Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجتمع پتروشیمی تخت جمشید (TJPC) در زمینی به مساحت ١۶ هکتار در سایت ٢ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است. عملیات اجرایی احداث مجتمع از آذر ماه سال ١٣٩١ آغاز گردیده که در نیمه اول سال ١٣٩٣ به بهره برداری رسیده است.

پتروشیمی تخت جمشید از نگاه تحلیل گران آزاد

مفروضات تحلیل:

معرفی

مجتمع پتروشیمی تخت جمشید (TJPC) شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR) به روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد با ظرفیت 35 هزار تن در سال با تکنولوژی GOODYEAR و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر (PBR) به روش پلیمریزاسیون محلولی با کاتالیست زیگلر-ناتا با ظرفیت 18 هزار تن درسال با تکنولوژی BF- GOODRICHمی باشد؛ که در زمینی به مساحت 16 هکتار در سایت 2 منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است. عملیات اجرایی احداث مجتمع از آذر ماه سال 1391 آغاز گردیده که در نیمه اول سال 1393 به بهره برداری رسیده است.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی تخت‌جمشید که شامل منومر 1و3 بوتا‌دین و استایرن می‌باشد به ترتیب از پتروشیمی امیرکبیر از طریق خط لوله و پتروشیمی پارس به وسیله کامیون تامین می‌گردد. همچنین عمده یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) مورد نیاز این طرح شامل بخار، آب خنک‌کننده و Chiller Water توسط واحدهای احداثی در داخل شرکت تأمین می گردد و سایر سرویس های جانبی از قبیل برق، آب RO از پتروشیمی فجر تأمین خواهد گردید.

سرمایه و ترکیب سهامدارن شرکت:

سهامداران:

محصولات شرکت :پلی بـوتادیـن رابـر (PBR)

محصول پلی بوتادین رابر شرکت صنایع پتروشیمی تخت­ جمشید به روش پلیمریزاسیون محلولی برپایه کاتالیست کبالت تولید می‌شود. این کائوچو بدلیل داشتن خواصی از قبیل مقاومت سایشی و مقاومت پارگی عالی، جهندگی بسیار بالا و دمای انتقال شیشه‌ای بسیار پایین (حدود˚C۱۰۰-) بعد از استایرن بوتادین رابر پرمصرف‌ترین الاستومر مصنوعی می باشد.

مهمترین کاربردهای این محصول در تولید تایر و قطعات لاستیکی می باشد.

اسـتایرن بـوتادیـن رابـر (SBR)

محصول استایرن بوتادین رابر شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید به روش کوپلیمریزاسیون امولسیونی سرد تولید می شود. بدلیل داشتن خواصی از قبیل فرآیندپذیری عالی، مقاومت سایشی بالا و همچنین خواص محیطی مناسب پرمصرف ترین الاستومر مصنوعی می باشد.

مهمترین کاربرد این محصول در تولید تایر و قطعات لاستیکی می باشد.

نمودار تولید:

طرح توسعه:

طی سال 1396عملیات اجرایی طرح توسعه PBRبا ظرفیت 35هزار تن آغاز گردیده است و با توجه به پیشرفت عملیات ظرفیت واحد به 50هزار تن افزایش یافته است و تا زمان تهیه صورت های مالی 9 ماهه منتهی به 98.03.31 پیشرفت93درصدی داشته و پیش بینی می شود تاپایان شهریور 98 به بهره برداری برسد. یکی از نقاط مثبت شرکت نیز جریان نقد خوب و نداشتن تسهیلات است

تولید،فروش و نرخ:

با توجه به طرح توسعه شرکت که در پایان شهریور سال جاری به بهره برداری می رسد برآورد می شود تولید شرکت با افزایش حدود 90درصدی به 85هزار تن برسد. بخش عمده مواد اولیه شرکت که مربوط به خوراک است از سه پتروشیمی امیرکبیر،بندر امام و پتروشیمی فجر می باشد که ریسک شرکت را در جهت تامین مواد اولیه برطرف کرده است و تحریم اثری در تهیه مواد اولیه ندارد.

مقایسه تولید واقعی با ظرفیت تولید:

مقایسه نسبت های سود آوری:

بررسی وضعیت فروش داخلی و صادراتی محصولات:

صورت سود و زیان پیش بینی :

پتروشیمی تخت جمشید در دوره 9ماهه 98 موفق شده به ازای هر سهم 183سود محقق کند که تا پایان سال مالی امکان تحقق سود 32تومانی به ازای هر سهم وجود دارد. از نکات مهم شرکت راه اندازی طرح توسعه در شهریور 1398 می باشد که با هدف صادراتی افتتاح می شود و سود آوری شرکت در سال مالی 1399 و 1400 جهش خوبی خواهد داشت. یکی از نقاط مثبت شرکت نیز جریان نقد خوب و نداشتن تسهیلات(هزینه مالی) می باشد. با مفروضات بیان شده درابتدای گزارش برای سال 99 سود 1015 ریالی و سال 1400، 1288ریال قابل تحقق است که با توجه به سود 4200ریالی سهم و وضعیت مناسب فروش و راه اندازی طرح توسعه شرکت، سهم قابلیت رشد را دارد.

بیانیه سلب مسئولیت:

تحلیل حاضر بر اساس روش های متنوع ونظریه های علمی و با فرض صحت و درستی اطلاعات ارائه شده تهیه شده است و بیان کننده نظر کارشناسی وپیش بینی تحلیل گر آزاد  می باشد و مولف هیچگونه مسئولیتی در قبال خرید و فروش سهم و سود و زیان استفاده کنندگان این گزارش ندارد.

منبع خبر: به روایت تحلیل گران آزاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24