Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سال ١٣۵٣ شرکت صنعتی پارس مینو وارد بورس شد. در سال ١٣۵٩ مطابق بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع کشور مالکیت گروه صنعتی مینو به سازمان صنایع ملی تحت نظارت وزارت صنایع منتقل شد و حدود ٢٢ سال مدیریت گروه مینو در اختیار دولت بود و بین سال های ٨٠ و ٨١ اکثریت سهام گروه صنعتی مینو به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان منتقل شد.

«مینو»، سهامدار عمده و زیرمجموعه هایش را بیشتر بشناسید/ شرکتی که از ۶٠ سال پیش تا به حال تجدید ارزیابی نشده

بورس24 : در بازدید روز گذشته فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، مدیران هلدینگ خودکفایی آزادگان و شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی مینو به تشریح آخرین اخبار و وضعیت فعالیت های این شرکت پرداختند.

علیرضا عباسیانفر مدیرعامل شرکت خودکفایی آزادگان در ابتدا در خصوص این شرکت در جمع تحلیلگران بازار سرمایه و اصحاب رسانه توضیحاتی داد و گفت: این شرکت در سال 1338 تاسیس شده و در سال 1353 نیز شرکت صنعتی پارس مینو وارد بورس شده است. در سال 1359 مطابق بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع کشور مالکیت گروه صنعتی مینو به سازمان صنایع ملی تحت نظارت وزارت صنایع منتقل شد و حدود 22 سال مدیریت گروه مینو در اختیار دولت بود و بین سال های 80 و 81 اکثریت سهام گروه صنعتی مینو به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان منتقل شد.

وی گفت: شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان در سال 1373 به ثبت رسید و در سال 1393 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. این شرکت در سال 1393 وارد بورس شد و قبل از اینکه وارد خرید سهام شرکت صنعتی مینو شود فعالیت هایی در زمینه های مختلف انجام داده بود در زمینه ساختمانی، بازرگانی و راه سازی اقدامات موثری انجام داده بود و نهایتاً در سال 1380 حدود 68 درصد از سهام شرکت صنعتی مینو را خریداری کرد.

فعالیت سرمایه گذاری شرکت اقتصادی خود کفایی آزادگان

وی در مورد فعالیت های این هلدینگ گفت: حوزه اول در مورد املاک و دارایی های ثابتی است که شرکت اقتصادی خود کفایی آزادگان دارد. یکی از دارایی های شرکت خودکفایی زمین 5500 متری است که در اطلسیه قرار دارد که در پهنه تجاری اداری در منطقه اطلسیه تهران قرار گرفته است. اقداماتی جهت مشارکت در ساخت این ملک صورت گرفته است.

وی گفت: از املاک دیگر مجموعه خود کفایی، 250 هکتار در اراضی حاصل خیز منطقه کالپوش از توابع شهرستان شاهرود است. ملک میدان فردوسی تهران نیز که در مالکیت یکی از شرکت های صددرصدی ما به نام پارس کوثر است و حدود 4000 متر است که حدود 70 یا80 میلیارد تومان ارزیابی شده است. ملک فردیس کرج هم هست که حدود 3300 متر است و حدود 14 هزار متر مجوز بنا گرفته شده است و تقریباً 50 درصد بیشتر پیشرفت فیزیکی داشته است که در شش طبقه در حال ساخت است. ملک ملایری پور دیگر موردی است که حدود 350 متر که 1600 متر مجوز ساخت دارد و این ملک تقریباً 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ملک ارومیه هم حدود 1200 متر است که 7000 متر زیر بنا در 9 طبقه در حال ساخت است. ملک گرگان نیز 1250متر است.

