Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

همه چیز بر می گردد اظهار نظرهایی از همایون دارابی ، کاظم نادرعلی و مهدی ساسانی

ارزیابی حقیقی ها از سه شنبه سیاه بورس

بورس24 : بازار سرمایه روز گذشته را می توان به سه شنبه سیاه لقب داد، روزی که حدود 11هزار واحد افت شاخص را شاهد بودیم.

سهامداران بسیاری روز گذشته در صف های فروش بودند و همین موضوع منجر شد تا کاهش قابل توجهی در ارزش معاملات را شاهد باشیم.

شاخص کل پس از حدود 8ماه تاخت و تاز بی امان ، خود را از محدوده 156هزار واحد به 327هزار واحد رساند و از 13 مهر ماه تاکنون وارد فاز سیسنوسی شده است و بیشتر استراحت می کند و به دنبال تجدید قوا است تا حرکت به سمت جلو! در این بین اما بسیاری که رشد های بی سابقه بورس را از دور دیده بودند به بازار وارد شدند اما قدری دیر آمدند.

روز گذشته ارزش صف های فروش بیش از 500میلیارد تومان بود و ارزش معاملات بورس در حدود 1300میلیارد تومان رقم خورد.

در بازار بورس دیروز ، 21.6 درصد فروش ها متعلق به حقوقی ها و 78.4 درصد متعلق به حقیقی ها بود و حقیقی ها بیش از هزار میلیارد تومان سهم فروختند.همچنین 56درصد خریداران حقوقی و 43 درصد نیز حقیقی ها بودند.در این بازار در حدود 560 میلیارد تومان سهام از سوی حقیقی ها خریداری شده بود.

شاید شوک روز گذشته بازار سهام تلنگری باشد به مدیران سازمان بورس که سیل نقدینگی که در بازار ورود کرده است اگر درست مدیریت نشود می تواند تبعات و هزینه هایی را برای بازار سرمایه کشور داشته ، همانطور که امروز با افت 3.4 درصدی حدود 40 هزار میلیارد تومان از ارزش بازار آب رفت.

کارشناسان بازار سرمایه سه شنبه سیاه را چطور ارزیابی کردند...؟

همایون دارابی از فعالان شناخته شده بازار به بورس24 گفت: در سال جاری شاخص کل در حدود 80 درصد رشد داشته است و قیمت ها در بازار خیلی بالا آمده و رشد داشت. این رشد ها زمینه ای را ایجاد کرده که وضعیت اصلاح قیمتی و استراحت بر بازار حاکم شود. رشد 80 درصدی شاخص کل منجر شد تا بازار وارد فاز استراحت شود و طبعا یک اصلاح قیمتی برای این بازار لازم بود. بعد از آن بازار می تواند بر اساس متغیرهای روز نوسانات جدیدی را آغاز کند.

وی ادامه داد: با توجه به این که وضعیت شرکت ها خوب است و شاهد پایداری نقدینگی در بازار هسیتم ، همچنین بازارهای موازی شرایط جذب نقدینگی را ندارند شرایط بازار خطرناک نیست و این روند طبیعی است.

شاخص در کوتاه مدت در همین محدوده نوسان می کند...

کاظم نادر علی از تحلیل گران بازار سرمایه نیز به بورس24 گفت: در کوتاه مدت شاخص در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت و بازار نیاز به اصلاحاتی دارد.روند فعلی بازار نشان می دهد که رشد گروهی در سهام تمام شرکت ها متوقف شده است و اکنون سهم های بنیادی و سهام ارزنده در بازار باید جایگاه خود را پیدا کنند، گزارش عملکرد این شرکت ها نشان می دهد که در میان مدت پتانسیل رشد را دارند.

از رفتار هیجانی بپرهیزید...

مهدی ساسانی هم از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه درباره روند روز گذشته بازار گفت: سهامداران با هیجان اقدام به تصمیم گیری نکنند و اجازه دهند اگر بازار در مسیر اصلاح است روند اصلاحی خود را طی کند. سهام بنیادی روند منطقی خود را طی خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24