Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هرچند تحریم‌ها به اقتصاد ما ضربه وارد کرد اما اکنون مرحله بحران را پشت سر گذاشته‌ایم به طوری که بانک جهانی رشد اقتصادی یک درصدی را برای سال‌های آتی پیش‌بینی می‌کند که به معنای پایان فشار حداکثری بر اقتصاد کشور است.

عدالتیان: سیاست‌های ارزی سوداگران را از بازار حذف کرد

بورس24 : هرچند تحریم‌ها به اقتصاد ما ضربه وارد کرد اما اکنون مرحله بحران را پشت سر گذاشته‌ایم به طوری که بانک جهانی رشد اقتصادی یک درصدی را برای سال‌های آتی پیش‌بینی می‌کند که به معنای پایان فشار حداکثری بر اقتصاد کشور است.

جمشید عدالتیان در مورد مدیریت بازار ارز در شرایط تحریمی گفـت: به نظر من با شروع تحریم‌های اقتصادی اطلاعات نادرست به خارج از کشور ارسال شد و از همین روی پیش بینی می‌شد که اقتصاد کشور تا خرداد و تیر امسال از هم فروبپاشد. بطوریکه رسانه‌های خارجی صحبت از دلار بیست هزار تومانی می‌کردند اما دولت آن زمان که تقریبا ۱۱۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت، دلار را عملا سه نرخی کرد و سپس با اعمال قوانین مناسب توانست آن را به یک نرخ متوسط و تقریبا تک نرخی برساند و سیاست‌های ارزی باعث حذف سوداگران از بازار ارز شود.

وی ادامه داد: همچنین این تغییر و تحولات نرخ ارز باعث شد تا هر تولیدکننده‌ای به دنبال صادرات باشد و عملا قیمت کالاهای ایرانی رقابت‌پذیر شوند. البته وقتی آقای همتی به عنوان رییس بانک مرکزی سر کار آمدند، بنده گفتم که ایشان نرخ ارز را کاهش خواهد داد و در حال حاضر هم اگر تورم را از نرخ ارز کسر کنیم نرخ دلار بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان است.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تحریم‌ها باعث شد تا ما به سمت اصلاحات اقتصادی مانند بودجه بدون، افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش صادرات غیرنفتی یا عضویت در پیمان اوراسیا حرکت کنیم که پیش از این هیچ کس جرات آن را نداشت.

عدالتیان در مورد انطباق مردم با شرایط و مشکلات اقتصادی گفت: ما در اقتصاد تئوری به نام خودسازمان‌دهی داریم یعنی وقتی یک فاکتور اقتصادی تغییر می‌کند ابتدا موجب ورود شوک می‌شود و سپس دیگر متغیرها به تدریج خود را با آن منطبق می‌کنند. همین موضوع در اقتصاد ایران را نیز مشاهده می‌شود که مردم به نوعی خود را با تورم و دیگر مشکلات اقتصادی انطباق داده‌اند و در نتیجه ثبات نسبی حاصل شده است.

وی ادامه داد: همین ثبات نسبی گویای آن است آنهایی که می‌خواستند با تحریم اقتصادی ایران را به زانو دربیاورند هدفشان منتفی است.

عضو اتاق بازرگانی متذکر شد: بسیاری فکر می‌کردند که شرایط از دست دولت خارج است اما در واقع اینگونه نبود و اتفاقا چون دولت از مشاوران خوب اقتصادی بهره می‌برد، توانست بحران را به خوبی مدیریت کند و اقتصاد را اصطلاحا از مرحله قرمز به زرد برساند که امیدواریم به هرچه زودتر وارد مرحله سبز شود. البته نباید فراموش کرد که در حال و هوای انتخابات مجلس موضوع کمی پیچیده خواهد شد و جناح‌های سیاسی به راحتی می‌توانند از مشکلات اقتصادی انتقاد کنند.

منبع: ایلنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24