مدیر عامل خودکفایی آزادگان گفت: ساختمان خیابان شریعتی منطقه جلفا در چهار طبقه، دفتر مرکزی شرکت محسوب می شود. این املاکی است که در مالکیت گروه و شرکت اقتصادی و خود کفایی آزادگان است. در مورد سرمایه گذاری های این شرکت از شرکت هایی که ما صددرصد سهام آنها را داریم و بعضی از شرکت ها که سهام ما در آنها کمتر است، 68 درصد از سهام شرکت مینو در سال 80 خریداری شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه شرکت 22 سال در مالکیت و مدیریت دولت بود اقدامات قابل اعتنایی در خصوص بازسازی و نوسازی این مجموعه صورت نگرفت و ما در حال حاضر در شصتمین سالگرد تاًسیس شرکت صنعتی مینو هستیم. اما در زمان تصدی دولت در این 22 سال هیچ گونه اقدامی که قابل اعتنا باشد صورت نگرفت. به همین دلیل زمانی که ما وارد شدیم خطوط فرسوده شده بود و الآن نیز بعضی از خطوط حدود 45 سال است که در حال فعالیت هستند. در این مدت اقدامات بسیار بزرگی صورت گرفت. بالغ بر 120 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی کردیم و خطوط بسیار زیادی بالغ بر 100 پروژه در این 15 سال گذشته انجام شده است.

در ادامه هوشنگ نژاد مدیر عامل پارس مینو توضیح داد: مجموعه شرکت صنعتی مینو که 68 درصد آن به شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان تعلق دارد دارای زیر مجموعه و شرکت های فرعی است. 87 درصد از شرکت قاسم ایران، 98 درصد از شرکت صادراتی پرسوئیس، 52 درصد از شرکت صنعتی پارس مینو، 23 درصد از شرکت صنایع غذایی مینو شرق و 54 درصد از شرکت شوکوپارس و اکثریت سهام شرکت های دارویی مینو و شرکت صنایع غذایی مینو شرق و مینو فارس نیز در اختیار گروه صنعتی مینو قرار دارد.

وی گفت: شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان صددرصد سهام بخشی از شرکت ها را به صورت مستقیم دارد، از جمله شرکت پارس گستر که دارایی ثابت آن ملک میدان فردوسی است. همچنین شرکت رسا که الآن حدوداً 1500 میلیارد تومان پروژه در حال احداث و در دست اقدام دارد. صددرصد شرکت معین در اختیار شرکت خودکفایی است که کار حسابرسی داخلی و سبد گردانی ما در این شرکت انجام می شود. 10 درصد از سهام سیمان قشم را داریم، 7 و نیم درصد از شرکت سیمان یزد را داریم. فروشگاه زنجیره ای پیوند را در حدی که یک فروشگاه تاًسیس شده باشد که در آینده راه اندازی خواهد شد و صددرصد این فروشگاه زنجیره ای متعلق به شرکت خودکفایی آزادگان است و سایر شرکت هایی که سهام خیلی قابل اعتنای دیگری ندارد، حدود 14 شرکت فرعی زیر مجموعه شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان است.

تجدید ارزیابی داریم ، برای همه شرکت ها

وی در مورد افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی گفت: همانطور که می دانید از زمانی که مجموعه شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان و همچنین شرکت صنعتی مینو تاًسیس شده است از تاریخ تاًسیس آنها دارایی آنها تجدید ارزیابی نشده است یعنی املاکی که ما داریم عموماً مربوط به 50 یا 60 سال پیش است که تجدید ارزیابی نشده اند. با توجه به قانون جدیدی که در اردیبهشت و خرداد امسال تصویب نهایی شد ما برنامه تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار قرار دادیم. بعضی از شرکت ها از جمله پارس مینو و شرکت صنایع غذایی مینو شرق تکمیل و گزارش شده است.

هوشنگ نژاد افزود: از سال 1382 حدود 44 میلیون یورو هزینه های ارزی مجموعه پارس مینو بوده است و ریالی هم آن چیزی که در ساختمان انجام شده است حدود 30 میلیارد تومان تا الآن صرف شده است. هزینه ریالی خرید ماشین الآت حدود 100 میلیارد تومان بوده است، حدود 16 میلیون یورو هزینه ارزی پروژه آدامس شده است.

