Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بر اساس اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی در حال حاضر ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند، که ارزش دفتری سهام آن‌ها در ابتدا یک میلیون تومان بود، اما در حال حاضر ارزش واقعی سهام آن‌ها بر اساس محاسبات صورت گرفته، بیش از ۵ برابر شده است.

آزادسازی سهام عدالت فشار فروش ١۵٠ هزار میلیارد تومانی ایجاد می کند؟

بورس24 : بر اساس اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی در حال حاضر ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند، که ارزش دفتری سهام آن‌ها در ابتدا یک میلیون تومان بود، اما در حال حاضر ارزش واقعی سهام آن‌ها بر اساس محاسبات صورت گرفته، بیش از 5 برابر شده است. این در حالیست که آزاد سازی سهام عدالت نیز به صورت لایحه تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است تا در صورت تصویب عملیاتی شود.

طی روزهای گذشته شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس در حال چاپ است، گفت: این لایحه اختیار را به دارندگان سهام عدالت می‌دهد که یا در قالب ETF یا در قالب سهام هر یک از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، فعالیت کنند. محمدی پیش از این گفته بود در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر از هموطنان ما برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند و به نوعی سهام عدالت به آنها تعلق گرفته، اما سازوکارها به صورتی است که هنوز امکان معامله آن و اعمال حق رای وجود ندارد؛ بنابراین برای حل این موضوع، پیشنهاد تازه‌ای را با به کارگیری ظرفیت صندوق‌های قابل معامله در بورس مطرح کردیم. پیشنهاد ما واگذاری واحدهای ETF یا صندوق‌های قابل معامله در بورس به دارندگان سهام عدالت است که با این سازوکار، افراد می‌توانند بحث بازار سرمایه را از نزدیک دنبال و ضمن سهامداری حرفه‌ای، در خط تولید کشور سرمایه گذاری کنند.این در حالی است که لایحه ساماندهی سهام عدالت برای ارائه در صحن علنی مجلس در حال آماده شدن است و به گفته جعفر سبحانی مشاور رییس سازمان خصوصی سازی به زودی این مهم انجام خواهد شد.

در این خصوص جعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص اینکه با در نظر گرفتن تصویب لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی و امکان عرضه آن، آیا بازار سرمایه قابلیت پذیرش این حجم از ورود نقدینگی را خواهد داشت یا خیر گفت: در این خصوص باید بگویم که اینگونه نیست که در زمان اعلام آزادسازی و فراهم آمدن امکان خرید و فروش سهام عدالت، تمامی مشمولان این سهام اقدام به فروش سهام خود کنند. به طور قطع در نحوه واگذاری سهام عدالت ساز و کارهایی اندیشیده خواهد شد. به طور مثال ممکن است گروه بندی صورت بگیرد و یا اینکه اولویت هایی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه معتقدم علاوه بر این ها باید اطلاع رسانی خوبی هم صورت بگیرد تا سهامداران متوجه باشند چنانچه اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند ممکن است با ضرر مواجه شوند. در صورتی که اگر این سهم را نگه دارند می توانند از سود آن استفاده کنند.

سبحانی در ادامه تصریح کرد: پیش بینی ما این نیست که تمام این صد و پنجاه هزار میلیارد تومان سهمی که در پرتفوی سهام عدالت قرار دارد و ارزش روز این دارایی است، مشمولان این سهام بخواهند همزمان سهام خود را به فروش برسانند. در درجه نخست باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا مجلس شورای اسلامی ساز و کارهای قانونی برای آن در نظر خواهد گرفت یا نه. در هر صورت مراحلی را برای به ثمر رساندن این مهم قید خواهند کرد که تا حدودی از میزان شدت عرضه سهام عدالت کاسته شود.

او با بیان اینکه اطلاع رسانی های دقیقی باید به سهامداران در این رابطه ارائه شود گفت: مردم باید توجیه شوند که چنانچه سهام عدالت خود را نگه داری کنند هم اصل سرمایه شان حفظ خواهد شد و هم اینکه می توانند از سود سنواتی آن بهره مند شوند. البته صندوق های ETF نیز که در این راستا ایجاد خواهد شد به این مسئله کمک خواهد کرد. با همه این ها، پیش بینی ما این است که می توان این موضوع را مدیریت کرد تا یک مرتبه انباشتی از سرمایه وارد بازار سرمایه نشود.

مشاور رییس سازمان خصوصی سازی همچنین افزود: در خصوص اینکه آیا سازمان خصوصی سازی می تواند زیرساخت ها و بسترهای لازم را فراهم آورد یا خیر ابتدا باید ببینیم مجلس شورای اسلامی در لایحه ای که به تصویب خواهد رساند به چه نکاتی اشاره خواهد کرد تا بر اساس آن ساز و کارهای مناسب اندیشیده شود. اما آنچه که دولت در لایحه پیشنهاد داده، صندوق های ETF است. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه تغییراتی در این لایحه ایجاد خواهد شد.

سبحانی با بیان اینکه بیش از یک سال است که نهادهای مرتبط با سهام عدالت در حال بررسی این مهم هستند بیان کرد: کمیسیون های مختلف مجلس، مدیران سازمان خصوصی سازی، متولیان بازار سرمایه، وزارت تعاون، بنیاد شهید، نهادهای اجتماعی و ... روی این مسئله کار کرده اند و البته خبرهایی شنیده می شود که به زودی لایحه امکان عرضه سهام عدالت در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

در این جدول نشان داده شده است که مجموعا 49.160.214 نفر مشمولان سهام عدالت هستند که مشمولین تخفیف دار، روستائیان و عشایر، کارکنان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان، کارکنان فصلی و ساختمانی و سایر اقشار را در بر می گیرد.

در جدول بالا نشان داده شده که مجموعا 49 شرکت معادل 35 شرکت بورسی و 14 شرکت غیر بورسی پرتفو سهام عدالت را تشکیل می دهند که ارزش روز شرکت های بورسی 1.528.549 میلیارد ریال و ارزش روز شرکت های غیر بورسی نیز 38.538 میلیارد ریال می شود که مجموعا ارزش شرکت های بورسی و غیر بورسی پرتفو سهام عدالت 1.567.084 میلیارد ریال است.

از سویی تقسیم سود شرکت های سرمایه پذیر متعلق به سهام عدالت برای سال مالی 1397 تا به امروز(که در سال 98 میان مشمولان توزیع می شود)، نیز به شرح جدول زیر است:

لازم به ذکر است که ارقام جدول زیر به میلیارد ریال است.

جدول وضعیت تسویه اقساط مشمولین سهام عدالت طی دوره 10 ساله تقسیط نیز به شرح جدول زیر است:

در جدول مذکور نشان داده شده است که مبلغ واریزی به حساب خزانه بابت اقساط این سهام طی 10 سال گذشته 239.469 میلیارد ریال و مبالغ واریزی مشمولین نیز 277 میلیارد ریال بوده است. مجموع کل واریزی به خزانه مشمولین و تخفیفات نیز 266.363 میلیارد ریال بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24