Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته منتهی به ۱۹ مهر ماه، ۴۳۷ هزار و ۵۶۲ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفته است. علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار بورس کالای ایران معتقد است که حجم معاملات در این بازار نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که سال گذشته حدود ٢٧ تن معاملات زعفران را در قالب گواهی سپرده کالایی صورت گرفته که این عدد در سال جاری و تاکنون با توجه به اینکه یک نیمه از سال را همچنان در پیش داریم حدود ٢٠ تن بوده است.

معامله ٣٠ تن پسته در ٨ روز کاری در بورس کالا

بورس24 : در هفته منتهی به ۱۹ مهر ماه، ۴۳۷ هزار و ۵۶۲ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفته است. علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار بورس کالای ایران معتقد است که حجم معاملات در این بازار نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که سال گذشته حدود 27 تن معاملات زعفران را در قالب گواهی سپرده کالایی صورت گرفته که این عدد در سال جاری و تاکنون با توجه به اینکه یک نیمه از سال را همچنان در پیش داریم حدود 20 تن بوده است.

علیرضا ناصرپور در گفت وگو با بورس24 در خصوص ساز و کارهای این بازار گفت: اقداماتی که بورس کالا طی چند سال اخیر در حوزه کشاورزی انجام داده، تسهیل دسترسی به بازار بوده است. در حقیقت کشاورزان به جای اینکه با مجموعه ای از واسطه ها معامله کنند و محصول خود را به واسطه ها بفروشند این امکان فراهم شده تا بدون واسطه و مستقیم محصولات را در بورس به فروش برسانند. در نتیجه آن نیز می توانند از دسترنج خود بیشتر بهره مند شوند.

سرپرست معاونت توسعه بازار بورس کالای ایران همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر نیز به جای اینکه واسطه ها این محصولات را خریداری کرده و سپس به مصرف کنندگان و یا صادر کنندگان بفروشند، مستقیما صادر کنندگان و مصرف کنندگان نهایی این محصولات می توانند کالای مورد نیاز خود را از بورس و بدون دخالت واسطه ها خریداری کنند. در حقیقت اتفاقی که از سال 94 در بورس کالای ایران رخ داده و همچنان نیز ادامه دارد با این محوریت بوده است.

او با بیان اینکه هم اکنون نیز محصولات متنوعی در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد افزود: به صورت مشخص نخست با محصولات جو و ذرت در بسته های سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده و پس از آن نیز محصول زعفران وارد این چرخه از معاملات شد. پسته و زیره نیز محصولات بعدی معامله شده در بورس کالا بودند که طبق برنامه ریزی های به عمل آمده کشمش و خرما نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علیرضا ناصرپور در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده مرکبات نیز می توانند مانند سایر کالاها در بورس کالای ایران معامله شوند یا خیر گفت: کالاها حتما باید یک مشخصه خیلی جدی داشته باشند. آن مشخصه مورد نظر نیز استانداردپذیر و ماندگار بودن کالا است. چنانچه این کالاها را بتوان در یک کانتکس استاندارد و مشخصی دسته بندی کرد به طور حتم امکانش هست. اما متاسفانه در این حوزه هم تنوع محصولات بسیار بالا است و هم اینکه از نظر نگه داری باید حتما امکانات سردخانه ای برایشان فراهم باشد.

سرپرست معاونت توسعه بازار بورس کالای ایران در ادامه بیان کرد: در صورتی که مجموعه هایی با امکانات سورتینگ و سردخانه ای مناسب وجود داشته باشند، به طور حتم این امکان نیز وجود دارد که مرکبات را هم بتوانیم وارد بورس کالا کنیم. هم اکنون در استان هایی ورود پیدا کرده ایم که تولید کننده هستند. به طور مثال عمده تمرکز ما در استان خراسان رضوی است چرا که حجم قابل توجهی از زعفران در این استان تولید می شود. در سایر استان ها نیز چنانچه متقاضی برای پذیرش انبار وجود داشته باشد، بورس می تواند آن را هم پذیرش و راه اندازی کند.

علیرضا ناصرپور با بیان اینکه حجم معاملات در بورس کالا بسیار قابل قبول بوده است افزود: سال گذشته حدود 27 تن معاملات زعفران را در قالب گواهی سپرده کالایی داشته ایم که این عدد در سال جاری و تا کنون با توجه به اینکه یک نیمه از سال را در پیش داریم حدود 20 تن بوده است. پیش بینی ما بر این است که این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت. در خصوص محصول پسته نیز از نهم مهر ماه تا کنون حدود 30 تن معامله پسته در بورس کالا داشته ایم.

او در پایان گفت: با توجه به اینکه این معاملات صرفا در پنج روز کاری هفته انجام می شده، رقم قابل توجهی است. در حال حاضر نیز معاملات آتی اش راه اندازی و این زنجیره تکمیل شده است. در سراسر کشور کشاورزان علاقه مند هستند که از طریق این سیستم محصول خود را به فروش برسانند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24