Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیران و خبرنگاران بازار سرمایه عظمت آن را دیدند از برداشت کلوخه تا تولید شمش و نزدیک شدن به تولید ورق رقیب مبارکه از دل کویر بر می خیزد؟ چه اتفاقاتی در «کگل» در حال رخ دادن است!؟ خواندن گزارش این رویداد به بنیادی کارهای بازار سرمایه پیشنهاد می شود... مدیران بازار سرمایه هفته گذشته رویداد معدنی متفاوتی را تجربه کردند، بازدید از معدن بزرگ گل گهر؛ گل گهر بزرگ ترین تولید کننده کنسانتره کشور است و...

تور گل گهر برگزار شد

بورس24 : مدیران بازار سرمایه هفته گذشته رویداد معدنی متفاوتی را تجربه کردند، بازدید از معدن بزرگ گل گهر؛ گل گهر بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور است و کامل ترین زنجیره ارزش فولاد را از اکتشاف تا نورد در اختیار دارد. 

این مجموعه عظیم صنعت و معدنی با دراختیار داشتن معدن شماره یک منطقه گل گهر و سرمایه گذاری و اکتشاف در سایر پهنه های منطقه توانسته گام های موثری در راستای اکتشاف و تهیه مواد اولیه که اصلی ترین چالش این صنعت است، بردارد.

این مجموعه با تکمیل زنجیره ارزش توانسته در حوزه تولید ورق نیز ورود کند. اکنون واحد مگامدول گل گهر تا پایان سال 3.1 میلیون تن تولید آهن اسفنجی خواهد داشت و پروژه تولید ورق این مجموعه نیز با سرعت در حال پیشرفت است.

گل گهر با دید منطقه ای و فرامنطقه ای اقدام به سرمایه گذاری در صنعت داشته و با انجام مطالعات لازم در استرالیا و قزاقستان برای تامین مواد اولیه ورود کرده و چابهار پس از سیرجان دیگر مقصد توسعه ای گل گهر است. 

مدیران گل گهر تمام زیر ساخت های لازم را برای توسعه بیش از پیش این غول معدنی را فراهم کرده اند و در حوزه تولید انرژی، آب شیرین، ریل و جاده و دریا ورود کرده اند تا هیچ چیز این مجموعه عظیم را از مسیر اصلی خود، یعنی توسعه و خلق ارزش باز ندارد.

در حال حاضر نیروگاه گهر انرژی علاوه بر تامین نیاز انرژی مجموعه اقدام به عرضه برق در شبکه سراسری نیز می کند و سرمایه گذاری های کلان گل گهر در حوزه انتقال آب خلیج فارس نیز شرایط ایده آلی برای تداوم و افزایش تولید فراهم کرده است. 

صنعتی و معدنی گل گهر عظمتی بی پایان در دل کویر است که توانسته با مدیریت صحیح و پیاده سازی مناسب ترین استراتژی ها و راهبردها اقدام به خلق ارزش از دل کویر کند.

اما در این بازدید که با مشارکت پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 ، روابط عمومی و امور بین الملل و معاونت مالی و اقتصادی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر و حمایت معاونت اقتصادی و مالی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یکی از سهامداران عمده برگزار شد؛ چه گذشت؟ و مدیران ارشد این مجموعه در میان مدیران و خبرنگاران بازار سرمایه چه توضیحاتی دادند؟

فرصتی برای شناخت 

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، فرد ویژه حاضر در این رویداد ، خلق فرصت های این چنینی برای مدیران بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: چنین رویدادهایی منجر می شود تا مدیران شرکت های فعال در حوزه مالی و سرمایه گذاری اطمینان داشته باشند که سرمایه ها تحت مدیریت خود را در کجا سرمایه گذاری می کنند و از نزدیک شناخت دقیق تری از شرکت ها پیدا می کنند.

او گفت: امروز مدیران بازار سرمایه و خبرنگاران توانستند، عظمت گل گهر که سال هاست در بازار سرمایه معامله می شود را از نزدیک ببینند.

برنامه برداشت 11 میلیون تن سنگ آهن در سال جاری

محمد ستوده معاون بهره برداری گل گهر در جمع بازدید کنندگان به برنامه های پیش روی شرکت در افق 1404 اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه ای که در افق 1404 وجود دارد یعنی تولید 55 میلیون تن فولاد ما نیاز به 162 میلیون تن سنگ آهن برای تولید داریم، که سهم منطقه ما برداشت 51 میلیون تن سنگ آهن خواهد بود و در حدود 21 میلیون تن نیاز به افزایش برداشت تا تاریخ 1404 داریم.