وی بیان داشت: نکته مهمی که وجود دارد این است که ماشین الآتی که در مجموعه مینو و خصوصاً پارس مینو وجود دارد از بهترین تکنولوژی روز دنیا خریداری شده است. ما در خط آدامس جزء 5 تولید کننده به روز دنیا هستیم و می توانیم روزی 25 تن آدامس در آن کارگاه آدامس تولید کنیم. در صورتی که در کارگاه های قدیمی 25 تن در دنیا تولید می کنیم و کلاً 50 تن تولید آدامس تولید داشتیم. چوب شور پروژه دیگری بود که در این چند سال انجام شد که 2 و نیم میلیون یورو هزینه آن شد و از بهترین تکنولوژی روز دنیا بود. در مورد خط شکلات جدید حدود 6 و نیم میلیون یورو هزینه ریالی و ارزی است که انجام شد. خط دانه کاکائو خطی بود که ساختمان آن نیمه کاره ساخته شد و خطی بود که طی این چند سال اخیر خریداری شده بود و حدود 2 میلیون یورو هزینه ارزی آن بود و با جمع ریالی آن حدود 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل پارس مینو گفت: حسن این خط این است که در آینده در زمینه کره و پودر کاکائو مستقل خواهیم شد. اسنک و پلت که برای آن 2 و نیم میلیون یورو هزینه شده است و طی اواخر امسال و سال آینده 1 میلیون یورو برای آن هزینه خواهد شد که تنوع محصول خواهیم داشت و نیز انواع اسنک های مغز دار تولید خواهیم کرد. در مورد خط ویفر که رنگارنگ بود و ساختمان آن در حال ساخت است و 20 میلیارد تومان هزینه ریالی آن است. یک ساختمان در حال ساخت داریم و هزینه ای که برای آن در نظر گرفته شده است حدود 7 میلیون یورو است. در مورد پارس مینو نیز حدود 22 هکتار وجود دارد که صاحب مالکیت از نظر قانونی پارس مینو است که متعلق به گروه است که عملیات تجدید ارزیابی آن انجام شده.

قلندرکی مدیر عامل شرکت صنعتی مینو خرم دره نیز در ادامه توضیح داد: شرکت صنعتی مینو مستقر در استان زنجان شهرستان خرم دره است که در سال 1351 در زمینی حدود 54 هکتار احداث و در سال 1354 تولید محصولات خودش را شروع کرده است و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده بیسکوییت در ایران با چهار خط بیسکوییت و حدوداً روزی 220 تن بیسکوییت از خانواده ساقه طلایی تولید می کنیم. علاوه بر آن خطوط دیگری از جمله آبنبات، شیرینی، پفک و بستنی زمستانی در حال تولید است، ابتدا به صورت سهامی خاص بوده است و در سال 1373 به سهامی عام تبدیل شد و از سال 84 فعالیت بورسی خودش را آغاز کرده است و الآن در بازار پایه فرا بورس فعالیت دارد.

وی گفت: این شرکت 52 درصد سهام شرکت پارس مینو، 87 درصد قاسم ایران، 54 درصد شوکو پارس و 23 درصد شرکت مینوی شرق دارد. ترتیب سهامداران شرکت صنعتی مینو به این شکل است که 68 درصد آن متعلق به شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان است و 22 درصد موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، 4 درصد شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه و 6 درصد هم سایر شرکتها است.

پروژه مهم مینو خرم دره ...

قلندرکی گفت: در طول مدتی که شرکت صنعتی مینو مشغول به کار شده است پروژه های بهبود زیادی انجام داده است. تعدادی پروژه در حال انجام دارد و برای آینده نیز برنامه دارد که این توسعه را باید ادامه بدهیم. پروژه ای که در حال حاضر در حال انجام داریم یک خط تولید بیسکوییت به ظرفیت 2 و نیم تن در ساعت است. برای جایگزینی خطوط فعلی و تا اردیبهشت سال آینده به شرکت حمل می شود و حدود 90 درصد کارهای ساختمانی آن انجام شده است.

