Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاخص کل نسبت به تورم و بازارهای موازی رشدی را تجربه نکرده است زمان اکنون، تایم نوسان گیری نیست / سهامداری کنید حداقل ۶ الی ٩ ماه سهام خود را نگه دارید / پشیمان نمی شوید با سرمایه گذاری بر روی سهام ارزشند و بنیادی سود سرشاری کسب خواهید کرد حبابی در کار نیست / نقدینگی همچنان در حال ورود به بازار سرمایه است مدت هاست که شاهدیم، بازار سرمایه سلبریتی بازارهای مالی برای سرمایه گذاری شده است. این مهم در حالی است، که بسیاری از تحلیل گران ادامه چنین روندی مثبت را در تحلیل های خود پیش بینی نمی کردند. با این وجود یک نگرانی ذهن سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده؛ پایان این صعود کجاست؟ آذر ترسناک بورس ٩٢ کی خواهد رسید؟ بمانیم، یا برویم، بیاییم یا عطای بازار سرمایه را به لقایش ببخشیم؟ به دلیل چنین نگرانی هایی در این باره با یکی از تحلیلگران خبره بازارهای مالی و بورس به گفتگو نشستیم، تا او از نگاه خود چند و چون آینده این بازار را برای مخاطبان بورس ٢۴، به تصویر بکشد. مهندس صلواتی در پاسخ به سوالات خبرنگار ما از آینده و چشم اندار بازار سرمایه تا پایان سال و چشم انداز سال ۹۹ سخن گفت. وی گفت: همه می دانند، که تورم در بازارهای دیگر به شکلی جدی بوده، که تمامی اقلام مورد نیاز رشد نرخی چند برابری داشته است. بنابراین...

یک تحلیلگر خبره بازار سرمایه: شک ندارم، روند حرکتی بورس امسال و سال آینده مثبت خواهد بود

بورس24 - طاها حشمتی: مدت هاست که شاهدیم، بازار سرمایه سلبریتی بازارهای مالی برای سرمایه گذاری شده است. این مهم در حالی است، که بسیاری از تحلیل گران ادامه چنین روندی مثبت را در تحلیل های خود پیش بینی نمی کردند. 

با این وجود یک نگرانی ذهن سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده؛ پایان این صعود کجاست؟ آذر ترسناک بورس 92 کی خواهد رسید؟ بمانیم، یا برویم، بیاییم یا عطای بازار سرمایه را به لقایش ببخشیم؟

به دلیل چنین نگرانی هایی در این باره با یکی از تحلیلگران خبره بازارهای مالی و بورس به گفتگو نشستیم، تا او از نگاه خود چند و چون آینده این بازار را برای مخاطبان بورس24 ، به تصویر بکشد. مهندس صلواتی در پاسخ به سوالات خبرنگار ما از آینده و چشم اندار بازار سرمایه تا پایان سال و چشم انداز سال ۹۹ سخن گفت.

رونق بورس ادامه دار است 

او گفت: همه می دانند، که تورم در بازارهای دیگر به شکلی جدی بوده، که تمامی اقلام مورد نیاز رشد نرخی چند برابری داشته است. بنابراین با رکودی که در بازارهای دلار، خودرو و مسکن شاهد بودیم، نقدینگی همچنان در حال ورود به بازار سرمایه است.

وی افزود: پیش بینی می کنم، صنایع ارزشمند و بنیاد محور در طول زمان بیشترین استقبال را به خود ببینند. می دانیم، گزارش شرکت های بیناد محور در شهریور ماه بسیار جذاب است. این یعنی فروش شرکت ها در شهریور نسبت به قبل باز هم افزایش یافته. بنابراین گزارشات سه فصلی سه ماهه دوم شرکت ها گزارشات بسیار خوبی خواهد بود و همچنان رونق در بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود.    

نگران نباشیم، چون که...  

صلواتی در رابطه با روزهای منفی بازار سرمایه طی روزهای گذشته که نگرانی سهامداران را در پی داشت، تاکید کرد، توجه داشته باشید، اصلاح قیمتی هم جزیی از بازار سرمایه است. یعنی وقتی شما شاهد رشدهای متناوب هستید و افزایش نرخ سهام های بورسی را تجربه می کنید، باید بدانید، منفی و اصلاح جزیی از ذات بازار است. سهمی که رشد کرده، احتیاج به اصلاح قیمتی دارد.

او اضافه کرد، من یک ورزشکار را مثال می زنم. که وقتی یک  ضربه ای می خواهد به حریف بزند، حتما یک عقب نشینی می کند. قدرت خودش را جمع می کند، بعد آن ضربه را به سمت حریف رها می کند. قطعا به دلیل جمع شدن و فشرده شدن این حرکت شارپ تر خواهد شد. بنابراین سهامداران باید در این مواقع اصلاح قیمتی نمادهای ارزشمندی که در سبد هایشان دارند را اگر در قیمت های بالا خریداری کرده اند، بیایند نقاط حمایتی این سهم ها را شناسایی کنند و در نقاط حمایتی میانگین خرید خودشان را کم کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد، به طور مثال اگر شما یک شرکتی را در قیمت، 1800 یا 1900 تومان خریداری کرده اید، ابتدا بیایید نقاط تکنیکال آن سهم را پیدا کنید، و در نقاط حمایتی شروع کنید به خرید مجدد. به این اصطلاح می گویند میانگین کم کردن. پس اگر در سبد خود سهم بنیادی دارید در منفی ها، سعی کنید میانگین خریدتان را کم بکنید، تا قیمت تمام شده شما کاهش پیدا کند. 

