Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رکود؟ دولت؟ و هیجان؟ چه کسی مقصر است؟؟

چند دلیل برای منفی این روزهای بورس

بورس24 : روزهای پایانی هفته گذشته بود که شاخص کل بورس با افت 10 هزار واحدی مواجه شد. اتفاقی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه آن را بی سابقه دانستند. افتی که هیچ دلیلی نمی شد برای آن متصور بود. نه اتفاق سیاسی و اقتصادی مهمی رخ داده بود و نه عملکرد و گزارش شرکت ها حکایت از منفی شدن بازار داشت. البته استقبال از بورس و تشکیل صف در کارگزاری ها برای دریافت کد بورسی این شائبه را ایجاد می کرد که ورود هیجانی افراد ناآشنا به این بازار منتج به خروج و ایجاد صف های فروش سهام شرکت ها باز هم به صورت هیجانی بشود. در رابطه با منفی سنگین این روزهای بازار و به طور کلی وضعیت بورس با فردین آقا بزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه صحبت کرده ایم.

چند دلیل برای بازار منفی

فردین آقا بزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص وضعیت بازار گفت: نخستین موضوعی که به نظر من بسیار حائز اهمیت است، افزایش قابل توجه شاخص و سطح عمومی قیمت ها از ابتدای سال 98 تاکنون بوده که بازدهی مناسبی را رقم زده است. اکثر فعالان بازار سرمایه به خصوص حقوقی ها به دنبال شناسایی سود و در حقیقت به روز کردن پرتفوی خود بوده اند. یکی از دلایل نزول قیمت سهم ها همین نکته بود. نکته دوم عدم تطابق و عدم مقایسه گزارش برآورد کارشناسی گزارش 6 ماهه شرکت ها نسبت به گزارش سه ماهه در مقایسه با دوره مشابه قبل بوده است.

او در ادامه تصریح کرد: به دلیل لحاظ نشدن ارز 11 هزار تومانی نیمایی در سود و زیان و همچنین وضعیت عملکرد شرکت ها و صنایع بین دوره سه ماهه و 6 ماهه سال 98 مطمئنا حاشیه سودها متفاوت خواهد بود. در حقیقت به صورت خطی نمی توانیم حاشیه سود سه ماهه ابتدایی سال را به کل سال تعمیم دهیم. از سویی به دلیل وزن پیدا کردن قیمت تمام شده، در خصوص وضعیت عملیاتی و سود و زیان شرکت ها قاعدتا شتاب افزایش حاشیه سود تا پایان سال کاهش پیدا خواهد کرد.

چیزی به نام رکود

این کارشناس خبره بازار سرمایه با بیان این که سیاست های اقتصادی نیز به طور قطع تاثیرگذار خواهند بود ، افزود: سومین موضوع در خصوص سیاست های اقتصادی و به طبع آن حاکمیت رکود در صنایع و شرکت ها اعم از تعداد و تیراژ تولید و فروش یا عدم بازگشت منابع حاصل از صادرات است. به خصوص در رابطه با شرکت های صادر کننده که منابع ارزی به سهولت وارد چرخه تولید و فروششان می شد و هم اکنون این گونه نیست ، همین عامل نیز گردش نقدینگی شرکت ها را تا حدودی متاثر کرده است.

تاثیر سیاست های کلان

فردین آقا بزرگی در ادامه بیان کرد: چهارمین موضوع اعلام تامین مالی از طریق فروش سهام و انتشار اوراق از سوی دولت به عنوان بزرگترین و عظیم ترین بنگاه اقتصادی است. معتقد هستم این موضوع در شرایط حال حاضر یک مقدار تاثیر بیشتر و وزن بیشتری نسبت به دو سه عاملی که بیان کردم داشته است. مسئولین در روزهای گذشته به آن اشاره کردند که برای کسری بودجه بخشی از کسری را از طریق فروش سهام و یا انتشار اوراق تامین خواهند کرد. به طور قطع این مهم را می توان به منزله خروج نقدینگی و یا حداقل صرف نقدینگی سرشار از بازار سرمایه به سمت هزینه های جاری دولت تلقی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تمامی این مسائل در کنار ابعاد سیاسی بی تاثیر نبوده است ، افزود: تنش هایی که در منطقه وجود دارد، مراودات کشوردر سطح بین الملل، عدم توافق برجام و فرسایشی شدن همه این عوامل بر فضای بازار سرمایه بی تاثیر نیست. هرچند زمینه های سرمایه گذاری دیگری نیز از جمله ارز، طلا و مسکن مانند سال های گذشته نداریم. به مرور زمان فضای کسب و کار و صنعت آثار رکود را مشاهده خواهند کرد که با استمرار وضعیت اقتصادی حال حاضر بی تاثیر نخواهد بود. هر چند برخی شرکت ها و صنایع با افزایش نرخ فروش محصولات می توانند مبالغ بیشتری را در سود و زیان شان به عنوان فروش ثبت کنند.

سرعت اصلاح بازار خوب است

فردین آقا بزرگی اذعان کرد: اما با همه این ها جای خوشحالی وجود دارد. چرا که سرعت اصلاح قیمت ها به سرعتی است که شخصا به یاد ندارم شاخص کل کاهش سه، چهار درصدی را در یک روز تجربه کرده باشد. به هر حال گمان می کنم که هر چه روند اصلاح قیمت ها سریع تر باشد مطمئنا جذابیت لازم برای فعالان بازار بیشتر فراهم خواهد شد. اما اگر روند به همین صورت باشد درست مانند شنبه هفته گذشته دور از ذهن نبینیم که یک روز 9 هزار واحد شاخص افزایش پیدا کند که در مقابل آن عرضه هم وجود داشته و اصلاح قیمت نیز صورت بگیرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • حسن ذوالفقاری
    حسن ذوالفقاری

    با عرض سلام و احترام به نظر بنده افت شاخص بیشتر هیجانی میباشد کما اینکه میبینیم به یکباره شاخص با رقم بالا مثبت میشود وگرنه برجام و ارز و سکه مدت ها است که اینچنین بوده اما اگر چند روز دیگر بهمین روال نزولی ادامه پیدا کند دیگر اصلاح نخواهد بود بلکه ریزش شدید یا خواب خرسی خواهیم داشت

    4 سال پیش
  • مرضیه باغ رو بهبهانی
    مرضیه باغ رو بهبهانی

    27 ساله تو بازار فعالیت دارم قیمت بعضی از سهام بنیادی مثل فولاد فملی غدیر کگل کچاد و معادن شپدیس پارسان تاپیکو و ....بسیار ارزنده است بازار داره تر و خشک با هم میسوزه ولی با اومدن گزارش 6 ماهه و فروکش کردن هیجان بازار به سمت سهم های ارزنده توجه نشان خواهد داد از فروش هیجانی سهم ارزنده خودداری

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24