و پانصد میلیارد ریال بوده است و سرمایه گذاری هایی که در شرکت های سرمایه پذیر داشته ایم، تا شش ماهه امسال حدود بیست و یک هزار و ششصد میلیارد ریال بوده است که جمع کل آن حدود هفتاد هزار میلیارد و صد میلیون بوده است که سهم ارزی آن در داخل همین ریال یک میلیارد و هفتصد و نه میلیون یورو بوده است.

وی گفت: نتایج این سرمایه گذاری ها که الان در حال بهره برداری است، ظرفیت سازی تولید کنسانتره سنگ آهن به مقدار ده میلیون و پانصد هزار تن، تولید سنگ آهن دانه بندی حدود یک میلیون و پانصد هزار تن، تولید گندله چهار میلیون تن، تولید آهن اسفنجی سه میلیون و صد و پنجاه هزار تن، تولید شمش فولاد دو میلیون و صد هزار تن، تولید نورد میله گرد چهارصد و پنجاه هزار تن و یک طرح در دست اجرای تولید فولاد به ظرفیت ششصد هزار تن، که البته این ظرفیت با شرکت های سرمایه پذیرمان است، فولاد ارفع، فولاد غدیر و سرمد ابرکوه.

بشیری راد در مورد طرح های مشارکتی افزود: در زمینه طرح های مشارکتی، حدود بیست و یک هزار و ششصد میلیارد ریال تا الان سرمایه گذاری کرده ایم، طرح های عمده ما شرکت صنایع آهن فولاد ارفع است، حدود 7.43 درصد سهام آن مربوط به ما است. صنایع فولاد سرآمد ابرکوه حدود ۶۵ درصد سهام آن مربوط به ما است، آهن و فولاد غدیر که ۳۰ درصد سهام آن مربوط به ما است، انتقال آب خلیج فارس که سهام آن حدود 2.22 درصد است. شرکت نوین الکترود اردکان است که در حال ساخت کارخانه الکترود در اردکان است که 2.36 درصد سهام آن مربوط به ما است، شرکت فولاد شاهرود که 6.34 درصد سهام آن مربوط به ما است که در کل همان ۲۱ هزار ۶۰۰ میلیاردی است که ما سرمایه گذاری کردیم.

این مقام مسئول در چادر ملو در مورد طرح های در دست اجرا گفت: در مورد طرح های در دست اجرا ما الان دو مورد طرح در دست اجرا داریم، یک طرح اکتشاف مقدماتی و تفصیلی آنومالی D19 است که بالاخره پس از سال ها پیگیری موفق شده ایم، مجوز اکتشاف را بگیریم که این طرح در حال اجرا است. پیش بینی سرمایه گذاری حدود نوزده هزار و دویست و بیست و چهار میلیارد ریال است و امیدواریم که بتوانیم در سه سال آینده، ماده معدنی دست یابی پیدا کنیم.

فصل چهارم و آخر

همه چیر کیفیت داشت؛ گر چه سخت بود 

آریا حمیدیان، مدیر عامل شرکت بهاران تدبیر کیش در مورد کم و کیف نمایشگاه گفت: ظرفیت سالن رویداد کیش اینوکس تکمیل شده است. حدود پنج یا شش نشست هم به دلیل نبودن سالن برگزار نشده و حدود شش نشست را به سالن نمایشگاه منتقل کردیم. 

وی گفت: یعنی بحث های محتوایی در رویداد کیش اینوکس امسال بسیار پررنگ تر بوده است. امیدواریم این هم افزایی بین مسائل محتوایی و شکلی در نمایشگاه منجر به اتفاقات مثبت برای اقتصاد کشور شود. 

وی در خصوص همایش های اصلی بازار سرمایه گفت: همایش ها موضوعی و عملیاتی تر هستند و از کلیات دور شده ایم . تا سال گذشته یک نشست بزرگ برگزار می شد، (یک روز کامل با ده پنل )و امسال به نوعی این ۱۰ پنل تفکیک شده اند و تخصصی تر به موضوعات پرداخته اند.

حمیدیان گفت: ۲۸۰ شرکت در کیش اینوکس امسال شرکت کردند و ۳۶ نشست و همایش تخصصی طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه در مرکز همایشها توسط بیش از ۴۰ سازمان موسسه و نهاد دولتی و خصوصی برگزار شد. 

وی افزود: در محور داخلی همایشها به نقش بازار سرمایه در رونق تولید و بخش خارجی به گسترش ارتباطات در تجاری اقتصادی با کشور های همجوار و همسایه پرداخته شد.

به گفته وی، نهادهایی مانند وزارت صنعت و معدن و تجارت و صنعت بیمه در حوزه داخلی مشارکت داشتند و در بخش بین الملل معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و اتاق بازر گانی ایران به همراه اتاق های مشترک سفارت خانه ها آن بخش را هدایت کردند. 

حمیدیان گفت: علی رغم همه فراز و نشیب هایی که در سال جاری داشتیم به نسبت رویداد خوبی بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24