وی افزود: در حال حاضر معدن شماره یک منطقه گل گهر که متعلق به ماست، برای سال جاری برنامه برداشت 11 میلیون تن سنگ آهن را طرح ریزی کرده است که این میزان نیاز به عملیات برداشت 90 میلیون تن خاک و باطله را خواهد داشت.

30 درصد از سنگ آهن کشور در منطقه گل گهر

او در تشریح معدن شماره 1 گفت: این معدن دارای 420 میلیون تن ذخیره معدنی است، که تا کنون 220 میلیون تن آن استخراج شده و تا عمق 240 متری پیشروی داشتیم. این معدن تا عمق 400 متری قابلیت برداشت دارد.

به گفته وی در منطقه گل گهر معدن شماره 3 ؛ 240 میلیون تن ذخیره معدنی شناسایی شده است. توده جنوبی معدن شماره 3 ذخیره ای در حدود 400 میلیون تن و معدن شماره 1 نیز ذخیره 420 میلیون تن دارد. در مجموع 30 درصد از سنگ آهن کشور در منطقه گل گهر اکتشاف شده است.

تا عیار 20 درصد برداشت از معدن اقتصادی است 

ستوده گفت: از نظر اقتصادی برداشت سنگ تا عیار 20 درصد منطقی است و اکنون عیار سنگ برداشتی ما از معادن 50 تا 55 درصد دارد؛ در حال حاضر در این منطقه آنومالی های 7 و 11 و 12 هم در حال طی مراحل اکتشاف است.

مشاهدات خبرنگار بورس24 از خطوط تولید «کگل» حاکی از آن است، که سنگ های برداشت شده از معدن وارد دستگاه خردایش شده و به قطعات کوچکتر تبدیل می شود و پس از طی مراحل خردایش از طریق نوار نقاله به واحد کنسانتره منتقل می شود. 

بر اساس این گزارش گل گهر در حال حاضر 7 خط تولید کنسانتره، یک خط تولید کنسانتره از غبار و خط تولید کنسانتره از سنگ های هماتیت دارد که خطوط تولید در سه شیفت کاری فعال است و منطقه گل گهر زنجیره ارزش از 0 تا 100 را دارد.

 

ظرفیت خطوط گندله 5 میلیون تن اما تولید این خطوط 6 میلیون است 

خطوط گندله سازی گل گهر نیز با ظرفیت 5 میلیون تن در حال فعالیت است، که این خطوط با بهینه سازی های صورت گرفته و تمهیدات انجام شده، ظرفیت تولید تا 6 میلیون تن را داراست.

تلاش برای افزایش تولید تا 7 میلیون تن در خطوط نیز در حال انجام است. خطوط گندله 15 روز در سال برای تعمیرات اساسی متوقف می شد که با مهندسی های انجام شده در خطوط این توقف تولید به 18 ماه رسیده است و پس از آن توقف ها به 24 ماه افزایش خواهد داشت.

مزیت های جهان فولاد در تولید فولاد 

میر محمدی مدیر حوزه مدیرعامل شرکت جهان فولاد گفت: مجموعه ما به نسبت سایر تولید کنندگان فولاد مزیت دارد، چرا که مشکلی از بابت تامین مواد اولیه تولید نداریم. همچنین هزینه حمل مواد اولیه ما با توجه به نزدیکی به معدن نزدیک به صفر است. از دیگر مزیت های ما نزدیک بودن به آب های خلیج فارس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه تولید آهن اسفنجی ما با ظرفیت 1 میلیون تن فعال است. همچنین فولاد بردسیر ما نیز با ظرفیت 500 هزار تنی فعال است و تا حدود 650 هزار تن سالانه تولید دارد. پروژه ذوب و ریخته گری ما نیز با ظرفیت 1.2 میلیون تن اخیرا رسما افتتاح شد و در حال حاضر با 80 درصد ظرفیت فعال است.

جهان فولاد در مسیر عرضه در بورس 

میر محمدی گفت: این پروژه ها از طریق پیمانکاران اروپایی اجرا شده است و راندمان خوبی دارد. جهان فولاد جز شرکت هایی است که برنامه عرضه آن در بازار سرمایه در دستور کار است.

گفتنی است، 51 درصد از سهام جهان فولاد متعلق به گل گهر است 

گل گهر از تامین انرژی نیز غافل نمانده است 

گهر انرژی شرکتی است که در تامین انرژی منطقه فعال است 

حسام شریفی نیا مدیر نیروگاه در توضیح آخرین وضعیت این نیروگاه گفت: این نیروگاه دو واحد گازی و یک واحد بخار در اختیار دارد، با ظرفیت تولید 492 مگاوات که با توجه به شرایط موجود توان تولید 430 مگاوات انرژی را دارا می باشد. میزان سرمایه گذاری برای این واحد 280 میلیون یورو و 120 میلیارد تومان بوده است.

