Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قدمت شروع عملیات کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی گلستان به سال ۸۵ می رسد. حال پس از ۱۳ سال، این مجموعه دچار مشکلات تامین مالی شده و با روند پیش رو در بهترین و بهتر بگویم خوشبینانه ترین حالت تا ۵ سال آینده به بهره برداری می رسد... مدیرعامل شرکت اما دیدگاه امیدوارانه تری نسبت به شرکت دارد و این طرح را دارای توجیه اقتصادی برای ادامه کار می داند...

آخرین وضعیت نارنجی پوش بازار پایه بررسی شد ؛ پتروشیمی گلستان چه حال و روزی دارد؟

بورس24 : قدمت شروع عملیات کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی گلستان به سال ۸۵ می رسد. حال پس از ۱۳ سال، این مجموعه دچار مشکلات تامین مالی شده و با روند پیش رو در بهترین و بهتر بگویم خوشبینانه ترین حالت تا ۵ سال آینده به بهره برداری می رسد.

این پتروشیمی در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار در حد فاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان گرگان ، جاده اینچه برون، واقع شده است.ظرفیت تولید سالیانه شرکت یک میلیون و 37 هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک در طرح اولیه پیش بینی شده است. اما آیا نیاز به ساخت این پتروشیمی ضرورتی ندارد و یا به صرفه و اقتصادی نیست؟ مدیران این مجتمع تاکنون چه اقداماتی کرده اند؟ استراتژی اصلی دولت و موضوع مشخص شان چیست؟اردشیر حسامی مدیر عامل این شرکت پتروشیمی در مورد آخرین دستاوردها و برنامه های شرکت با خبرنگار بورس24 سخن گفته است...

به عنوان سوال نخست، برنامه افزایش سرمایه در پیش دارید؟

در برنامه افزایش سرمایه ای که جدیدا دولت و سازمان بورس برای شرکت ها از طریق به روز شدن دارایی ها، مصوب کرده ، مربوط به شرکت هایی است که زیان انباشته دارند، در صورتی که ما زیان انباشته نداریم!! مورد دیگر هم از طریق جذب سرمایه گذار است که با سرمایه گذار مذاکره شده است ، ولی هنوز کسی با این وضعیت اعلام آمادگی نکرده است.

تجهیزات خود را از زیمنس خریداری کرده اید؟

پیش پرداخت برای کل تجهیزات خیر، فقط برای کمپرسورها داده شده است چرا که برخی از تجهیزات در داخل کشور تهیه می شوند‌. کمپرسورها و برخی دیگر از تجهیزات از جمله آن هایی که مربوط به فرآوری و لایسنس می شوند، از خارج از کشور می آیند .

تامین منابع طرح از صندوق توسعه ملی هم وجود دارد. آیا آن هم در دستور کار است؟

طی چند سال گذشته مبلغی تخصیص داده شده بود که باید برای دریافت آن پیگیری شود. احتمالا صندوق توسعه ملی با این موضوع موافقت می کند.

پروژه چه میزان پیشرفت داشته است و حدودا چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در صورت جذب و ورود سرمایه گذار ، حداکثر ممکن است ظرف چهار یا پنج سال پروژه به مرحله راه اندازی برسد.

آیا دسترسی پروژه به منابع مواد اولیه زیاد است؟

خوراک پتروشیمی گاز متان است که در نزدیکی سایت قرار دارد و مشکلی از این جهت وجود ندارد. از نظر خوراک و سوخت اصلا مشکلی نداریم. مشکلی که وجود دارد، سرمایه و منابع مالی است که امیدواریم برطرف شود.

با این توضیحات پروژه کاملا توجیه پذیر است؟

بله. تولید اوره و آمونیاک در کشور ما به نسبت سایر کشورها مزیت مطلق دارد. بنابراین منعی در آن نیست. حدود ۷۰ درصد تولید ما در داخل کشور، در استان های شمالی مصرف می شود و ۳۰ درصد هم می تواند صادرگردد. با توجه به زیرساختی که وجود دارد، اگر سرمایه لازم تامین شود، مشکل فروش داخلی ، صادراتی و... در مورد پتروشیمی وجود ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24