Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نمودار قیمت به سود موسوم به p/d بازار سرمایه نشان می دهد که این نسبت در روزهای اخیر به بالای ۱۴ رسیده است که در مقایسه با p/d حدود ۵ بانک و بازار پول بسیار بالاست. تحلیل گران می گویند : در سال ۹۲ در زمان اوج قیمت ها p/d بازار به بالای ۱۳ رسیده بود و در زمان اصلاح تا اواخر سال ۹۳ به محدوده ۵ کاهش پیدا کرده است. آیا ممکن است باز هم این سناریو تکرار شود؟ آیا با توجه به رشد برخی از سهام بازار شاهد افت( پی بر دی) در ماه های آینده خواهیم بود؟

سهام بنیادی نگرانی ندارد

بورس24 : نمودار قیمت به سود موسوم به p/d بازار سرمایه نشان می دهد که این نسبت در روزهای اخیر به بالای ۱۴ رسیده است که در مقایسه با p/d حدود ۵ بانک و بازار پول بسیار بالاست.

تحلیل گران می گویند : در سال ۹۲ در زمان اوج قیمت ها p/d بازار به بالای ۱۳ رسیده بود و در زمان اصلاح تا اواخر سال ۹۳ به محدوده ۵ کاهش پیدا کرده است. آیا ممکن است باز هم این سناریو تکرار شود؟ آیا با توجه به رشد برخی از سهام بازار شاهد افت( پی بر دی) در ماه های آینده خواهیم بود؟

محمد کفاش پنجه شاهی مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام در مورد احتمال افتp/dبازار و اتفاقات مشابه در سال ۹۳ به خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به تورمی که در این چند سال انباشته شده بود ، تجدید ارزیابی دارایی ها موضوعی است که موجب شده بر روی p/d بازار تاثیر گذار باشد و از این جهت با سال ۹۳ تفاوت چشمگیری وجود دارد.از سویی افزایش عمق و ورود نقدینگی به بازار و معاملات گسترده با سال های قبل بسیار متفاوت است.

به سال۹۳ برنمی گردیم

به گفته وی، از طرفی می توان گفت p/d برخی از صنایع و شرکت ها هنوز پایین است اما برخی دیگر با رشد های بسیار زیادی مواجه شده که میانگین این موارد ممکن است p /d بازار را بالا نشان دهد. اما اگر بخواهیم به صورت عمیق تر نگاه کنیم برخی از شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی فولادی و یا سایر صنایع بزرگ هنوز جا برای رشد دارند.

کفاش گفت: به این موضوع باید توجه کرد نقدینگی که از بیرون بورس و از سوی بسیاری از افراد عادی به سمت بازار سرمایه روان شده با روش درستی نبوده چرا که بسیاری از مردم به دنبال سهم های کوچک بورس کشیده شده‌اند و این سهام با خبر تجدید ارزیابی دارایی ها و یا ابهامات دیگر با رشد قیمتی همراه شده‌اند.

وی گفت: نمونه بارز آن اتفاقاتی بود که در بازار پایه رخ داد که با مقررات جدید برخی از این مشکلات مرتفع گردید.

نقدینگی هست، اما جای بدی است ..

وی افزود: با سیگنال های برخی از کانال های غیر معتبر ، برخی از سهام که شاید از نظر بنیادی ارزش نگهداری ندارند با صف‌های خرید مواجه شد و بسیاری از مردم بدون آگاهی به سمت این سهام کشیده شدند.

مدیر عامل خبرگان سهام گفت: به نظر می‌رسد برای حفظ این نقدینگی در بازار و بزرگ شدن حجم بازار مهمترین نکته فرهنگ سازی از سوی شرکت ها است، تا نقدینگی به سمت سهام بنیادی تر حرکت نماید و از سهام کوچک و دارای ابهام نقدینگی به سمت این سهم ها سوق پیدا کند چرا که موجب ماندگاری نقدینگی و سهامداری بیشتر خواهد بود.

کاهشی در کار نیست

وی گفت: در مورد کانال های ورود به بورس می‌توان صندوق‌های درآمد ثابت را نیز در نظر گرفت که با وجود حجم نقدینگی که به بازار وارد شده، در این بخش دیده نشده، گرچه صندوق‌ها امن ترین بخش سرمایه گذاری ها هستند و برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه وارد و کم اطلاع گزینه مناسبی خواهند بود.

کفاش در مورد افت p/dبازار گفت: برخی از سهام بنیادی هنوز جای رشد دارند اما می‌توانیم بگوییم که با شکستن حباب برخی از سهام کوچک ، مدار نقدینگی به سمت سهام بزرگ و با ارزش پیش برود و به همین دلیل بعید است که افت p/d داشته باشیم ، بلکه به نظر می رسد نقدینگی از سهام کوچک و غیر بنیادی به سمت سهام بزرگ و بنیادی حرکت خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24