توسعه آهن و فولاد گل گهر دارای بلندترین سازه فولادی کشور 

و اما توسعه آهن و فولاد گل گهر دیگر کارخانه جذاب «کگل» بود که کمی آن طرف تر از معدن و خط تولید کنسانتره و گندله جا خوش کرده بود. در جریان بازدید از این کارخانه با بلندترین سازه فولادی کشور مواجه شدیم.

لازم به ذکر است، توسعه آهن و فولاد گل گهر دارای دو مگا مدول با ظرفیت تولید 3.5 میلیون تن آهن اسفنجی است، که از محل این دو واحد در سال جاری تا کنون 1.8 میلیون تن آهن اسفنجی تولید شده.

این مجموعه در برنامه دارد تا پایان سال میزان تولید را به 3.1 میلیون تن برساند و در برنامه تولید شرکت برای سال آتی تولید 3.3 میلیون تن آهن اسفنجی است. این واحد تولیدی بزرگترین واحد تولید آهن اسفنجی کشور به شمار می رود.

در این نشست گفته شد، همچنین واحد تولید ورق نیز در مجاورت این واحد تولیدی در دست اجرا است و 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، که قابلیت تولید ورق با ضخامت 0.8 میلیمتر تا 2 میلیمتر را داراست و در سال 99 به بهره برداری خواهد رسید؛ تکنولوژی تولید هات شارژ از مزیت های این طرح است.

برنامه افزایش سرمایه تا 10 هزار میلیارد تومان در دستور کار  

بعد از بازدید از معدن، کارخانه های کنسانتره و گندله، جهان فولاد سیرجان ، نیروگاه گهران انرژی و توسعه آهن و فولاد گل گهر ، محمود زید آبادی معاون مالی و اقتصادی گل گهر در نشستی به تشریح آخرین وضعیت شرکت پرداخت و پاسخگوی پرسش های بازدید کنندگان بود.

او توضیح داد: خوشبختانه ما از اکتشاف تا تولید شمش را در اختیار داریم و بنا داریم تا با افزایش سرمایه و تجهیز منابع با سرعت بیشتر زنجیره ارزش را تکمیل کنیم. سرمایه فعلی ما 48 هزار میلیارد ریال است، که برنامه داریم آن را تا 100 هزار میلیارد ریال ارتقا دهیم. ما تمام زیر ساخت های لازم برای توسعه گل گهر از جمله راه، خط آهن، گاز، برق و آب را در اختیار داریم.

ذخائر موجود در منطقه

سید محسن نبوی مدیر برنامه و بودجه معدنی و صنعتی گل گهر در جمع بازدید کنندکان گفت: 2 درصد ذخایر سنگ آهن جهان در ایران است و سهم منطقه گل گهر از این ذخائر 30 درصد است. 

گل گهر بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور

این مقام مسئول توضیح داد: گل گهر 34 درصد از کنسانتره کشور، 25 درصد از گندله، 14 درصد از آهن اسفنجی و با طرحی که اخیرا رسما افتتاح شد 3 درصد از ظرفیت فولاد خام کشور را در اختیار دارد.

او گفت: در حال حاضر 6 آنومالی در منطقه گل گهر وجود دارد که آنومالی 1 با 170 میلیون تن ذخیره باقیمانده در اختیار گل گهر ، آنومالی شماره 2 در اختیار شرکت معدنی گهر کاو گام سیرجان ، منطقه 3 در اختیار گهر زمین ، منطقه 4 در اختیار میدکو ، توده 5 در اختیار ماهان و 65 درصد از منطقه 6 نیز در اختیار گل گهر است.

هدف؛ تکمیل زنجیره از اکتشاف تا نورد 

وی توضیح داد: در حال حاضر 18 خط تولید در منطقه گل گهر فعال است و جهت گیری و استراتژی ما توسعه زنجیره فولاد از اکتشاف تا نورد است و هدف گذاری های ما در سطح منطقه در سه دوره زمانی تدوین شده است.

هدف گذاری 61 میلیون تن محصول برای سال 1404

او افزود : در سال 88 میزان تولید کنسانتره ما در حدود 6 میلیون تن بوده است و الان این میزان تولید به 20 میلیون تن ارتقا داشته و تا 1404 به تولید 24 میلیون تن خواهیم رسید.

