Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بهنام محسنی معاون فرابورس : «دلیل نوسان قیمت سهام بازار پایه، (در روزهای معاملاتی سه‌شنبه و چهارشنبه) که بیش از میزان نوسان هفتگی بوده، ناشی از مقایسه قیمت پایانی هر روز معاملاتی نسبت به قیمت معاملاتی روز قبل است، این موضوع سبب شده نوسانی بیش از میزان نوسان هفته را شاهد باشیم.»

محاسبه قیمت پایانی در فرابورس ؛ بالاخره این بازار با سهم ها چند چند است؟

بهنام محسنی، معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ضمن بیان مطلب بالا، در مورد دامنه نوسان و قیمت سهام و تغییرات ناموزون قیمت در بازار پایه به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: دلیل اصلی تغییر زیاد و قابل توجه قیمت در روزهای پس از حراج روز دوشنبه، اجرای دستورالعمل جدید و نحوه محاسبه قیمت مرجع، قیمت پایه و مقایسه قیمت پایانی است.

محاسبه قیمت مرجع

محسنی افزود: محاسبه قیمت مرجع و دامنه نوسان بر اساس قیمت ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه انجام می‌شود. قیمت نهایی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه قیمت نهایی روز را نشان می‌دهد. به این ترتیب دوبرابر دامنه نوسان عادی اساس قیمت پایانی (تاساعت ۱۱:۳۰) است.
معاون بازارهای خارج از بورس توضیح داد: به این ترتیب قیمت مرجع برای محاسبه نوسان کاربرد دارد. با توجه به روز حراج که دامنه نوسان دو برابر حالت عادی است دامنه نوسان ۳ درصد حدود ۶ درصد، نوسان ۲ درصد حدود ۴ درصد و دامنه نوسان یک درصد حدود ۲ درصد محاسبه خواهد شد.

اشتباه رایج سهامداران

محسنی با اشاره به اینکه قیمت مرجع برای محاسبه دامنه نوسان کل هفته کاربرد دارد، در مورد نحوه محاسبه و اشتباهی که ممکن است سهامداران مرتکب شوند گفت: اجازه دهید مثالی بزنم. تا ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه روز دوشنبه، قیمت سهامی ۱۰۰ است. اگر این نماد در محوطه زرد تابلو باشد، دامنه نوسانش ۶ درصد می‌شود. اگر قیمت پایانی حراج ۱۰۶ باشد، قیمت مرجع برای کل هفته است.
او افزود: با توجه به قیمت ۱۰۶ که مرجع و دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد است، دامنه نوسان مجاز قیمتی کل هفته بین ۱۰۳ تا ۱۰۹ خواهد بود. حال همین سهم قیمت‌های پایانی مختلفی در طول هفته دارد. برای روز شنبه ۱۰۵ بوده، روز سه‌شنبه ۱۰۹، روز چهارشنبه ۱۰۳ و روز دوشنبه نیز ۱۰۶ بوده است.
معاون بازارهای خارج از بورس ادامه داد: در زمان مقایسه قیمت‌ها سامانه معاملات قیمت پایانی روز سه‌شنبه را ۱۰۹ ثبت کرده و روز قبل قیمت نهایی ۱۰۶ بوده که تغییر قیمت مثبت ۲.۸ درصد بوده است. روز چهارشنبه قیمت نهایی ۱۰۳ بوده که نسبت به روز سه‌شنبه که ۱۰۹ بوده، منفی ۵.۸ درصد نوسان داشته است. به این ترتیب قیمت‌هایی که در هر روز محاسبه و مقایسه می‌شود نسبت به روز قبل معاملاتی است نه قیمت مرجع که روز دوشنبه محاسبه شده است.
محسنی با اشاره به اینکه قیمت مرجع فقط برای تعیین دامنه نوسان کاربرد دارد گفت: سهامداران باید تحلیل خود را براساس مقایسه قیمت‌ها نسبت به روز قبل معاملاتی انجام دهند تا بتوانند به درستی تصمیم بگیرند. به همین دلیل است که در برخی موارد میزان نوسان بیش از دامنه نوسان هفتگی بوده، در برخی موارد نیز بسیار کمتر از حد دامنه نوسان مجاز بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24