Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این اتفاق ناشی از ورود سرمایه‌ های هوشمند است رونق در بازار سرمایه تا پایان سال ادامه خواهد داشت وی تاکید کرد، ما اواخر سال‌ جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم، که طبق یک روال همیشگی، این بازار تا زمان انتخابات مورد حمایت قرار خواهد گرفت و داغ باقی خواهد ماند و...

یک کارشناس بازار سرمایه: رشدی که در بورس شاهد آن هستیم، حباب نیست

بورس24 : به دنبال تحولات سیاسی اخیر از جمله حادثه آرامکو در عربستان و تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، شاهد آن بودیم که بازار سرمایه به روند رشد خود ادامه داد و واکنش خاصی نسبت به این تحولات از خود بروز نداد.

مرتضی شریفیان کارشناس بازار سرمایه در ابن باره نوشت:

این مسأله بیانگر آن است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، هوشمندتر از گذشته شده و پول‌هایی هم که وارد این بازار شدند، منابع هوشمندی هستند که نسبت به وضعیت اقتصادی کشور آگاهی دارند. کما اینکه شاهد آن بودیم که بورس پس از اظهارات ترامپ مبنی بر تحریم مجدد ایران، به روند رو‌به‌ رشد خود ادامه داد.

در واقع آنچه در حال حاضر موجب رونق بازار شده همین حرکت سرمایه‌های هوشمند به‌سمت بورس است. بخشی از سرمایه‌ها متعلق به بخش‌ خصوصی واقعی نیست و مربوط به برخی شبه‌ دولتی‌ هایی است که در بازار همچون بخش‌ خصوصی عمل می‌ کنند.

در کنار هوشمند شدن بورس و سرمایه‌ های وارد شده به آن، باید به عوامل دیگری نیز توجه داشت؛ عواملی که موجب شده بازار به تحولات سیاسی واکنش احساسی نشان ندهد.

ساز و کارهای اجرایی دولت در حوزه بازار ارز موجب کنترل نسبی جریانات ارزی شد. در این راستا، بانک مرکزی اقدام به ساماندهی صرافی‌ ها کرد و ضمن اعطای امتیاز به صرافی‌ ها، عملکرد آنها را همراستا با سیاست‌ های بانک مرکزی قرار داد. دولت با باز گذاشتن دست صرافی‌ ها در سامانه نیما و سنا، فضا را برای مدیریت این بخش فراهم کرد.

درعین حال اعمال برخی محدودیت‌ ها در تراکنش‌ ها، جابه‌جایی پول در حجم بالا را کمی سخت‌تر کرد که این اقدام فعالیت صرافی‌ ها را تا حدودی تحت کنترل درآورد و بازار ارز از حالت سفته‌ بازی خارج کرد.

در کنار این؛ بازارهای موازی نیز رونق خود را به نسبت از دست دادند. بازار مسکن از حالت سرمایه‌گذاری خارج شد و منابع و گردش نقدینگی آن به سمت سایر بازارها سوق پیدا کرد.

رشدی که امروز در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، یک حباب نیست؛ همان‌ طور که اشاره شد این رشد ناشی از ورود سرمایه‌های هوشمند به بورس و هم به تبع وضعیت عرضه و تقاضا برای سهم‌های مختلف است.

منابع هوشمند به‌ دنبال گردش بالا و نقدشوندگی هستند و بورس این امکان را فراهم می‌ کند. در عین حال، در بازار سرمایه امکان نقدشوندگی بالا نیز وجود دارد و قوانین جدید سازمان بورس در خصوص عدم توقف نمادها، میزان نقدشوندگی در بازار را افزایش داده است.

قوانین بازار به‌ سمتی حرکت کرده که نمادها در سخت‌ ترین شرایط متوقف شوند، آن هم به‌صورت محدود. اینکه بازار و پول هوشمندی که وارد بازار شده به تحولات سیاسی واکنش کمتری نشان می‌دهد، ناشی از آن است که این جریان نسبت به ثبات تحولات سیاسی در منطقه آگاه است.

از سوی دیگر، قدرت بازدارندگی ایران در منطقه بازنمایی بیشتری داشته و این موضوع سایه تنش در منطقه را محدود کرده است. در عین حال، پتانسیل‌های داخلی توانسته آثار تحریم‌ها را تحت‌ الشعاع قرار دهد و تبعات آن را مدیریت کند.

بر اساس آنچه گفته شد، پیش‌ بینی می‌ شود رونق در بازار سرمایه تا پایان سال ادامه پیدا کند. ضمن اینکه ما اواخر سال‌ جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم که طبق یک روال همیشگی، این بازار تا زمان انتخابات مورد حمایت قرار خواهد گرفت و داغ باقی خواهد ماند.

منبع: ایران آنلاین 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24