Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : گروه دارویی تاکنون بهترین گزارش های ۶ ماهه را داشتند ، به طوری که از میان ٣٠ شرکت تولیدکننده دارو که در بورس حضور دارند، سودآوری بیش از نیمی از آن ها بیش از ١٠٠ درصد افزایش یافته است. اما در این گروه ۴ شرکت متحمل افت سود شدند. دزهراوی نیز که در نیمه نخست سال ٩٧ بیش از ٣٣٣ میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده بود در دوره ۶ ماهه اول امسال توانست زیان خالص خود را به ٨۴ میلیارد ریال کاهش دهد... در گفت و گو با سعید واقفی دبیر انجمن داروسازان ایران موضوع رشد قابل توجه سودآوری شرکت های دارویی در سال جاری و علل آن را بررسی کردیم. او گفت: در واقع شرکت های تولیدکننده دارو در نیمه ابتدایی امسال در بخش تولید و فروش مقداری نسبت به سال گذشته افزایش چندانی را تجربه نکردند اما رشد نرخ فروش محصولات که از ابتدای سال جاری تاکنون طی دو مرحله اتفاق افتاد ، موجب بهبود سودآوری این شرکت ها شده است...

دوبار افزایش نرخ دارو در سال ٩٨ / درخواست های جدید هم در حال بررسی است

بورس24 : گروه دارویی تاکنون بهترین گزارش های 6 ماهه را داشتند ، به طوری که از میان 30 شرکت تولیدکننده دارو که در بورس حضور دارند، سودآوری بیش از نیمی از آن ها بیش از 100 درصد افزایش یافته است. اما در این گروه 4 شرکت متحمل افت سود شدند. دزهراوی نیز که در نیمه نخست سال 97 بیش از 333 میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده بود در دوره 6 ماهه اول امسال توانست زیان خالص خود را به 84 میلیارد ریال کاهش دهد.

در گفت و گو با سعید واقفی دبیر انجمن داروسازان ایران موضوع رشد قابل توجه سودآوری شرکت های دارویی در سال جاری و علل آن را بررسی کردیم. او گفت: در واقع شرکت های تولیدکننده دارو در نیمه ابتدایی امسال در بخش تولید و فروش مقداری نسبت به سال گذشته افزایش چندانی را تجربه نکردند اما رشد نرخ فروش محصولات که از ابتدای سال جاری تاکنون طی دو مرحله اتفاق افتاد ، موجب بهبود سودآوری این شرکت ها شده است.

او اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت تدریجی وضعیت هر گروه از داروها به صورت جداگانه بررسی شده و این بررسی ها همچنان نیز ادامه دارد. شرکت هایی که درخواست افزایش نرخ داشته باشند پس از بررسی شرایط آن ها با درخواستشان موافقت می شود. در نیمه نخست امسال در دو مرحله نرخ داروها افزایش یافته که هر بار عموما حدود 10 درصد بوده است.

وی در ادامه به زیان ده بودن برخی از شرکت ها اشاره کرد و اذعان داشت: به طور کلی شرایط شرکت های تولیدکننده دارو به گونه ای است که یا سود کمی دارند یا درآمدهای آن ها با هزینه هایشان سر به سر است و قادر نیستند به سهامداران خود سود نقدی پرداخت کنند. اما در این میان برخی از اقلام دارویی نیز وجود دارند که زیان بالایی دارند. این اقلام حدودا 10 درصد از کل داروهای تولید شده را تشکیل می دهند.

واقفی بیان داشت: فرض کنید تولید یک بسته از یک دارو برای تولیدکننده ای 1500 تومان تمام شده باشد حال اگر این محصول با نرخ 1300 تومان فروخته شود واضح است که شرکت را متحمل زیان می کند. در این شرایط تولیدکننده مجبور به استقراض از بانک ها می شود.

او در پایان تاکید کرد: در واقع رشد حجم فروش دارو ارتباط مستقیمی با جمعیت کشور دارد که فعلا در محدوده 80 میلیون نفر ثابت مانده است. اما عاملی که باعث شده درآمد 6 ماهه عمده دارویی ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بهبود یابد ، رشد نرخ فروش بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24