وی افزود: برای تولید خط جدید دوم بیسکوییت برنامه داریم که هر زمان انجام شود به سهامداران اعلام خواهیم کرد. پروژه هایی نیز که از دهه 80 در شرکت صنعتی مینو شروع شده است خط تافی و آبنبات بوده است که بهترین برندهای اروپایی خریداری شده است و چیزی در حدود 6 میلیون یورو برای آن سرمایه گذاری شده است. حدود 2 میلیون یورو برای خط تولید پفک جدید هزینه شده است. برای خط تولید شیرینی نیز حدود 2 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. برای تولید خط تولید بستنی زمستانی حدود 1 و نیم میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: کارهایی نیز که در حال حاضر در دست اقدام است خرید یک خط ویفر داخلی برای جایگزینی با دستگاه های فرسوده فعلی است. علاوه بر پروژه هایی که انجام شده، پروژه های بهبود نیز داخل شرکت انجام شده که راه اندازی خط تولید تافی بوده است که با تغییر کاربری دستگاه های موجود با ظرفیت 5 تن بوده است.

مدیر عامل صنعتی مینو خرم دره گفت: کارهای دیگری که انجام شده است توجه به حقوق ذی نفعان، سهامداران، پرسنل و مشتریان بوده است، ما بزرگترین تولید کننده بیسکوییت هستیم. قیمت گذاری ما همیشه پایین ترین قیمت گذاری در کل کشور از جمله بیسکوییت ساقه طلایی بوده است که بتوانیم با کل ایران ارتباط داشته باشیم و بتوانیم محصولاتمان را به راحتی بفروش برسانیم. در سال اخیر برند ساقه طلایی ما دو بار به عنوان برند برتر انتخاب شد. در طی این سه سال اخیر نیز یک سری محصولات جدید وارد بازار کردیم. ساقه طلایی با آرد گندم، تافی مغز دارد و کنجد دار، بیسکوییت بدون شکر ساقه طلایی، شیرینی با مغر کرم کاکائو، بستنی زمستانی میوه ای، انواع ویفر با کرم، بادام زمینی و کارامل و امسال بستنی زمستانی با مغز مارمالات در برنامه داریم که تولید کنیم.

در ادمه مدیر عامل مینو توضیح داد: عملکرد شش ماهه امسال ما خیلی خوب بوده است و از بودجه ای که ابتدای سال برای خودمان تعیین می کنیم جلوتر بوده ایم و 109 میلیارد تومان سود ناخالص داشته ایم و حدود 82.8 دهم میلیارد تومان سود خالص شرکت در شش ماهه اول شده است و تا انتهای سال با همین روند کار خودمان را پیش می بریم.

قاسم ایران 110 هزار مشتری دارد

در ادامه مدیر عامل قاسم ایران توضیح داد: شرکت قاسم ایران تولیدات شرکت صنعتی مینو را به فروش می رساند. ما بزرگترین شرکت پخش در کشور هستیم و در 22 نقطه کشور شعبه داریم و 1500 نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کار هستند. بزرگترین سرمایه شرکت خارج از صندوق، بحث زمین و اموال ها 110 هزار مشتری است که در سراسر کشور وجود دارد که این بزرگترین سرمایه شرکت قاسم ایران است و برنامه داریم که تا پایان امسال این عدد را به 20 هزار دیگر ارتقاء بدهیم و به 130 هزار مشتری فعال در سراسر کشور برسانیم.

وی گفت: ما هم در حوزه غذا و هم در حوزه دارو فعالیت داریم و جزء محدود شرکت های پخش هستیم که هر دو حوزه را پوشش می دهیم. نزدیک به 340 هزار متر مربع شرکت در سراسر کشور زمین دارد و حدود 130 هزار متر مربع فضای اموال و اداری در اختیار شرکت است. حدود 500 دستگاه کامیون و کامیونت های مالکیت و غیر مالکیتی در اختیار شرکت است. روزانه بالغ بر 21 هزار کارتن توسط شرکت بین مشتریان توزیع می شود. حدود 17 هزار فاکتور به صورت روزانه توزیع می شود. ما حدود 80 تاًمین کننده در حوزه غذایی و دارویی کشور طرف قرارداد هستیم و برند های خیلی معروفی در سبد خودمان داریم که محصولات آنها را توزیع می کنیم، 2100 قلم کالا در حوزه دارو و غذا به عنوان شرکت پخش قاسم ایران داریم، مهمترین منابع انسانی ما هم مشتریان شرکت و نیز نیروهایی هستند که در داخل شرکت مشغول به کار هستند.

