Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : بازار روز شنبه دو مسیر کاملا متضاد را تجربه کرد و فراز و فرود شدیدی داشت. یک ساعت ابتدایی بازار شاهد فشار تقاضاها و رشد بازار بودیم. به طوری که از ساعت ٩ تا حدود ساعت ١٠ صبح شاخص کل بورس از ارتفاع ٣٢۶ هزار واحدی به ٣٣٠ هزار واحدی رسید و طی حدود ۵۵ دقیقه ١.٢ درصد معادل حدود ۴ هزار واحد رشد کرد. اما از حدود ساعت ١٠ صبح بازار شکل متفاوتی به خود گرفت. تقاضاها جای خود را به عرضه داد و این امر منجر به بازپس گرفتن ارتفاع ٣٢٧ هزار واحدی توسط شاخص کل شد. بدین ترتیب راهی که بازار طی یک ساعت ابتدایی طی کرده بود تقریبا به طور کامل طی دو ساعت و نیم پایانی عقب نشینی کرد. عمده فشار عرضه ها نیز از سوی شرکت های پتروشیمی اتفاق افتاد. عمده ترین علت عرضه های دیروز شایعه ای بود که در حین بازار منتشر شد و از دو برابر شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها خبر می داد...

اهرم بازار به دست پتروشیمی ها افتاد!

بورس24 : بازار روز شنبه دو مسیر کاملا متضاد را تجربه کرد و فراز و فرود شدیدی داشت. یک ساعت ابتدایی بازار شاهد فشار تقاضاها و رشد بازار بودیم. به طوری که از ساعت 9 تا حدود ساعت 10 صبح شاخص کل بورس از ارتفاع 326 هزار واحدی به 330 هزار واحدی رسید و طی حدود 55 دقیقه 1.2 درصد معادل حدود 4 هزار واحد رشد کرد. اما از حدود ساعت 10 صبح بازار شکل متفاوتی به خود گرفت. تقاضاها جای خود را به عرضه داد و این امر منجر به بازپس گرفتن ارتفاع 327 هزار واحدی توسط شاخص کل شد.

بدین ترتیب راهی که بازار طی یک ساعت ابتدایی طی کرده بود تقریبا به طور کامل طی دو ساعت و نیم پایانی عقب نشینی کرد. عمده فشار عرضه ها نیز از سوی شرکت های پتروشیمی اتفاق افتاد. عمده ترین علت عرضه های دیروز شایعه ای بود که در حین بازار منتشر شد و از دو برابر شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها خبر می داد.

خبر افزایش نرخ خوراک کذب محض است، همین و بس

در همین راستا خبرنگار بورس24 به سرعت وارد عمل شد و از نادرست بودن این شایعه پرده برداشت. اما حالا در گفت و گو با چند کارشناس صنعت پتروشیمی یک بار دیگر صحت و سقم این شایعه را بررسی می کنیم و از آن ها می پرسیم که اصولا نرخ خوراک پتروشیمی ها تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد و فعالان بازار سرمایه باید چه اطلاعاتی را درباره قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها بدانند تا از این پس تحت تاثیر هرگونه شایعه و خبری قرار نگیرند؟

صحاف زاده معاون اجرایی انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به خبرنگار بورس24 گفت: فرمول خوراک پتروشیمی را معاونت برنامه ریزی وزارت نفت اعمال می کند و صرفا نتیجه نهایی به ما اعلام می شود.

او اضافه کرد: به طور کلی خوراک پتروشیمی ها شامل گاز طبیعی و اتان است که توسط وزارت نفت مشخص می شود. تاکنون هیچگونه خبری مبنی بر تغییر یا احتمال تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها به دست ما نرسیده است.

احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها با صراحت به خبرنگار بورس24 اعلام کرد: مطالبی که در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها منتشر شده شایعه است.

او درباره نحوه قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها هم گفت: در شرایط فعلی لازم نیست وارد این بحث شویم و کافی است بدانیم که این خبرها کذب محض است و صحت ندارد.

آیا نرخ خوراک می تواند به یکباره تغییر کند؟

اما شادی وند کارشناس صنعت پتروشیمی در خصوص نحوه قیمت گذاری و فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها به بورس24 گفت: خوراک پتروشیمی ها به طور کلی به دو دسته خوراک گازی و خوراک مایع تقسیم می شود که هر یک فرمول قیمت گذاری مخصوص به خود را دارد. مثلا خوراک گاز طبیعی در ماه های مختلف سال فرمول مختلفی دارد. در ماه های سرد و گرم متفاوت است. از طرفی نرخ جهانی نفت نیز بر آن تاثیرگذار است.

او اضافه کرد: در خصوص اتان نیز تقریبا همین وضعیت صدق می کند. با قیمت های جهانی نفت در ارتباط است و به نحوی قیمت گذاری می کنند و میانگینی از بورس های مختلف را در نظر می گیرند که با توجه به هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها نسبت به بورس های اطراف ارزندگی داشته باشد.

شادی وند در ادامه بیان داشت: اگر اخیرا رویداد بااهمیتی در بازارهای جهانی رخ داده باشد می تواند نرخ خوراک را دستخوش تغییر نماید اما با توجه به این که تغییرات مهمی رخ نداده این احتمال از بین می رود. اما تنها در صورتی که قانون گذاری جدیدی صورت گرفته باشد ، می تواند نرخ خوراک را متحول سازد.

او گفت: بخش عمده قیمت گذاری یعنی فرمولی که برای نرخ خوراک پیشنهاد می شود به دست وزارت نفت است. حال اگر وزارت نفت تصمیم به ایجاد تغییر بااهمیتی در نرخ خوراک گرفته باشد این تصمیم باید توسط نهادهای زیرمجموعه وزارت نفت یعنی پتروشیمی ها نیز تائید شود. البته نهادهای قانون گذاری نیز می توانند در این امر دخالت داشته باشند. همان گونه که شاهد بودیم فرمولی توسط وزارت نفت ابلاغ شده ، اما مجلس مانع از اعمال آن شده است.

وی در پایان اضافه کرد: در خصوص سایر خوراک های مایع مانند گاز مایع و نفتا فرمول خاصی وجود ندارد و معمولا بر اساس قیمت های جهانی و با درصدی کاهش نسبت به قیمت های منطقه اعمال می شوند.

گفتنی است ، دی ماه 92 نیز موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به 13 سنت پاشنه آشیل بازار سرمایه شد و سقوط شاخص را در پی داشت.البته در آن زمان این افزایش واقعیت بود نه مثل امروز شایعه!!

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24