Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دو روز پیش حسن روحانی رئیس جمهور از بازدهی ٧٠ درصدی بورس تهران سخن گفت و این بازار را پرنشاط خواند و البته گوشزد کرد که این بازار باید درست هدایت شود ، اما دیروز بازار سهام با ریزش بی سابقه حدود ١١ هزار واحدی به استقبال این اظهارات رفت! اما دیروز حقوقی ها از بورس حمایت در خورد توجهی داشتند.مدیر نظارت بر بازار حجم خرید حقوقی ها را ۴٠٠ میلیارد تومان ذکر کرده و دلیل سقوط دیروز را هیجان توصیف کرده است... مدیرعامل یکی از تامین سرمایه های بزرگ بورس هم از ۴ دلیل برای بازگشت بازار به مدار تعادل سخن گفته و البته امکان تزریق ٣٠٠٠ میلیارد تومان پول برای حمایت از بورس...

فرش قرمز بورس زیر پای روحانی!

بورس24 : دو روز پیش حسن روحانی رئیس جمهور از بازدهی 70 درصدی بورس تهران سخن گفت و این بازار را پرنشاط خواند و البته گوشزد کرد که این بازار باید درست هدایت شود ، اما دیروز بازار سهام با ریزش بی سابقه حدود 11 هزار واحدی به استقبال این اظهارات رفت!

روز گذشته با رکورد منفی بی سابقه و ریزش بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس مواجه بودیم و عقب نشینی دماسنج به کانال 308 هزار ، این رخداد چنان ترسی به جان حقیقی ها و حقوقی های بازار انداخت که در بازار سرمایه شاهد دوئل این دو گروه بودیم.

از یکسو حقیقی ها فروشنده و از سوی دیگر حقوقی ها خریدار بودند ، این نبرد دو سویه در روز گذشته موجب شد بسیاری از سهم ها به کف قیمتی خود رسیده و دوباره برای خرید جذاب باشند.

انتظار می رود امروز با توجه به حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه شاهد جمع آوری صف های فروش باشیم و حرکت به سمت رشد دوباره شاخص بسیار نزدیک شود، به هر حال بازار سرمایه طی ۵۰ سال اخیر از این گونه هیجانات بسیار به خود دیده است، اما همیشه سهام بنیادی جایگاه ویژه ای در بین سهامداران غیر هیجانی داشته است. این توقع وجود دارد که با تصمیمات درست و تحلیل‌های به موقع همچنان بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین بازارهای مالی و اقتصادی کشور فعال باشد.

حقوقی ها حمایت از بازار را وظیفه ذاتی خود می دانند

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص شرایط این روزهای بازار سرمایه ، افت یکباره شاخص و شایعه برگزاری جلسه روز گذشته سازمان بورس با حقوقی های بازار به خبرنگار بورس24 گفت: گرچه سازمان بورس به عنوان مقام ناظر جلسه ای با فعالان و حقوقی های بازار نداشته اما به طور کلی یکی از وظایف ذاتی حقوقی های بازار در این شرایط ، حمایت از بازار سرمایه است و نیازی به برگزاری جلسه در این خصوص نیست.

وی گفت: صندوق‌های ثبات و توسعه بازار بر حسب وظیفه در شرایط مختلف بازار حضور خود را نشان می دهند و از سهام بنیادی حمایت می کنند و البته حقوقی ها هم همراه آن ها خواهند بود.

حقیقی ها هیجان زده شده اند

این مقام نظارتی در خصوص دلایل اصلی افت بازار در روزهای اخیر گفت: به نظر می‌رسد هیجانات برخی از حقیقی ها در بازار عامل اصلی افت شاخص شده است، توصیه می شود که رفتارهای هیجانی نداشته باشیم و اگر اعتقاد به سهم وجود دارد در شرایط منفی نیز همچنان اعتقاد تحلیل بنیادی روی سهام خود داشته باشیم و سعی کنیم از هیجانات بازار دوری نمائیم.

وی ادامه داد: این جو اخیر هم ناشی از رفتار برخی از سرمایه‌گذارانی است که هیجان زده وارد بورس شده‌اند و همچنین تصمیمات احساسی برخی از سرمایه گذاران حقیقی موجب شده با صف های فروش سهام مواجه شویم که البته نباید این اشتباهات در بازار سرمایه برای سهامداران اتفاق بیافتد .

حقوقی ها ۴۰۰میلیارد تومان خریدند و همچنان خریدارند

او در خصوص حمایت حقوقی ها از بازار هم گفت: در طی روزهای اخیر حقوقی های بازار تلاش کردند تا جایی که می‌شود از سهام خود و بازار حمایت نمایند ، به طوری که در روز گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان سهم توسط حقوقی ها و صندوق توسعه از بازار خریداری شد و انتظار می‌رود که این حمایت همچنان ادامه دار باشد.

بازار روند منفی نخواهد داشت، همه چیز موقت است

از این مقام مسئول در سازمان بورس پرسیدیم که آیا در روز جاری نیز روند منفی بازار ادامه دارد؟ که گفت: بعید است این اتفاق بیفتد و امیدواریم توسط تحرکات مثبت حقوقی های بازار و همچنین کاهش صف های فروش ، بازار متعادل شود.

فرضیه سوخت نقدینگی کذب است

وی همچنین در پاسخ به این که نظریه سوخت نقدینگی از طریق بورس چه میزان قابلیت استناد دارد؟ گفت: بنده صراحتا این موضوع را تکذیب می‌کنم و اساساً قبول ندارم که موضوع سوخت پول صحیح باشد. چرا که همه برای سود آوری و کسب منفعت به سمت بازار سرمایه آمده اند و سرمایه گذاری در این بازار مورد حمایت دولت است.

وی افزود: همچنین جریان ورود و خروج نقدینگی نگران کننده نیست، از طرفی سایر بازار ها در رکود به سر می برند و با وجود سهام بنیادی شرکت های بزرگ فولادی و مس و ... باp/Eزیر ۶ معامله می شوند ؛ لذا انتظار می رود همچنان بازار سرمایه جذاب باشد.

4 دلیل برای بازگشت بورس به مدار تعادل

شب گذشته هم علیرضا باغانی فعال رسانه در توئیتی نوشته بود: الان از خواجه نصیری ( مدیرعامل یکی از تامین سرمایه های بزرگ بازار)پرسیدم چقدر فرضیه سقوط را برای بازار کنونی مطابق با رفتار بورس در زمستان 92 متصور می داند.پاسخ داد :یک درصد هم تکرار چنین فرضیه ای را متصور نیستم.به چهار دلیل...

1. «پی بر ای» سهم های بزرگ مثل دی 92 عددهای بالایی نیست و سهم ارزنده زیاد داریم

2.ظرفیت تزریق 3 هزار میلیارد تومان پول توسط صندوق توسعه ، صندوق ثبات و صندوق های بادرآمد ثابت به بورس وجود دارد ؛ امتیازی که سال 92 وجود نداشت

3.خرید خوب حقوقی ها در بازار امروز (سه شنبه)

4.امکان کسب بازده بیشتر از بورس در مقایسه با بانک به دلیل عدم رشد بزرگ سهام بنیادی

او اعتقاد داشت که بازار از 10 صبح فردا (امروز) شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

گفتنی است ، روز گذشته تامین سرمایه تمدن در جمع آوری صف فروش پالایشگاه بندرعباس ، گل گهر،فولاد هرمزگان ، پالایشگاه تهران ، توسعه صنایع بهشهر و فولاد خوزستان نقش اصلی را داشته است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24