مینو شرق و برنامه های این شرکت

مدیر عامل شرکت مینو شرق در ادامه توضیح داد: شرکت صنایع غذایی مینو شرق در سال 73 در 10 کیلومتری شهر زاهدان توسط شرکت قدس رضوی به بهره برداری رسید. این شرکت در سالهای اول روند خوبی را طی کرد، گروه مینو در سال 89 حدود 51 درصد سهام را از شرکت آستان قدس رضوی خریداری کرد و در همان سال خط نوشابه را راه اندازی کرد. این روند ادامه داشت اما خیلی خوشایند نبود تا اینکه در سال 90 گروه مینو تصمیم می گیرد کل سهام را از شرکت آستان قدس خریداری و کل سهام آن به گروه مینو متعلق می شود که سهامداران آن شرکت صادراتی مینو و شرکت پارس گستر و شرکت پرسوئیس صادراتی است. شرکت در زمینی به مساحت 12 هکتار قرار دارد و محصولاتی از جمله گروه بیسکوییت و انواع بیسکوییت را تولید می کند اعتمادی که گروه به این شرکت کرد این بود که قبول کرد ما برند ساقه طلایی را در زاهدان تولید کنیم و این محصول روزانه حدود 50 تن در زاهدان تحت لیسانس شرکت اصلی تولید می شود. محصولات ترد، پتی بور و محصولات کرم دار در این شرکت تولید می شود.

وی گفت: از اقداماتی که ما در زمانی که شرکت کاملاً در اختیار شرکت مینو بود انجام دادیم تجهیز ماشین آلان و قسمت بسته بندی بود که توانستیم تولید شرکت را که در آن زمان به عدد 10 تن در روز هم نمی رسید و در تولید بیسکوییت به 70 یا 80 تن در روز برسانیم و توان تولید بیشتر از این نیز در شرکت وجود دارد تولید اسنک و پفک را داریم که روزانه تولید می شود و این تولید هم بازسازی و نو سازی شد، خط نوشابه که به دلیل کمبود آب تولید آن متوقف شد خط تافی کره ای را جایگزین آن کردیم که تولید آن به دلیل همجواری با کشور افغانستان و پاکستان صادر می شود و در همین راستا در پروژه جدید خط تافی مغز دار را تاًسیس که به بهره برداری اولیه رسید که تولید آن در هفته آینده به صورت مستمر وارد بازار می شود و عمدتاً هم بازار صادراتی برای آن در نظر داریم.

وی افزود: شرکت عموماً روی محصولات سلامت محور متمرکز شد و در این راستا دو محصول را برای اولین بار وارد بازار مصرف ایران کرد: یکی از این محصولات بیسکوییت پروبیوتیک بود، بیسکوییت بر همان پایه ساقه طلایی و با اضافه کردن باکتری پروبیوتیک که به اسم جوانه در بازار وجود دارد و مورد تاًیید سازمانهای نظارتی قرار گرفته است و بحث دوم تبلیغاتی که روی محصولات اسنک انجام می شد که در این زمینه موفق شدیم که پفک سین بیوتیک که مقداری فیبر به آن اضافه کردیم و نوع روغن و رنگ آن را نیز تغییر دادیم که مورد تاًیید وزارت بهداشت و غذایی قرار گرفت در سبد محصولات گروه مینو داریم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • صالح محقق
    صالح محقق

    منطقه اطلسیه کچای تهرانه که توی نقشه هم نیست؟
    اقدسیه نبوده؟

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24