همچنین چشم انداز ما برای سال 1404 تولید 21 میلیون تن گندله، 6.4 میلیون تن آهن اسفنجی ، 5.3 میلیون تن ذوب و ریخته گری، 4 میلیون تن نورد، 1000 مگاوات برق و 180 میلیون متر مکعب ظرفیت شیرین سازی آب است.

چابهار مقصد بعدی  

به گفته نبوی، از دیگر برنامه های شرکت توسعه های داخلی در مناطق دیگر است. او گفت: با این هدف پروژه توسعه فولاد چابهار را با مشارکت مبارکه و چادر ملو استارت زدیم. این مجموعه ظرفیت 15 میلیون تن گندله، 12 میلیون تن آهن اسفنجی و 10 میلیون تن فولاد خام را خواهد داشت، با سرمایه ای بالغ بر 7 میلیارد یورو.

استرالیا و قزاقستان کشور هدف تامین مواد اولیه 

در این رویداد نکات مهم دیگری هم از سوی معاون برنامه و بودجه شرکت اعلام شد؛ از جمله این که در سطح فرامرزی هم اقداماتی در راستای سرمایه گذاری در منطقه استرالیا و سرمایه گذاری در معادن قراقستان را آغازکرده ایم. 14.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری های گل گهر بوده و وی ادامه داد: در مجموعه میزان سرمایه گذاری های ارزی ما 14.5 میلیارد یورو و در حدود 14 هزار میلیارد تومان بوده است، که 1.47 میلیارد یورو و 7 هزار میلیارد تومان آن انجام شده و مابقی در دست اجراست.

اکتشاف محور توسعه صنعت فولاد 

همچنین در راستای تامین مواد اولیه اقدامات مهمی در راستای اکتشافات صورت گرفته است. از جمله پهنه 11 استان کرمان، پهنه 13 کرمان پهنه بک و پهنه خراسان رضوی.

آب خلیج فارس؛ در راه کویر

از دیگر پروژه های محوری کلیدی ما خط انتقال آب خلیج فارس به سیرجان است، که طولانی ترین کارگاه عمرانی کشور به طول 900 کیلومتر است و فاز اول آن درحال اجرایی شدن است. فاز 1 پروژه 74 درصد پیشرفت داشته و سرمایه گذاری 11 هزار میلیاردی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

گل گهر 30 شرکت زیر مجموعه دارد که از طریق این شرکت ها اهداق خود را پیش می برد. از جمله تامین برق خطوط تولیدی از طریق شرکت گهر انرژی، تامین نیاز های اکتشاف و استخراج تامین تجهیزات و دانش فنی با رویکرد بین المللی از طریق شرکت کاوند نهان زمین، تامین نیاز های حمل نقل و از طریق شرکت گهر ترابر که این شرکت اکنون 17 لوکوموتیو با 712 واگن در اختیار دارد و در برنامه داریم، تا تعداد واگن ها را به 2000 افزایش دهیم و در حال حاضر نیز 100 واگن در حال ساخت است.

اهداف مالی مجموعه در مسیر خود در حرکت است 

محسن میر زاده مدیر حسابداری گل گهر نیز در توضیح عملکرد مالی شرکت گفت: برنامه ما برای سال جاری تولید 12 میلیون تن گندله و 15.5 میلیون تن کنسانتره بوده است و در مجموع تولیدات ما به 27.5 میلیون تن خواهد رسید. از نظر ریالی برنامه فروش ما 12 هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون 6 هزار و 380 میلیارد تومان در 6 ماهه فروش محقق شده است. سود ما در شش ماهه سال جاری رشد 54 درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته است. 

قیمت کلوخه در محدوده 6.5 درصدی است

بازدید کنندگان در پایان توضیحات ارائه شده، درباره نرخ کلوخه پرسیدند که معاون مالی و اقتصادی گل گهر پاسخ داد : قیمت منطقی کلوخه که عمدتا هم در همین محدوده در مزایده ها پیشنهاد می شود، 6.5 درصد قیمت شمش است.

او گفت: البته این نرخ ممکن است بر اثر نیاز برخی مشتریان تا 7.5 یا 8 درصد هم پیش روی کند اما قیمت معمول و منطقی کلوخه در همان محدوده 6.5 درصد است.

گفتنی است، همچنین سوالی درباره کشف قیمت کلوخه در بورس کالا نیز مطرح شد که معاون مالی و اقتصادی گل گهر در این باره اعلام کرد: شیوه های کشف قیمت باید اصلاح شود و رایزنی هایی نیز در این باره در دست اجراست. کشف قیمت از طریق بورس کالا می تواند یکی از راهکارها باشد البته باید این موضوع که خریداران کلوخه فقط مصرف کنندگان باشند نیز لحاظ شود. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24