Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سازمان بورس مجوز ورود صندوق های سرمایه گذاری به بازار پایه را صادر کرد. محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی در ابلاغیه ای به صندوق های سرمایه گذاری ثبت شده نزد سازمان اعلام کرد که به استناد مصوبه شماره ۶٠٠ تاریخ ١٧ مهر ٩٨ هیات مدیره این سازمان، صندوق های سرمایه گذاری در سهام و مختلط مجاز هستند تا حداکثر ١٠ درصد از ارزش کل دارایی های صندوق را در بازار پایه فرابورس ایران سرمایه گذاری کنند... در این ابلاغیه آمده که لازم است تا متن موضوع فعالیت صندوق در امیدنامه مربوطه اصلاح شود و ترکیب دارایی های مجاز برای سرمایه گذاری به تصویب مجمع صندوق برسد. حال باید دید ورود صندوق های سرمایه گذاری به بازار پایه چه اثراتی می تواند داشته باشد؟

جذابیت ها و محدودیت های بازار پایه برای صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

بورس24 : سازمان بورس مجوز ورود صندوق های سرمایه گذاری به بازار پایه را صادر کرد. محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی در ابلاغیه ای به صندوق های سرمایه گذاری ثبت شده نزد سازمان اعلام کرد که به استناد مصوبه شماره 600 تاریخ 17 مهر 98 هیات مدیره این سازمان، صندوق های سرمایه گذاری در سهام و مختلط مجاز هستند تا حداکثر 10 درصد از ارزش کل دارایی های صندوق را در بازار پایه فرابورس ایران سرمایه گذاری کنند.

در این ابلاغیه آمده که لازم است تا متن موضوع فعالیت صندوق در امیدنامه مربوطه اصلاح شود و ترکیب دارایی های مجاز برای سرمایه گذاری به تصویب مجمع صندوق برسد. حال باید دید ورود صندوق های سرمایه گذاری به بازار پایه چه اثراتی می تواند داشته باشد؟

تا یک ماه آینده منتظر ورود صندوق ها به بازار پایه نباشید

پیمان تاتایی مدیر صندوق تامین سرمایه امید در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در این باره گفت: ورود صندوق های سرمایه گذاری به بازار پایه قطعا می تواند به رشد نقدینگی این بازار کمک قابل توجهی نماید. زیرا تا کنون صندوق ها اجازه ورود به بازار پایه را نداشتند اما اکنون با مجوزی که دارند مدیران صندوق ها می توانند بخشی از سرمایه صندوق ها را به سهام بازار پایه اختصاص دهند.

او در ادامه ابراز داشت: البته در ابتدا صندوق ها باید مجمع برگزار کنند و امیدنامه خود را اصلاح نمایند تا بتوانند به صورت قانونی وارد بازار پایه شوند و به نظر می رسد این امر دست کم حدود یک ماه زمان لازم داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که اجازه ورود 10 درصد از منابع صندوق ها به بازار پایه داده شده، با در نظر گرفتن ابعاد منابع صندوق ها و به خصوص صندوق های سهام، 10 درصد نیز مبلغ بزرگ و قابل توجهی خواهد بود که قطعا می تواند بر بازار پایه تاثیرگذار باشد.

میزان استقبال صندوق ها از بازار پایه چقدر خواهد بود؟

در ادامه از تاتایی پرسیدیم که با توجه به ریسک هایی که بازار پایه دارد و با در نظر گرفتن کاهش ایجاد شده در دامنه نوسان بازار پایه، به نظر شما این بازار تا چه حد می تواند برای مدیران صندوق های سرمایه گذاری جذابیت ایجاد کند که بخشی از منابع خود را وارد بازار پایه نمایند؟ بدون شک مدیران صندوق های سرمایه گذاری از ورود بخشی از منابع صندوق ها به بازار پایه استقبال می کنند اما محدودیت هایی نیز در بازار پایه وجود دارد که می توان از آن ها به عنوان  موانعی بر سر راه ورود حقوقی هایی مانند صندوق های سرمایه گذاری به بازار پایه یاد کرد. مهمترین این محدودیت ها دامنه نوسان کم بازار پایه است. به طوری که حداکثر دامنه نوسان در بازار پایه 3 درصد تعیین شده است.

وی افزود: فرض کنیم اگر سهم مناسبی را در بازار پایه یافتیم که انتظار داریم ارزش آن 30 درصد افزایش یابد. بنابراین رسیدن سهم مورد نظر به قیمت مورد انتظار ما حداقل 10 روز کاری زمان نیاز دارد که دراین 10 روز کاری ممکن است اتفاق های زیادی رخ دهد و پیش بینی و تحلیل ما محقق نشود. مثلا ممکن است کل بازار منفی شود و در نتیجه سهم بازار پایه ای مدنظر ما نیز با جو عمومی بازار همراه شود. از این رو یکی از موانعی که ممکن است بر سر راه صندوق های سرمایه گذاری نسبت به ورود به بازار پایه وجود داشته باشد همین پایین بودن دامنه نوسان است.

فقط صندوق ها بتوانند در بازار پایه معامله کنند

او در پایان با اشاره به نکته ای ابراز داشت: پیشنهادی که در جلسات نیز مطرح کردیم این بود که اگر واقعا ریسک بازار پایه زیاد است بنابراین به نظر می رسد بهتر است که صرفا افراد حرفه ای اجازه معامله در این بازار را داشته باشند. پیشنهاد این بود که تنها صندوق ها بتوانند در بازار پایه معامله کنند اما این پیشنهاد صرفا در جلسات صندوق ها مطرح شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • معصومه صالحی
    معصومه صالحی

    بعد از تغییر وضعییت در بازار پایه بسیاری متضرر شدیم. همه ما آرزومندیم وضعیت بحالت سابق برگردد . سهامداران بازار پایه از هرنوع تصمیم گیری در رونق بازار پایه استقبال می کنند.امیدوارم سازمان بورس بفکر کسانی که هم اکنون وارد ضررهای هنگفت در بازار پایه شدند باشند و حتما در تصمیم خود تجدید نظر کنند

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24