Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سوالی که مطرح می شود این است که سهمیه در نظر گرفته شده تا چه حد جوابگوی مشاغلی است که هر روزه با خودرو سر و کار دارند...

گران شدن بنزین چه تاثیری در اقتصاد می گذارد؟

بورس24 : در اولین دقایق بامداد جمعه، افزایش قیمت بنزین به سه هزار تومان برای هر لیتر اعلام شد. درست زمانی که اکثرا خواب بوده و یا آن هایی هم که بیدار بودند در حال چک کردن آخرین خبرها بودند. اما صرفا دقایقی بعد از اعلام سهمیه بندی بنزین و آزاد شدن نرخ آن بود که هجمه بسیاری به سمت دولت و تصمیم جدیدآن روانه شد. هشتگ بنزین در فضای توییتر داغ شد. بسیاری از کاربران فضای مجازی به شدت مخالف این تصمیم بودند و از دشواری رفت و آمد و گران شدن نرخ سایر کالاها توییت زدند.

اما برخی هم فارغ از این هیاهو اعتراض داشتند که چرا این خبر نیمه شب اعلام شد. گروه بعدی نیز از سیاست های دولت دفاع کردند و افزایش قیمت بنزین را منطقی دانستند.

آلبرت بغازیان کارشناس اقتصادی در گفت وگو با بورس24 در خصوص افزایش قیمت بنزین و اینکه این موضوع چه تبعاتی را در پی خواهد داشت گفت: در حقیقت باید بگویم که موافق افزایش قیمت بنزین هستم اما برنامه این افزایش باید مشخص و تدوین شده باشد تا فعالان اقتصادی این مهم را در برنامه های خود در نظر بگیرند.

او گفت: اینکه خبر افزایش قیمت بنزین به یکباره اعلام می شود صرفا نشان دهنده این است که می خواهیم مانع هجوم مردم به سمت پمپ بنزین ها شویم. به طور قطع چنانچه از سوی دولت برنامه ای برای این افزایش در نظر گرفته نشده باشد، طبعاتی به مراتب بدتر از هجوم مردم به پمپ بنزین ها خواهد داشت.

او با بیان اینکه افزایش تدریجی و طبق برنامه قیمت بنزین به کسانی که در حال راه اندازی کسب و کاری هستند می تواند کمک کند افزود: چنانچه این افزایش با یک روند و شیب ملایم باشد در برنامه ریزی افرادی که قصد دارند فعالیت اقتصادی را آغاز کنند موثر خواهد بود. البته تبعات این افزایش از این پس برای اقتصاد آغاز خواهد شد. دولت از همان ابتدا افزایش قیمت بنزین را از ۱۰۰ تومان به چهارصد و سپس هزار تومان شروع کرد و می خواست به فوب خلیج فارس برساند. اما باید هر سال این افزایش را در زمان های اعلام شده آن انجام می داد تا قابلیت پیش بینی پیدا کند. از سویی این افزایش در کنار سیاست های دیگر باید صورت بگیرد. نمی دانیم تا چه حد دولت این سیاست های همراه آن را در حال حاضر مد نظر داشته است.

آلبرت بغازیان در ادامه تصریح کرد: درست است که مردم مبلغی را به عنوان یارانه جدید دریافت خواهند کرد اما افزایش قیمت ها چه خواهد شد؟ آیا دولت فکری برای کرایه ها و نظارت بر افزایش های غیر منطقی محصولاتی که هر روزه توزیع می شود کرده است؟ بعید می دانم که دولت در کنار افزایش قیمت بنزین راهکارهایی برای کنترل اثرات این تصمیم داشته باشد. گرچه معتقدم آثار این مهم نیز چندان زیاد نیست. در صورتی که دولت برنامه ای برای کنترل قیمت سایر محصولات و خدمات نداشته باشد یارانه ای که در نظر گرفته شده برای اقشار ضعیف جامعه از طریق افزایش قیمت ها خنثی خواهد شد.

او در پاسخ به اینکه آیا این شائبه که دولت قصد دارد کسری بودجه خود را از این طریق جبران کند تا چه حد می تواند صحیح باشد گفت: چنانچه دولت برای رفع کسری بودجه خود اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است هزینه های بالاتری را برای آن باید بپردازد. در واقع تبعات افزایش قیمت بنزین، افزایش نرخ سایر محصولات، کنترل و نظارت بر بازارهای مختلف به مراتب هزینه های بیشتری را روی دست دولت خواهد گذاشت و این از درآمدی که از طریق افزایش قیمت بنزین برای دولت ایجاد خواهد شد، بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا باید منتظر موج جدید تورم در اقتصاد کشور باشیم یا خیر افزود: معتقدم که مطالعات اقتصادی جامعی قبل از این تصمیم باید انجام شده باشد. شاید افزایش قیمت سایر محصولات و خدمات در ابتدا و روزهای نخست پس از افزایش قیمت بنزین زیاد نباشد اما بعدها بهانه ای خواهد بود برای صاحبان مشاغل مختلف در رابطه اینکه قیمت خدمات و محصولات خود را افزایش دهند. اگر دولت برنامه ای نداشته باشد باید شاهد افزایش قیمت ها البته نه با درصد قیمت بنزین باشیم. سوالی که مطرح می شود این است که سهمیه در نظر گرفته شده تا چه حد جوابگوی مشاغلی است که هر روزه با خودرو سر و کار دارند. از سویی دو نرخی شدن قیمت بنزین بسیار خطرناک است. در واقع بهتر این بود که صرفا به صورت سهمیه ای ارائه می شد اما سهمیه ای بیشتر از آنچه که اعلام شده است. چرا که ممکن است سبب ایجاد رانت در این حوزه شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24