حباب نداریم... 

وی در ادامه در خصوص اینکه گفته می شود، شاخص کل بیش از اندازه رشد کرده و بازار سرمایه حباب دارد نیز گفت: من به عنوان یک تحلیل گر این موضوع را قبول ندارم. ممکن است، در بازار سرمایه ما 20 شرکت بر اساس شایعه و قدرت پولی و مالی ارزش سهام شان بالا رفته باشد. پس این حباب در 20 شرکت ممکن است، به وجود آمده باشد، نه در کل بازار.  

به گفته صلواتی با توجه به تحریم سنگینی که در کشور به وجود آمد و همگان شاهد آن بودند، در تمامی بازارها رشدی 300 الی 400 درصدی را شاهد بودیم. تورم ماه جاری هم 40 درصد است.  پس می بینیم، شاخص کل نسبت به تورم و بازارهای موازی رشدی را تجربه نکرده است.

وی تاکید کرد، توجه داشته باشیم شرکت هایی که بنیاد محور هستند، فروششان در حال افزایش است و سهام آنها همچنان پتانسیل رشد را داراست.

او گفت: من به سهامداران و اشخاصی که قصد ورود به این بازار را را دارند، توصیه می کنم که در مقطع فعلی به دنبال نوسان گیری نباشند. اگر به دنبال سود مناسب هستید، حداقل 6 الی 9 ماه بر روی این نمادها سرمایه گذاری کنید.   

این کارشناس بازار سرمایه درباره سهامدارانی که از کسب سود خود در یک سهم رضایت کافی داشته و به دنبال خروج از آن سهم هستند، نیز توصیه کرد، من اگر سهامدار شرکتی هستم، که قیمت سهم 2 الی سه برابر شده به طور قطع سیو سود می کنم، اما وقتی می بینم رشد سودآوری مجموعه در حال افزایش است. شرکت حقوقی های خوش نام دارد. فروش در حال افزایش است. چشم انداز و آینده شرکت هم روشن است، قطعا دیگر فروشنده نیستم! بلکه مترصد فرصتی هستم که آن نماد ارزشمند اصلاح قیمتی را تجربه کند تا بتوانم مجدد در منفی ها خرید کنم.

وی تصریح کرد، یک معامله گر حرفه ای وقتی یه شرکت تمام موارد مهم را برای سرمایه گذاری را در خود داراست، چرا باید آن نماد را بفروشد؟ در بازار سرمایه شرکت هایی هستند، که 700 تا 800 درصد در یک سال به سهامداران خودشان بازدهی و سود مناسب دادند. سهامداران باید با دیدی کلان تر به چنین سهم هایی بنگرند. 

چه سهمی بخریم؟ 

صلواتی در ادامه سخنان خود طی یک توصیه به سهامداران گفت: برای کسب سود به سمت صنایع بنیاد محور بروید. آنهایی که زیان نداشته باشند. حقوقی ها و مدیران خوبی داشته باشند. شرکت هایی که در مجامع سود خوبی تقسیم می کنند.

او اضافه کرد، من صنعت دارویی را به خاطر حمایت های خوب دولت، مقابله با قاچاق و دلایل گوناگون دیگر از صنعت برتر بازار سهام می دانم و معتقدم این صنعت بسیار پر بازده خواهد بود. 

وی افزود: سهامداران تمامی سرمایه خودشان را در یک صنعت سرمایه گذاری نکنند. از هر صنعت چند سهم ارزشمند را انتخاب کرده و در سبد خود داشته باشید. به اعتقاد من در سال 98 و 99 بیشترین رشد و جهش را صنعت داروسازی می تواند داشته باشد. توصیه من به سهامداران آن است، برای کسب سود از کسانی مشورت بگیرند که کارنامه شان مشخص است، تا گمراه و بورس زده نشوند. 

صلواتی ادامه داد: خوشبختانه مدیران سازمان بورس هم اکنون شرایط بسیار مناسبی را برای کار و بازار سرمایه فراهم کرده اند. توقفات کاهش پیدا کرده؛ تخلفات کاهش پیدا کرده و شرایط نسبت به چند سال قبل به مراتب برای کار مناسب تر شده است.

به گفته این فعال و تحلیگر بازار سهام در این شرایط  که سال 98 که از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گذاری شده است، بازار سرمایه می تواند به بزرگ ترین اهرم برای رونق تولید در کشور بدل شود. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • احسان شهابی
    احسان شهابی

    مطالب بسیار آموزنده بود با تشکر

    4 سال پیش
  • احمد سعیدی
    احمد سعیدی

    مهندس صلواتی همیشه کارش درسته...هم خیّر هست در پویش های اجتماعی و هم خیرخواه در بورس

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24