با توجه به رشد روزافزون فناوری در دنیا و ایران و تغییر انتظارات مشتریان، جایگاه بانکداری سنتی در حال تزلزل است، از این رو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحولگرا در بانک ها اجباری است و بانک ها را...
بورس24 : با توجه به رشد روزافزون فناوری در دنیا و ایران و تغییر انتظارات مشتریان، جایگاه بانکداری سنتی در حال تزلزل است، از این رو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحولگرا در بانک ها اجباری است و بانک ها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانک داری دیجیتال کرده است.
در آینده نزدیک، انجام خدمات بانکداری در شعب به خاطرهای متعلق به گذشته تبدیل خواهد شد چرا که در آن زمان با حضور ابزارهای بانکداری دیجیتال، مراجعه به شعبه برای دریافت خدمات بانکداری کاری عجیب خواهد بود و نسل آینده مراجعه به شعبه برای دریافت خدمات بانکی را رفتاری نامتعارف خواهند دانست.
فرار از خدمات سنتی
در این راستا بعضی از بانکها مفهوم و طرح را جدی گرفته و با برنامهای مستقیم شروع به اقدام میکنند اما برخی مفهوم را در نوشتارها باقی گذاشته اند و خود را در جهنمی از مبارزه سخت برای به دست آوردن قطرههایی که از بین انگشتان خدمات سنتی میچکد، محبوس می گذارند.
در میان بانک های کشور، بانک ایران زمین حرکت به سمت یک سازمان برنامه محور را از ابتدای سال ۹۵ آغاز کرده و برنامه خود را تا سال ۱۴۰۰ تعریف کرده است.
این برنامه ها از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ در یک دوره شش ساله تنظیم شده است و این دوره ها بهمنظور تثبیت و خروج از فشارهای موجود تبدیل به سه دوره دو ساله کوتاه مدت شده است تا ضمن به روزرسانی شرایط، ابزار لازم را برای یک جهش بلند آماده کند.
در توضیح چشم انداز این بانک در سال ۱۴۰۰ و رسیدن به رتبه اول در بین بانک های کشور در حوزه بانکداری دیجیتال آمده است: در بانکداری دیجیتال هم ابزار، هم پرسنل و هم مشتریان همه از جنس دیجیتال خواهند بود و لازمه این امر درک صحیح از مفهوم یاد شده است، بنابراین همه باید نسبت به آن و هدف نهایی بانک اشراف کامل داشته باشند.
لازمه حیات بانک ها
به گفته مدیرعامل بانک ایران زمین، در عصر حاضر ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی آسان و مطلوب به مشتریان لازمه حیات بانک است، و با توجه به افق پیشروی بانک که سال ۱۴۰۰ بانک ایران زمین تبدیل به بانک تمام دیجیتال خواهد شد، درهمین راستا تلاش کردیم تا با تقویت بستر بانکداری مدرن، مشتریان را با تجربه ای جدید آشنا کنیم.
پورسعید معتقد است: در بانکداری امروز رسالت ما با گذشته متفاوت شده، نقش شعب متفاوت شده است؛ در حال حاضر زمان و مکان به معنای آنچه در گذشته بوده وجود ندارد. بانک ها باید در تمامی زمانها و مکان ها، به تمامی مشتریان خدماتی مناسب و با کیفیت ارائه کنند.
وی تحولات دیجیتال و به کارگیری آن در عرصه بانکداری را نقطه عطفی مهم می داند و می گوید: درگذشته درکی از رفتار مشتری وجود نداشت، بانکها به صورت سنتی اقدام به تولید محصول و خدمت میکردند. در عصر دیجیتال آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک اصلی تصمیمگیری است. این آگاهی از شناخت نقاط برخورد و تحلیل رفتار مشتری آغاز و باعث میشود بتوان نقشه عملکرد مشتری را ترسیم و نیازهای مشتری را مرتفع کرد.
آمادگی ایران زمین برای جهش بزرگ
اما در بانک ایران زمین، افتتاح اولین شعبه دیجیتالی در مهرماه گذشته در مجموعه مگامال، رونمایی از ایران زمین بوم (izboom ) که از طریق آن فرد یا گروه می تواند سرویسهای بانکداری باز دریافت کنند، و افتتاح مرکز نواوری ایران زمین برای حمایت از زیستبوم نوآورانه کشور، نشان دهنده الویت این بانک برای تبدیل شدن به یکی از بانک های برتر کشور در حوزه تحول دیجیتال و اهمیت این بانک برای ارتقای تجربه مشتری از طریق بهبود کیفیت خدمات بانکی دیجیتالی است.
همچنین همراه بانک، اینترنت بانک، دستگاه های ATM و شعب دیجیتالی که دارای دستگاه VTM هستند، از درگاه های اصلی رویکرد Omni-channel بانکداری دیجیتال، بانک ایران زمین هستند که طبق برنامه ریزی های این بانک، قرار است تا سال ۱۴۰۰ تکمیل کننده ارائه خدمات بانک به مشتریان، بصورت یکپارچه و بدون نیاز به شعبه سنتی باشند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.